Nej det er en anden sygdom - Susanne oplyste et navneskifte herover - de har tidligere heddet NÆSTEN det samme, og jeg har endda ved Nanoq haft en dyrlæge der forvekslede dem - den gang hjalp kattegale mig med at finde ud af hvad min kat egentlig fejlede - og jeg skiftede dyrlæge 
Jeg er enig med Marina i at det kan være en slem fætter at få ind. Jeg har aldrig set en kat så syg som Nanoq var, bortset fra da min Freja døde af tør FIP. Heldigvis kan man teste og behandle - men det kræver at folk ved, at det findes - mine har fx hverken calici eller herpes nu - de har mycoplasma felis - og vi er ved at klarlægge det videre forløb. Alle er naturligvis stabiliserede nu, men det har taget 2 uger med indlæggelse på kryds og tværs. To var ved at dø. To har ingen symptomer og en havde milde symptomer. Imens afventede vi svar på testen. Det opstod fra dag til dag.
Vi er stadig i tvivl om smittekilden dvs om jeg skal foretage mig videre i miljøet? Ved nogle sygdomme skal der jo renses. Men umiddelbart ser det ud til, at almindelig rengøring er ok. Hvis nogle ved andet, må I gerne skrive det da jeg gerne vil have det helt væk naturligvis.
Hvis nogle ved om alle skal behandles eller om kun dyr med symptomer/udbrud behandles hører jeg også gerne om det. Min dyrlæge er ved at undersøge det også, og der er flere dyrlæger ind over.
Der er ingen andre ting at finde på kattene - hverken calici, herpes, eller andet plus blodprofilerne er så gode, at dyrlægen er helt begejstret over især de to MCO på snart 9 år. Vi aner derfor ikke hvorfor MF slår så voldsomt ud på dem, da intet tyder på et svækket forsvar af andre årsager. Det eneste vi kan finde er MF.
Så en helt almindelig snue vil jeg ikke betegne det som herhjemme. Jeg er MEGET heldig, at jeg stadig har fem katte. Min elskede Nanoq og min elskede Toulouse har været indlagt 3 gange hver på 2 uger og min elskede Tara en gang. Tara bar jeg op fra kælderen, nedkølet. Aftenen før var hun fin. Toulouse har haft så voldsomme vejrtrækningsproblemer, at han måtte være på klinikken for at sikre at han ikke mistede bevidstheden, og Nanoq har fået væske fem gange på et døgn og været indlagt igen senere, da det kom igen. Fie og Casper nyser lidt men er symptomfrie ellers. De er ikke testet endnu. Jeg synes derfor at hvis nogle ikke kender denne sygdom, så bør man læse op på den. Det kan godt være at det ind imellem er i småtingsafdelingen men herhjemme var det livsfarligt - og jeg er endda MEGET obs på mine katte og deres trivsel, så det er det, der har reddet dem - sammen med en dygtig dyrlæge, der både kørte blodprofiler og tog de relevante test straks.
Nu vil jeg bare gerne havde det UD af min kattegruppe en gang for alle, hvis muligt. Send mig en calici eller en herpes - det er småting her - men MF har nu for anden gang næsten slået mine dyr ihjel, så vi er ved at klarlægge hvorfor og hvad vi gør. Der er flere dyrlæger involveret. Jeg skal nok opdatere til gavn for andre, der eventuelt senere sidder i samme suppedas.
Alle er naturligvis stabiliserede nu. Men da forløbet er så voldsomt - og jeg også så det i 2012 - er det nødvendigt at gøre mere. Derfor er vi i en undersøgelsesfase nu for at forebygge et nyt angreb om nogle år - og alle erfaringer er velkommen. Jeg vil vise min dyrlæge tråden.