MyCatDNA

Jeg ved ikke, om der er nogen opdrættere her, der bruger www.mycatdna.com (Genoscoper) i Finland til genetiske tests, men lige nu og indtil 1. december har de 30% rabat på tests ved brug af koden BF2019.

Det er en eminent måde at få testet sine avlskatte for alle kendte defekter, korthår/langhår, farve, krøller eller ej m.m. og samtidig få målt den genetiske variation for den pågældende kat :slight_smile:

Da der for burmeseren er lang vej igen, før vi når det gennemsnitlige variationsniveau for racekatte, bruger jeg det på alle mine avlskatte for at følge udviklingen i generationerne.

1 Synes om

Never, ever :slight_smile: Kun Langford eller UC Davis, aldrig andre. Kun forskningslaboratorierne får lov at få mine penge.
VH
Susanne

2 Synes om

Genoscoper/Optimal Selection er de eneste laboratorier på verdensplan, der tilbyder en test af genetisk variation for katten/racen og det er guld værd for mange opdrættere og faktisk også for de racer, der er hårdt ramt på det område. Jeg er personligt fløjtende ligeglad med, om mine katte bærer fortynding eller ej, men den oplysning får jeg med, når jeg laver testen. Hvis der kommer en racespecifik test, der ikke er inkluderet i mycatdna på det tidspunkt, hvor jeg har behov for at teste, vil jeg gå til det laboratorium, der har testen - men så længe vi “kun” har de 3, vi har haft i 7,5 år, er genetisk variation langt langt vigtigere for mig end noget andet.

Samtidig hjælper jeg/man med til at kortlægge “State of the Cat” i samarbejde med bl.a. Leslie Lyons og det synes jeg måske nok man kan kalde forskning.

1 Synes om

Sendes DNA ind ved cheek swab eller blod?

Man bestiller et kit på hjemmesiden og får tilsendt børster til formålet :slight_smile: