Mystisk miaven

Kære kattevenner

Da der desværre ikke er udgivet en ordbog, der nøje definerer kattes miaven ned i mindste detaljer, må jeg ty til de mere erfarne katteejere.

Mille Mis er nu tæt på 7 måneder og virker overordnet set tilfreds med at være indekat med adgang til to altaner. Hun nyder meget at være derude og finder af og til spændende jordklumper m.m i højbedene, som hun kommer luntende ind med :smile:

Der er dog noget, hun er begyndt på som noget relativt nyt, og hvis nogen kender til det, er jeg nysgerrig efter årsagen.

Hun er en rigtig nussegøj (når det passer hende). Navnlig sen aften og tidlig morgenkan hun godt lide at ligge på min mave/bryst og putte. Hun spinder højlydt, mens jeg aer hende, også meget gerne på struben. Tit falder hun i søvn, og det er her mystikken kommer. For så er det som om hun, sådan halvt i søvne, pludselig begynder at vride sig rundt og udsende små ‘miav’-lyde. Og det er her jeg simpelthen ikke kan tolke, om det er fordi hun vil have at jeg genoptager nusseriet (som jeg stopper, når hun falder i søvn for at give hende fred), ellers om hun bare på en eller anden måde er overstimuleret. Hun virker ikke aggressiv, snarere lidt frustreret.

Netop dette miav minder lidt om det, som hun - navnlig i starten - udstødte ude på altanerne, efter jeg havde fået sat net op, og det gik op for hende, at de stod mellem hende og fuglene nede i haven. Måske derfor skærer det mig voldsomt i hjertet, når hun miaver på den måde, for jeg elsker jo den lille mis, og vil bare så gerne gøre det rigtige for hende.

Overfortolker jeg, eller er der andre med erfaring i, hvorfor hun miaver ‘i søvne’ når jeg er tæt på hende?

P.S. Hun ER steriliseret.

Venlig hilsen
Mette - den efterhånden temmelig skøre kattedame :flushed:

1 Synes om

Mon hun bare drømmer?
Jeg har en der smasker helt vildt når han drømmer. :sweat_smile:

Min Vaffel både piber og småknurre sommetider i søvne. Han bevæger sig også imens. Der er ingen tvivl om at han drømmer. Sommetider bliver det så voldsomt, at han vågner ved det og så ser han helt forvirret ud :grin:

Mine drømmer også og både med fødder der løber og forskellige lyde og eller miav.

Nu har jeg observeret hende lidt nøjere de sidste par dage og det er faktisk mest når hun er sådan mellem at sove og være vågen at hun opfører sig sådan. Så måske ER det fordi hun drømmer.

En anden tanke jeg har fået er, at hun simpelthen bliver overfjollet, fordi hun er overtræt, lidt i stil med små børn. Hun sover absolut ikke sin tid væk de dage hvor vi er hjemme! Og når hun så har været vågen i rigtig mange timer bliver hun sådan rigtig pirrelig og miavende. Og falder hun så halvt i søvn hos mig er det hun også laver de der underlige miaven.

1 Synes om