Mycroplasma Felis

Er der nogle steder, hvor man kan lære mere om denne sygdom? (Ikke anæmien - men den bakterielle infektion) og er der nogle herinde, der har erfaringer med den? Min dyrlæge siger, at den er ret ukendt af mange men sandsynligvis mere udbredt end mange tror, og at den ofte forveksles med calici, der kan støde til sekundært. Faktisk kan alt muligt støde til sekundært hvilket giver et meget broget sygdomsbillede. Jeg synes det er en ret skummel fætter da den er svær at opdage - dog afslører PCR test den straks, men ubehandlet bliver de ret syge, indtil man får svaret og kan målrette behandlingen. Så retter de sig hurtigt

Jeg kender den fra Nanoq i 2012. Den kan helbredes. Jeg kan se, at mange forveksler den med anæmien, som hedder næsten det samme, men som er noget helt andet at få ind.

Da min dyrlæge siger dette er jeg blevet nysgerrig på om den er udbredt eller ej. Samt hvor den stammer fra - altså hvordan får en kat den? Alle erfaringer og links er velkommen

Hvad er den målrettede behandling du snakker om? Så vidt jeg ved bør en simpel antibiotika kur og/eller et øjensalvepræperat kunne hjælpe?

Korrekt men det skal være den rigtige antibiotika samt boostning af immunforsvaret og behandling af hvad der er stødt til - og sidstnævnte kan være alt muligt, hvilket gør årsagen - Mycroplasma Felis - svær at finde og behandle, hvis folk ikke ved, at de skal teste for det. Ellers vil dårligdommene komme igen eller nye vil komme, fordi MF slider immunforsvaret op. Derfor synes jeg alle bør kende til den. Som jeg skriver - den kan helbredes - ret let endda, men man skal vide den findes før man kan finde den. Og uden en målrettet behandling af hovedårsagen - ingen rask mis. Håber det forklarede det lidt

KH

Der skal Ronaxan og evt øjedråber til - mindst 10 dages behandling - slemme tilfælde måske fire uger. Mycoplasma Felis er en bakterie og meget udbredt. Tester man ikke går den ned i hatten som øvre luftvejsinfektion - hvor samme behandling også er perfekt

Det er så ikke min oplevelse at de bliver meget syge - men jeg bringer også mine syge dyr til dyrlæge - faktisk kun fundet på en killing år tilbage

Ja forhåbentlig bringer alle deres dyr til dyrlæge hvis de er syge - desværre er det nok ikke altid sådan uden for forum i virkeligheden

Ja det er let at behandle - hvis man opdager det, siger min dyrlæge. Problemet opstår som sagt hvis sygdomsbilledet er broget.

Er der nogle, der kan fortælle lidt om årsag og immunforsvarsdelen? Eller nogle som har oplevet det med det brogede sygdomsbillede som min dyrlæge fortalte om på foredraget?

Det kan være en sygdom fra helvede jeg fik den ind med en købt killing der trods isolering og massiv antibiotika i lang tid, endte med at smitte hele bestanden er, og jeg mistede en gravid kat, der fik massiv systemsvigt og jeg endte med at måtte aflive den købte kat, han blev ved at gå i udbrud selv under behandling. Den historie kostede mig over 30.000 kr. og lagde mit katteri helt ned. Skal siges at han også var positiv for calici og var det ved hver test. Så det skal bestemt tages alvorligt specielt hvis det følges af andre infektionssygdomme

MH
Linda

[QUOTE=mea culpa;1230602]Det kan være en sygdom fra helvede jeg fik den ind med en købt killing der trods isolering og massiv antibiotika i lang tid, endte med at smitte hele bestanden er, og jeg mistede en gravid kat, der fik massiv systemsvigt og jeg endte med at måtte aflive den købte kat, han blev ved at gå i udbrud selv under behandling. Den historie kostede mig over 30.000 kr. og lagde mit katteri helt ned. Skal siges at han også var positiv for calici og var det ved hver test. Så det skal bestemt tages alvorligt specielt hvis det følges af andre infektionssygdomme

MH
Linda[/QUOTE]

Hold da op det lyder vildt, hvordan får man system(organ?)svigt af en luftvejsinfektion?

[QUOTE=lenschow;1230548]Korrekt men det skal være den rigtige antibiotika samt boostning af immunforsvaret og behandling af hvad der er stødt til - og sidstnævnte kan være alt muligt, hvilket gør årsagen - Mycroplasma Felis - svær at finde og behandle, hvis folk ikke ved, at de skal teste for det. Ellers vil dårligdommene komme igen eller nye vil komme, fordi MF slider immunforsvaret op. Derfor synes jeg alle bør kende til den. Som jeg skriver - den kan helbredes - ret let endda, men man skal vide den findes før man kan finde den. Og uden en målrettet behandling af hovedårsagen - ingen rask mis. Håber det forklarede det lidt

KH[/QUOTE]

Helle, det hedder Mycoplasma Felis - ikke Mycroplasma. Du skriver konsekvent forkert.
Og anæmien skiftede for en del år siden navn til Haemoplasma Felis.
VH
Susanne

Det var vildt og helt uoverskueligt, fordi der var en slem calici streng med inde over, og den gravide Alabama ville ikke spise og drikke og blev mere og mere dårlig uanset hvad dyrlægen forsøgte, de var virkelig syge alle som en, det var aldeles rædselsfuldt, kan jeg love Jer.

Senere har jeg erfaret at kuldsøskende til den killing jeg købte er kronisk syge og en af dem klarede heller ikke at bekæmpe sygdommen, så hvad det er for et mix det opdrætterhjem sloges med, ved jeg ikke, men ansvar ville de så heller ikke tage :frowning:

Ja, det lyder godt nok aldeles forfærdeligt! Trist at det gik sådan :frowning:

Altså, hvis det handler om væsker i mund og øjne, har jeg problemer med at enkelte killinger med langt-inde-placerede øjne eller næse ud af et kuld kan have det.

Jeg har valgt at opgive disse killinger og vælge noget bestemt gammel foundation, og det har jeg en lang kommende plan for. Og jeg kan allerede nu advare om at der kommer indavl mit opdræts næste generationer, fordi god næse skal fordobles intenst.

Mycoplasma er en speciel størrelse. En parasitær, bakteriologisk mikrobe, som kan leve uden ilt og i kombination med at den ikke har cellevæg, kan den sagtens, fra at være en rimelig"harmløs" luftvejsinfektion, sprede sig fra lungerne til andre organer, især ved et i forvejen belastet immunforsvar. En drægtig hunkat er allerede ressource mæssigt presset og der skal ikke helt så meget til at vælte læsset og man står med en katastrofe.

Marina

Altså, husker I at give kattene nok kød? Af god kvalitet, mener jeg. :slight_smile:

Kød hjælper - så vidt jeg ved - hverken på bakterier eller parasitter …

Nej, til gengæld indebærer det sine helt egne risici for andre interessante infektioner…

Sagde I ikke at katten havde blodmangel?

Nej det er en anden sygdom - Susanne oplyste et navneskifte herover - de har tidligere heddet NÆSTEN det samme, og jeg har endda ved Nanoq haft en dyrlæge der forvekslede dem - den gang hjalp kattegale mig med at finde ud af hvad min kat egentlig fejlede - og jeg skiftede dyrlæge :wink:

Jeg er enig med Marina i at det kan være en slem fætter at få ind. Jeg har aldrig set en kat så syg som Nanoq var, bortset fra da min Freja døde af tør FIP. Heldigvis kan man teste og behandle - men det kræver at folk ved, at det findes - mine har fx hverken calici eller herpes nu - de har mycoplasma felis - og vi er ved at klarlægge det videre forløb. Alle er naturligvis stabiliserede nu, men det har taget 2 uger med indlæggelse på kryds og tværs. To var ved at dø. To har ingen symptomer og en havde milde symptomer. Imens afventede vi svar på testen. Det opstod fra dag til dag.

Vi er stadig i tvivl om smittekilden dvs om jeg skal foretage mig videre i miljøet? Ved nogle sygdomme skal der jo renses. Men umiddelbart ser det ud til, at almindelig rengøring er ok. Hvis nogle ved andet, må I gerne skrive det da jeg gerne vil have det helt væk naturligvis.

Hvis nogle ved om alle skal behandles eller om kun dyr med symptomer/udbrud behandles hører jeg også gerne om det. Min dyrlæge er ved at undersøge det også, og der er flere dyrlæger ind over.

Der er ingen andre ting at finde på kattene - hverken calici, herpes, eller andet plus blodprofilerne er så gode, at dyrlægen er helt begejstret over især de to MCO på snart 9 år. Vi aner derfor ikke hvorfor MF slår så voldsomt ud på dem, da intet tyder på et svækket forsvar af andre årsager. Det eneste vi kan finde er MF.

Så en helt almindelig snue vil jeg ikke betegne det som herhjemme. Jeg er MEGET heldig, at jeg stadig har fem katte. Min elskede Nanoq og min elskede Toulouse har været indlagt 3 gange hver på 2 uger og min elskede Tara en gang. Tara bar jeg op fra kælderen, nedkølet. Aftenen før var hun fin. Toulouse har haft så voldsomme vejrtrækningsproblemer, at han måtte være på klinikken for at sikre at han ikke mistede bevidstheden, og Nanoq har fået væske fem gange på et døgn og været indlagt igen senere, da det kom igen. Fie og Casper nyser lidt men er symptomfrie ellers. De er ikke testet endnu. Jeg synes derfor at hvis nogle ikke kender denne sygdom, så bør man læse op på den. Det kan godt være at det ind imellem er i småtingsafdelingen men herhjemme var det livsfarligt - og jeg er endda MEGET obs på mine katte og deres trivsel, så det er det, der har reddet dem - sammen med en dygtig dyrlæge, der både kørte blodprofiler og tog de relevante test straks.

Nu vil jeg bare gerne havde det UD af min kattegruppe en gang for alle, hvis muligt. Send mig en calici eller en herpes - det er småting her - men MF har nu for anden gang næsten slået mine dyr ihjel, så vi er ved at klarlægge hvorfor og hvad vi gør. Der er flere dyrlæger involveret. Jeg skal nok opdatere til gavn for andre, der eventuelt senere sidder i samme suppedas.

Alle er naturligvis stabiliserede nu. Men da forløbet er så voldsomt - og jeg også så det i 2012 - er det nødvendigt at gøre mere. Derfor er vi i en undersøgelsesfase nu for at forebygge et nyt angreb om nogle år - og alle erfaringer er velkommen. Jeg vil vise min dyrlæge tråden.

nej men en korrekt og velernæret kat har bedre udgangspunkt for at bekæmpe sygdomme end en fejlernæret kat…sådan er det jo også med mennesker, hvor man eksempelvis ser at i ulande har nogle sygdomme mere alvorlige konsekvenser fordi folk ikke får nok mad og/eller god nok mad…

Hej

Jeg har i ca.4 år kæmpet med Mycoplasma. I starte vidste vi ikke, at det var diagnosen, men troede bare at de var øjenbetændelse. Problematikken hos mig har været, at katten egentlig ikke har udvist særlige sygdomstegn udover hoste. Så der er blevet brugt oceaner af penge på Astma udredning (heldigvis er mine katte sygdomsforsiket).

Langt om længe fik vi diagnosen via PCR, at det var Mycoplasma. Ifølge min viden, så er første valg af medicin Rononax i 21 dage. I slutningen af behandlingen er katten hver gang testet negativ via PCR test, for efter få uger at begynde at hoste igen :frowning:

Her sidste gang tog vi også PCR på min anden kat, og så havde vi “synderen”, for han var positiv. Han er 4½ år gammel, havde en mild øjeninfektion, der jeg havde haft ham en uges tid, men har side den tid udover Tritrichomonas Foetus, ikke haft ET ENESTE symptom på øvre luftvejsproblemer af nogen art, ikke ET! ! !

Så Mycoplasma er noget lort, for en kat kan være 100% klinisk rask, men have bakterien og smitte de andre katte :frowning:

Mange hilsner Pia

[QUOTE=lenschow;1231004]
Nu vil jeg bare gerne havde det UD af min kattegruppe en gang for alle, hvis muligt. [/QUOTE]

Jeg forstår dig så inderligt, men mig bekendt er det ikke let sådan at få det UD … som i for evigt :S
Som andre skriver, så kan det ligge latent i kattene og pludselig gå i udbrud. Fx. ved stress (nye katte, killinger, katte med svækket immunforsvar, sygdomme osv.). Så vidt jeg kan læse mig frem til, kan bakterien være resistent overfor nogle antibiotika, så en resistenstest er måske en ide :?
Jeg kan også læse mig til, at selvom man har behandlet, så kan der komme udbrud igen efter et par uger.

Om almindelig rengøring er nok, tør jeg ikke udtale mig om. Ej heller om kun den påvirkede kat eller alle i bestanden skal behandles.
Her må der eksperter ind over IMO.

Rigtig god bedring til dine katte.