Musik til katte

Kære alle, jeg faldt over denne hjemmeside og tænkte, at I nok ville finde den interessant!

Forskere har undersøgt, hvilken slags musik katte bedst kan lide - og resultatet er, at katte faktisk ikke bryder sig synderligt om menneskemusik. I stedet skabte forskerne musik baseret på kattes indbyrdes kommunikation og lyde i deres naturlige omgivelser, som stimulerer dem mentalt. Det blev til tre slags kattemusik, som fremkalder hver deres følelse hos katte:

Spook’s Ditty: Legesyg og hurtig som en killing, med efterligninger af dyrelyde, som katte finder interessante. Lidt ligesom musisk katteurt, der vækker kattens interesse og nysgerrighed. Hør et uddrag her.

Rusty’s Ballad: Ligesom pedaltrommen efterligner hjertets slag i menneskemusik, lyder rytmen i dette nummer som diende kattekillinger. Det gør musikken beroligende og behagelig for katte. Hør et uddrag her.

Cozmo’s Air: Kattens spinden kan være udtryk for velbehag eller smerte, og den fremkalder sympatiske følelser hos andre, som hører den. Timingen og den cykliske rytme ved den spindende lyd er ens hos alle racer af tamkatte, hvilket dette nummer er baseret på. Hør et uddrag her.

Prøv evt. at spille musikken for jeres katte og se, hvordan de reagerer? (Man kan købe de fulde numre på hjemmesiden, og der vil også på et tidspunkt blive udgivet en CD med kattemusik.) :slight_smile:

Mine katte anvender jeg jo musik til og har gjort i en årrække :slight_smile: Dog ikke dette. De kan ikke lide Suede og Blur og Gorillaz, men de er (overraskende for mig) helt vilde med Nirvana. Mine to heste elskede også Nirvana. Jeg ville tænke det var noget larm for dem, men de klistrer til højtaleren.

Eddie min gamle ori elskede Red Hot Chili Peppers :slight_smile: Han sang endda med på Heeeey Ooooh mens han sad helt tæt ved radioen - ros til forsangeren eller… :slight_smile:

Det vi anvender er Mozart dog - nytårsaften. Forinden er musikken indlært til at betyde ro. Det gør man ved at sætte musikken på hver gang de alligevel ligger og hviler - så lærer de at forbinde det med hvile. Sætter jeg det på, så ligger alle ned inden for få minutter - helt samme træning som grisene i Hannibal Lecter - bare er mine motiver “lidt sødere” end Mason Vergers… :wink: (sagde gyserfanen :tihi:)

Men spøj til side: Der må være noget i Nirvana som lyder som kattejammerrock :høhø:

Tak for et spændende emne :slight_smile:

Jeg har en kat ( Pretty ) som reagerer på musik. Når jeg er træt og trænger til at slappe af, og få lidt vitaminer til sjælen, så sætter jeg De fire årstider på med Vivaldi. Når vi når til forår er der en frekvens som Pretty reagerer på, hver eneste gang. Hun rejser sig om og synger med …med en underlig miaven. En dyb lyd som kommer langt nede fra maven, og det er den samme hver gang …Hun synger bestemt ikke godt, men hvad pokker hun er jo ikke vænnet til skønsang her i hjemmet :slight_smile:

Når vi har killinger, sætter jeg altid en radio ind til dem. På den måde sørger jeg for, at der er lyde i huset, når vi er på arbejde.
Et lille timerur sørger for, at der bliver spillet musik fx. 4 x 1 time i løbet af dagen. Om de har en særlig musiksmag ved jeg ikke :høhø:

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=16281&highlight=filur+old+man filur kan IKKE lide old man child :stuck_out_tongue:
Kyrie ELSKE Yade. det er noget techno-dance agtigt med vokal på. Det er lidt sjovt hun kan lide det. SÅ jo dyr kan skam have musik smag

Prøvede at spille alle 3 for Cognac (De andre er ude i haven) Hun reagerede overhovedet ikke…

Må prøve på Ana og Yankie senere. De to plejer at reagere på sang :slight_smile:

Alle mine reagerer skisme - jeg er vildt overrasket - det var slet ikke forventet. Når jeg spiller spindelyden så lægger de sig ned og lukker øjnene og hver gang jeg spiller killingelegen så begynder Casper og Fie at drøne rundt. Når jeg spiller dielyden kommer nærmeste kat hen og står og ælter.

Jeg er lidt rystet - jeg vil teste det mere over de kommende dage for at se hvad der er tilfælde og hvad der ikke er, for jeg troede ikke på det

20150331 Rusty's Ballad (musicforcats) - YouTube den her fik Gynt til at ligge og slappe af og blinke til mig:) Det kunne han tydeligvis godt lide har spillet dem nogle gange nu og han er helt cool :slight_smile: Tænk det skulle være så let at slappe ham lidt ekstra af hehe.

fandt en mere her - YouTube der er en del på youtube af dem :slight_smile:

Emina reagere, men på typisk uimponeret måde som hun plejer. Spiller jeg normal musik, er hun ligeglad, det samme hvis jeg synger, men på de tre lydbidder i første indlæg, bevægede hendes øre sig, det gør de ikke til normal musik. For det meste reagere hun hellere ikke hvis jeg afspiller kattelyde, med mindre det er killinger (hun har selv haft killinger).

Mine vipper også med ørerne på en anden måde end ved Nirvana :slight_smile:

Sigga reagerer også lidt på denne musik - i modsætning til almindelig musik eller katte på tv. Dog kun ved at lytte og dreje ørene efter lydene. Den eneste, der gav mere respons var lege-melodien. Der løftede hun hovedet alle de gange jeg spillede den:-)

Tja… første lyd fik Brian til at vende sig efter lyden…
De to næste… ja, altså han lissom GIK da jeg gik i gang med at spille nr to, jeg tror ikke de var noget for ham :klapper:

Prøver måske de andre på resten af Banden i aften…

Rigtig spændende og sjovt emne :thumbup:

Spille det beroligende da dyrlæge var her for at stikke alle forleden. Det havde en virkning på fire ud af fem. Tara hader nåle. Hun er en gang ramt i en skulder af en dårlig dyrlæge, der stak forkert,fordi han var utryg ved Taras størrelse :frowning: Det glemmer hun aldrig, så hende holder min nye dyrlæge selv ved det der beroligende tag i nakken og så tager det 1 sekund og så er det om at komme væk. Tara er normalt aldrig gal på noget menneske, men det her sidder i hende. Så er det godt Lise ved alt om at stikke sådan en kat

Men de andre fire lå og slappede af til musikken. De plejer at flygte