Nabo hundeproblem

Hej Kattegale.
Håber i har det godt ;o)

Har brug for råd.

Det er sådan, at jeg bor sammen med min kone og søn på fire måneder i lejlighed.
Vores naboen havde anskaffet sig en hund, som stod og gøede hele tiden imens de var ude… Hvilket resulterede i, at jeg klagede til udlejer, da det er ret irriterende og ikke mindst synd for hunden, at den skal være så ulykkelig. Senere på dagen kom naboen så ind, og fortalte mig at de ville aflive hunden dagen efter, pga vores klage. Det gav os ret dårlig smag i munden, og vi foreslog at de kunne finde et nyt hjem til dem - uden success!

Her er problemet så:
Deres anden hund er begyndt at gøre nøjagtig det samme - udover at det lyder som om, at den er ved at sparke deres dør ned… Den står og gør det meste af dagen, når den er alene. Umiddelbart tænker jeg at det er muligt at træne den i at være alene hjemme, men med deres historik frygter jeg lidt, at de vil aflive den.

De gjorde os ligeledes opmærksom på, at hvis de fik flere klager, ville deres hundetilladelse blive frataget dem.

Så mit dilemma består i, om jeg skal klage over hunden - hvilket højst sandsynligt vil resultere i, at den bliver aflivet - eller om vi bare skal leve med gøeriet?

Jeg ville klage igen. De lyder til at være noget ligeglade med deres hunde, når de ikke vil omplacere eller træne dem.

Har du/I gjort naboen opmærksom på at hundens opførsel, når den er alene?

Jeg ville da forsøge at tage en snak med naboen om hundens alene-hjemme opførsel, inden jeg gik til udlejer. Hvis naboen har den mindste smule interesse i at afhjælpe problemet, er der sikkert flere ting, der kan prøves - men der findes nok ingenting, der virker fra dag til dag, så der skal udvises tålmodighed fra alle parter - så længe der kan spores tegn på træning og fremskridt.

Tror der er nogen som kommer os i forkøbet og klager… Der var en i opgangen, som sagde den skulle hoppe ud af vinduet :S… Måske lidt overdrevet dog.

:brist:

Stakkels hund… den har det bare svært ved at være alene hjemme - og hvis ejerne er glade for den, så er der muligheder for at få gjort noget ved det.

Tal med naboen og udvis lidt forståelse for, at det tager lidt tid at få lavet om på dens vaner.

Måske foreslå dem at finde en, der kan komme og lufte den et par gange om dagen ??

Stakkels hund… den har det bare svært ved at være alene hjemme - og hvis ejerne er glade for den, så er der muligheder for at få gjort noget ved det.

Tal med naboen og udvis lidt forståelse for, at det tager lidt tid at få lavet om på dens vaner.

Måske foreslå dem at finde en, der kan komme og lufte den et par gange om dagen ??[/QUOTE]
evt hvis man har overskud så tilbyd selv en gåtur med hunden :slight_smile:

… Det blev min løsning på naboens hundelarm - jeg gav hunden en luftetur og hvis jeg vidste nabo var længe væk, så kom hund med ind i min lejlighed og fik lidt opmærksomhed/hygge indtil ejer kom hjem :slight_smile:
Det var winn winn for alle parter - især mig som elsker hunde :ups:

Nu vi er ved det, hvad kan der gøres ? Ud over en adfærddims som jeg altså bare ikke har råd til uanset hvordan jeg vender penge pungen. Hvor meget der skyldes direkte utryghed ved at være alene hjemme ved jeg ikke, men en del af det skyldes at han er extremt morsyg. Han hyler og piver også hvis jeg forlader bilen også selvom både min mand og hans far er der som selskab. Jeg har lavet alene hjemme træning øvelser med ham, men lige meget har det hjulpet. Hvordan afvender jeg ham fra hans afhængighed af mig ? Jeg tror ikke jeg ser nogen forskel før det er gjort, men jeg kan absolut intet finde på det.

Min nabo er heldigvis ikke generet af det, for jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal få ændret det når jeg ikke kan skaffe de godt 3500 en adfærdsdims koster at få herned.

De hunde mennesker jeg har snakket med om det, siger at jeg “bare” skal putte ham ind i transport tasken og lade ham blive der mens jeg er væk. At det er fordi han ikke kan håndtere så store lokaler når han er alene. Men det kan jeg altså ikke få mig selv til, jeg ved godt crate træning bliver brugt nogen steder men det virker altså forkert for mig.

Vores naboer fik sidste år to Franske Bulldog, og det er en race der gøer som pokker. Jeg fik fat i en hvalpemappe fra Dyrefondet til dem, og i den er der utrolig mange gode råd især hvordan man tilvænner hunden til at være alene hjemme uden at gø, den beskriver i gode sætninger hvilken pest det kan være for naboer med en hund der gør.
I dag har vi to glade naboer der elsker deres hunde over alt på jorden og som kun lige giver et par bjæf når der kommer nogen for at markerer de passer på, ellers er der ingen non stop gøen fra dem længere. De var rigtig glade for at vi havde fundet den mappe til dem, for den var en øjenåbner som de sagde.
Måske det kunne være en tilgangsvinkel til at sige til jeres naboer at de skal gøre noget ved problemet på en god måde?

Kamilia - opret det som selvstændigt emne i hundegruppen - det er meget for omfattende til at svare inde i en tråd oprettet af en anden :slight_smile:
Men tro mig… der kan gøres meget!!! Du skal “bare” selv ville det :slight_smile:

[QUOTE=Kamilia;1113433]Nu vi er ved det, hvad kan der gøres ? Ud over en adfærddims som jeg altså bare ikke har råd til uanset hvordan jeg vender penge pungen. Hvor meget der skyldes direkte utryghed ved at være alene hjemme ved jeg ikke, men en del af det skyldes at han er extremt morsyg. Han hyler og piver også hvis jeg forlader bilen også selvom både min mand og hans far er der som selskab. Jeg har lavet alene hjemme træning øvelser med ham, men lige meget har det hjulpet. Hvordan afvender jeg ham fra hans afhængighed af mig ? Jeg tror ikke jeg ser nogen forskel før det er gjort, men jeg kan absolut intet finde på det.

Min nabo er heldigvis ikke generet af det, for jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal få ændret det når jeg ikke kan skaffe de godt 3500 en adfærdsdims koster at få herned.

De hunde mennesker jeg har snakket med om det, siger at jeg “bare” skal putte ham ind i transport tasken og lade ham blive der mens jeg er væk. At det er fordi han ikke kan håndtere så store lokaler når han er alene. Men det kan jeg altså ikke få mig selv til, jeg ved godt crate træning bliver brugt nogen steder men det virker altså forkert for mig.[/QUOTE]

Det her er nok omtrent noget af det mest misvisende jeg har læst herinde nogensinde…

Rent faktisk er FB én af de absolut bedste hunde i tæt bebyggelse, fordi de ligenetop ikke gør ret meget. (og størstedelen af dem kan slet ikke gø rigtigt, men lyder nærmere som en blanding mellem en gammeldags “vende-på-hovedet-bamse” og en forkølet odder…

[QUOTE=baremig;1113487]Det her er nok omtrent noget af det mest misvisende jeg har læst herinde nogensinde…

Rent faktisk er FB én af de absolut bedste hunde i tæt bebyggelse, fordi de ligenetop ikke gør ret meget. (og størstedelen af dem kan slet ikke gø rigtigt, men lyder nærmere som en blanding mellem en gammeldags “vende-på-hovedet-bamse” og en forkølet odder…[/QUOTE]

Fortæl det til de FB opdrættere jeg har daglig kontakt med, de siger sjovt nok andet.

Underligt…

Jeg har endnu aldrig hørt opdrættere af FB sige at de gør meget, og jeg har gennem årene godt nok mødt en del, både Danske og udenlandske.

Jeg har gennem mit liv haft tæt kontakt med mere end 80 buldogger igennem hele deres liv, og har nærmest aldrig hørt dem gø nævneværdigt…

Men det var måske en idé for DKK at tage fat i ders opdrættere og så få dem til at finde ud af hvad der er op og ned, for enten er det jo de avlere du kender, der avler hunde der ikke passer ind i standareden, eller også er det dem jeg kender der gør det…

En Buller bliver jo da promoveret som en af de bedst egnede hunde til at bo i byen, fordi den netop ikke gør meget, og det er da om noget misvisende hvis der er avlere der laver Bullere der gør som tosset…

:inlove:

Her bor en FB hos min underbo meget tit - og jeg har ALDRIG hørt den gø…:slight_smile:

Ej heller alle de FB jeg møder dagligt på Genforeningspladsen - de leger helt vildt med hinanden - og heller ikke her har jeg hørt dem gø…

Min niece har 3 stk og min bror 1 stk. høre dem aldrig gø - så at det skulle ligge til racen, kender jeg heller ikke lige

Prøv at optage hundens larm - via telefonen, og tag et par øl over til naboen og tag en god snak med ham om det i en god ånd, så er du i hvert tilfælde gået til ham, og har givet ham en chance for at gøre noget ved det før han evt mister hundetilladelsen :ok: Jeg tror de færeste ejere forestiller sig hvor slemt det er, når de ikke er hjemme, de er jo trods alt ikke i din stue og hører larmen. Vi har selv noget lignende pt fordi naboen har fået hundehvalp der gør, når de ikke er hjemme. Hvis det fortsætter og det bliver meget generende, vil vi helt sikkert tage en god dialog med dem :slight_smile:

Lige en opdatering på problemet…
Vi mødte nabo “kvinden” (tror hun er 18, lol), og fortalte hende, at hunden gøede hele formiddagen, samt var ved at sparke døren ned…

Hun fortalte så, at den også havde ædt deres vindueskam, og at hun havde sagt til sin kæreste, at de skulle af med den, fordi de skal have barn i september… (hvilket i sig selv er ret imponerende, da hun er tynd som en pind, og bestemt ikke ser særlig gravid ud… - men fred være med det).

Der er vist ingen tvivl om, at hunden ikke trives… Men de er gjort opmærksom på det… Nu er der ikke andet for end at vente.

[QUOTE=PiaB;1112834]evt hvis man har overskud så tilbyd selv en gåtur med hunden :slight_smile:

… Det blev min løsning på naboens hundelarm - jeg gav hunden en luftetur og hvis jeg vidste nabo var længe væk, så kom hund med ind i min lejlighed og fik lidt opmærksomhed/hygge indtil ejer kom hjem :slight_smile:
Det var winn winn for alle parter - især mig som elsker hunde :ups:[/QUOTE]
Det er ikke helt en mulighed, at gå med deres hund. Jeg skal tilbage på universitet snart… Desuden synes jeg, at folk selv skal sørge for deres dyr.
Dyr er ikke legetøj, men levende væsener… og dertil er et stort ansvar om, at få dem at trives.