Naboens hund gør mig sindssyg!

Jeg aner snart ikke mine levende råd, og pludselig faldt det mig ind, at jeg ville prøve at spørge jer dejlige mennesker herinde, hvad i ville gøre, i min situation.

Mine naboer, et ældre ægtepar, har en stor schæfer - en hanhund.
Den kommer ALDRIG ud og gå - det er ikke løgn, jeg har boet her i lidt over et år, og ikke en eneste gang været udenfor haven.
Tilgengæld står den i haven nogenlunde konstant. Og den gør, og gør og gør og gør!

I sommers droppede jeg bare at bruge min have, i det omfang jeg ellers gerne ville (jeg lever nærmest udenfor om sommeren), fordi ligeså snart jeg træder ud i min have, så kommer deres hund farende.
Den kaster sig ind i hækken (som dog heldigvis er høj og rimelig tæt) og skaber sig, gør og knurre, som en vanvittig. Og har jeg kattene med så går det da helt galt.
Dette har selvfølgelig også resulteret i, at min ene kat, Milo, er skrækslagen for at komme ud i haven, Columbine og Pixie tager det dog nogenlunde, men bliver skræmt halvt til døde, når pludselig hunden kommer ud og opdager dem, og farer ind i hækken.
Det er simpelthen bare SÅ ærgeligt, for det var jo netop os for kattenes skyld, at jeg flyttede i lejlighed med have :frowning:

• Og det skal lige siges mine katte kommer ud i snor, i MIN have, så det er ikke sådan de render rundt inde hos naboen og genere dem.

Udover at jeg “ikke må have lov” at være i min egen have, så står den hele vinteren lang og gøer, hver gang den kan se folk gå eller cykle forbi oppe på den store hovedvej bag haven.

Jeg har klaget til boligforeningen (i sommers), jeg har talt med naboen, og jeg har smidt en seddel i deres postkasse, og for nyligt smed jeg en reklame for et eller andet anti-gø halløj til hunde, i deres postkasse, med en venlig skrivelse, om at dette måske kunne hjælpe dem med at lære hunden at være stille.

Til det fik jeg så en seddel tilbage i min postkasse om at jeg var den eneste der klagede over deres hund, ingen andre (naboen på den anden side af dem har selv en lille hund der larmer en del, så det forklare måske at netop de ikke ser det som et problem) og at de har kontaktet boligforeningen og fået af vide at “han må godt gø, bare han ikke gør det i længere tid af gangen”.

Jamen for h…
Det hjælper da ikke mig! Jeg kan stadig ikke få lov at være i min have, og kattene må som sagt SLET ikke være i have.
Og nej, hunden står da ikke i flere timer af gangen og gør, men den gør NEMT 15-20 gange på en time, mindst, fordi den som sagt er i haven altid.

Jeg arbejder, og står op kl. 5.30 stort set hver dag. Hvis der er en dag jeg endelig kan sove længere, bliver jeg som regel vækket 2-3 gange af den hund, inden klokken overhovedet er blevet 9.
Og jeg har også tit været ude for, at den står og gør efter kl. 23 om aftenen.

Hvad gør man lige i sådan en situation?! Jeg føler sommetider jeg er ved at blive sindssyg! :mad:

Når du ikke kan få boligforeningen til at støtte dig, så er der nok ikke så meget andet at gøre end at finde en anden bolig.

vh

Andreas

Har du ikke mulighed for at sætte en højt hegn op ad hækken, inde i din have, for at dække af for udsynet fra nabohunden ?

Der er nogle regler for hvor meget gøen er for meget, noget med at de kun må larme x timer i døgnet og indenfor bestemte tidspunkter. Ang boligforeningen, så havde jeg problemet i sommers, jeg begyndte at spamme dem med lydoptagelser, og detaljerede noter om hvornår og hvor længe kræet gøede/hylede. Det tog godt nok et par mdr, men jeg har ikke hørt hunden siden.

Andreas - Det synes jeg så absolut ikke er en mulighed. Jeg synes IKKE det kan være meningen at JEG skal flytte fra min bolig pga. en hund. Så vidt jeg ved er det vel først og fremmest mennesker der har ret til at bo her.
Jeg vil under alle omstændigheder gå gennem LLO o.l. inden jeg så meget som overvejer at flytte!

MZJ - Tro mig, det gør jeg gerne, men det må vi heller ikke her i boligforeningen. Vi må kun have hække omkring vores have, ingen hegn :frowning:

Soes - Se det var da skønt at høre, at det trods alt har hjulpet dig :slight_smile:
Jeg har nemlig - efter at have talt med min far - overvejet en lignenede fremgangsmåde, og er allerede begyndt på det med at optage når den gøer. Og derudover skriver jeg ned HVER gang jeg høre den gø, med dato og tidspunkt!

Måske der er noget du kan bruge her, tænkte at lydoptagelse var fint i min situation, da hunden ikke var en direkte nabo, men siden du oplever den ligefrem kaster sig op af hegnet, ville video nok være bedre.
http://www.cairn.dk/info/hunde_og_naboer.htm

Tak, det vil jeg bestemt tage et kig på :slight_smile:

• Jeg nøjes dog heller ikke med lydoptagelse, men filmer hver gang det sker, netop fordi som du siger, den kaster sig ind i hækken.

Udover de gener den skaber for mig, er det jo virkelig også synd, og på ingen måde optimalt, at have en stor aktiv hund, som ALDRIG kommer udenfor haven. Så er det jo klart den opfører sig som den gør :frowning:
Når ikke den gør så render den jo frem og tilbage, frem og tilbage, langs hækken, som et understimuleret dyr i en zoologisk have :frowning:

Så er det vel egentligt en dyreværnssag? ved ikke hvor slemt vanrøgt der skal til før man griber ind, men at understimulere er vel også en form for vanrøgt, det lyder da som om problemet bunder i at hunden keder sig.

Helt enig, men også (næsten) helt sikker på at der ikke er nogen der vil tage det særligt højtideligt. Desværre.

fuld forståelse - i går nat kl. 00 blev jeg vækket af naboens hylende gravhund…og i morges ligedan - gøen og hylen…og jeg var træt efter at være vækket om natten også

• de fik så lige besøg af sur mig og fik at vide at nu var jeg træt af det…de sad med morgen kaffe og avis mens hund bare stod og hylede og gøede i baghaven…virkelig?..samme i nat…her gik da en rum tid før de fik taget sig sammen til at få kaldt den ind (naturligvis med et par høje fløjt)…ja… også pensionister som ikke skal tidligt op om morgenen :mad:

det er ca. et par gange om ugen jeg bliver vækket aften eller nat…jeg skal også rigtig tidligt op og på arbejde og så skal man altså tidlig i seng for at hænge sammen dagen efter, specielt her om vinteren

…højden var her beg. af feb…kl. 4 om morgenen…jeg har naboer med hunde på alle sider - ingen problemer, velopdragne hunde - og alle andre i nabolaget kan finde ud af at vise hensyn - men [insæt lang sur tekst om mine super trælse naboer her]

anyway - de gode nyheder:

§ 4. Forstyrrer en hund de omboendes ro ved gentagen eller vedholdende gøen eller tuden, og der indgives klage derover til politiet, giver dette besidderen pålæg om at holde hunden indelukket eller, hvis denne foranstaltning ikke hjælper, eller hunden allerede holdes indelukket, at lade den fjerne. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan, for så vidt det drejer sig om hunde, der af erhvervsmæssige opdrættere holdes indelukket i hundegård eller på anden måde, dispensere fra denne bestemmelse i tilfælde, hvor der ved en hundegårds anlæggelse og indretning er taget ethvert rimeligt hensyn til bebyggelsesforholdene.

de dårlige nyheder er så I følge google at der skal en del til…

mine naboers hund gør heldigvis ikke nok til at det er så slemt som hos dig (men jo desværre nok til at jeg et par gange om ugen er mere træt end nødvendigt - og bare bliver i dårligt humør…)

…men altså hvis jeg var dig ville jeg også få video af alt og klippe sammen til én film (skriv dag/klokkeslet på hver klip) og tag en tur forbi din politistation…for dit lyder grelt…

jvf artikel oven for fra bolius mener jeg egentlig ikke det er ‘svært og ressourcekrævende at løfte bevisbyrden for politiet’ - som sagt det kræver ‘bare’ at man sætter videokamera op og er lidt hurtig ved optage knappen…hrm måske finde et webcam med lyd som sættes op…og så sætte den til at optage over en uge og så klippe sammen…

jeg ville uden videre tøven kontakte politiet i morgen og forklare dem sagen og bede dem om at optage rapport og tage en snak med naboerne, mener du har gjort mere end de kan forlange af dig for at få dem til og løse sagen med den hund.

Jeg medgiver gerne at det at høre på en konstant galpende hund er ulideligt - både pgr lyden, men også fordi man (jeg :wink: ) får så forfærdeligt ondt af den arme hund…
Det du fortæller om, er nok desværre en af de sværeste ting at klage over… om det er godt nok med et webcam eller lignende ved jeg ikke.

Hvad jeg ved er , at der blev klaget over vores hunde, var det utroligt let at tilbage-/afvise klagen… Man havde ganske vist møjsommeligt skrevet masser af tidspunkter ned (hvilket viste at vores hunde stod og galpede på alle tidpsunkter af døgnet)…
Vi afviste klagen pr omgående, da vi allerede på side et kunne konstatere at man havde noteret et tidspunkt, hvor vores (dengang) to hunde begge befandt sig ca 30 km fra hjemmet!
Anden gang, der blev klaget, afviste vi igen… man klagede over at “jeres store hund” stod og gøede konstant… Jan meddelte repræsentanten for grundejerforeningen at nu gad han simpelthen ikke hære mere om den slags tåbeligt bavl… mest af alt fordi hunden var blevet aflivet ca 1 år tidligere!

Det jeg prøver at sige, er at man, inden man klager over hundegøen, skal være 100% sikker på hvilken hund i nabolaget, der er tale om…
Det er trådstarter, så dette er egentlig henvendt til andre som kan komme til at stå i samme situation…

Vi ved jo godt at grunden til at der blev klaget hos os, var at vi havde to hunde, hvor især den mindste var meget glad for at gå ved havelågen og at man derfor mente at det da måtte være vores, der forstyrrede hele kvarteret! Det tæller ikke det fjerneste at vi altid har gjort meget ud af at lære vores hunde at klappe kaje, så naboer og andre kan gå rundt i de tilstødende haver…

Hvis det skal gå si vidt så boligforeningen skal tage saen for boligretten mht udsmidning fra boligen, så skal der mange klager til - og det inden for en vis periode. Jeg mener at 3 klager på 6 måneder er rettesnoren.Kan du ikke tale med andre i bebyggelsen og måske få dem til at klage også? Dine naboer vil i øvrigt aldrig få at vide hvem der har klaget over dem til boligforeningen, det må boligforeningen under ingen omstændigheder oplyse…

Hvis sagen ender i Boligretten, efter først at have været i Beboerklagenævnet (dér skal den nemlig først, hvis den der klages over, gør indsigelse mod ophævelsen), så skal man føres som vidne. Så er det så som så med anonymiteten og heldigvis for det, ellers kunne der opstå situationer, hvor en udlejer / boligselskab “bare” ville af med en lejer, så klagerne skal vidne. :slight_smile:

Min første tanke : " stakkels hund der keder sig" !
Er det ikke muligt, ar du kan komme til, at kende hunden, så I kan blive venner? Her i husetar vi/de 1 mastiff og 2 hvide schæferhunde! Alle bliver godt underholdt med luftning og leg i haven, og alle her i huset snakker med dem, hvlket ør,at vi stor set ikke hører dem! Jeghar jo selv 4 katte, er kommer i hven me sele,om sommeren, men som også kender hundene, når de står “i kø” min trappe+ balkon ofte i flere timer. Jeg er m e g e t glad for, alle hundene og nyder deres tillid til mig og katte: Så måske kunne et venskab med naboens hund være medvirkene til lidt mere stilhed, da hunden jo så, også ved, hvem de pusler bag hækken
[:-)](javascript:void(0))

Cats og Conni

Her er min artikel om emnet

http://issuu.com/sallingavis/docs/salling_avis_46-2014

Side 13

Dyrefondet har foldere, som du kan give din nabo - de findes også online