Jeg er snart ved at gå ud af mit gode skind.
Vores nabos kat sidder på vores udvendige vindueskarme (hedder det det?) og banker på vores vinduer pga. vores katte?
Man får altså et pænt chok når man sidder om aftenen og det er mørkt, og der så pludselig står “nogen” og banker på vinduet.
Ikke nok med at det frustrere vores katte, så skal vi efterhånden vaske vinduer flere gange om ugen pga. beskidte kattepoter på ydersiden - hvad fuck stiller man op?
Jeg har haft talt med naboen - da det første gang skete for et års tid siden, sendte jeg hende en sms.
Jeg fik dog blot svaret at det kunne hun ikke forstå deres kat skulle gøre, om jeg ikke lige kunne filme det - desværre får jeg det aldrig filmet fordi katten er så bange for mig at den skrider så snart jeg rør mig. Det er nu også spild af min tid at filme det for det ER deres kat.
Samtidig var svaret for et år siden at hun dog heller ikke vidste hvad hun skulle gøre ved det for katten er jo “udekat”. Hertil forklarede jeg hende så at man faktisk i henhold til loven skal holde katten på egen matrikel, denne info ignorerede hun ligesom bare.
Har I andre en god og virksom løsning for vi er godt nok ved at være rigtig træt af det her.
Vores katte kommer jo også ud og gå i haven i snor og på sigt skal der bygges en voliere, jeg må sige at jeg forestiller mig fremtidige problemer på den front også.
Vi ejer i øvrigt vores hus, de lejer huset inde ved siden af.
Deres udlejer er som sunket i jorden så der tænker jeg ikke jeg får noget ud af at forsøge mig.
Der er nok ikke noget at gøre med hensyn til naboen
Men er katten mærket og neutraliseret. Er katten ikke mærket, så er den i prinsippet herreløs ifølge dansk lovgivning.
For at holde katten væk, kan du i en periode sætte alufolie på dine vinduskarme, det vil kattene ikke hoppe op på, eller du kan købe friske citroner og smørre saften på, for de kan de hellere ikke lide
Og det er vist også det, trådstarter skriver, men det er jo ikke en her-og-nu-løsning.
Gør katten det også, hvis der er rullet for? Hvis den ikke kan kigge ind? For så kunne man måske sætte film på. Sådan noget, man kan se ud igennem, men ikke ind igennem? Måske sammen med noget alufolie og citron, som Jeanette skriver.
Det er umuligt at styre en fritløbende kats færden.
Hvis det samme foregik hos mig, ville jeg tage det som sjov underholdning for mig og en oplevelse for min kat.
Min kone ville også sætte pris på, at jeg vaskede vinduer noget oftere.
En fremmed kats besøg uden for en fremtidig voliere bør ikke blive et problem, men en oplevelse for kattene.
Fritløbende katte er velkomne i min (store) have. Så kan de tage sig af de gnavere, som ikke vover sig ind i kattevolieren.
Men nu er det både ulovligt og også noget svineri overfor vores naturlige fauna, så det bliver nu engang aldrig her hos os, at folks fritløbende katte bliver noget vi glæder os over.
Tvært imod.
Det tænker jeg måske ikke den gør?
Så det var da måske en mulighed, hvis man får sådan noget hvor man kan kigge ud, men ikke kigge ind - for vores katte ville nok være kede af ikke længere at kunne kigge ud.
Tak for tippet det vil jeg helt sikkert undersøge
Og nej netop, indhegning er desværre ikke en her og nu løsning, det skal nok ske på et tidspunkt
Ulovligt, ja - men at tilskrive kattene ansvar for “svineri overfor vores naturlige fauna” er sgu’ noget af en tilsnigelse, det klarer vi mennesker til al overflod selv…
Nu er det så vores egne katte der gør det fra den indhegnede have på havedøren mv. når de vil ind, men jeg er rigtig glad for denne type klude, som jeg hurtigt bare lige kan tage jorden med, men uden det skal være det helt store vinduespudsningsprojekt.
Så måske det kan gøre det mindre irriterende?
Og ellers har jeg ikke andre forslag end de allerede givne ift at prøve at gøre vindueskarmen til et utiltrækkende sted at være for katten.
Det er bestemt ikke alle katte, der synes at fremmede katte i deres have er en oplevelse - tværtimod
Og eftersom mange katte er territorielle, risikerer man - hvis man har mere end én kat selv - at de kommer op og slås, fordi det nu én gang er lettere at tæske den, man kan ramme end den, der er udenfor rækkevidde.
Been there, done that.
Heldigvis har jeg ikke selv det problem mere, for en af de fritløbende katte i området kommer jævnligt helt tæt op ad min hoveddør (af glas) og jeg kan se på mine katte, at den ikke sender venlige signaler til dem