Jeg har brug for lidt katte ekspertise…
Min hunkat har døjet med opkast siden weekenden, hvor jeg vist desværre fik slået hendes mave i stykker med alt for mange godbidder :-/
Hun har gået og kastet op efter hvert måltid siden… Ikke engang 5 minutter har hun kunne holde maden i sig…
I morges tog jeg så kontakt til dyrlægen, der bad mig tage hendes temperatur, den var 38,5 - altså helt normal… Så hun skal have skånekost i et par dage nu…
Bestående af udkogte ris og fiskeboller (som jeg har valgt at mose for at kunne blande det sammen)…
MEN!!!
Fruen nægter altså så meget som at snuse til det!!!
Hun kigger på “maden” og kigger derefter MEGET fornærmet op på mig…
Hvad skal jeg gøre??? :S
Jeg har nu heller aldrig kunnet få skånekost i mine… Jeg ville tage maden fra hende i 12-24 timer, så maven får ro - så ville jeg starte forsigtigt op med lidt vådmad. Hvis hun holder det i sig, så kan hun sikkert spise normalt igen.
Fiskeboller? Er det dem der på dåse? Hvad hvis du bruger en fiskefilet i stedet? (Jeg ville heller ikke røre fiskeboller )
Enig
Så hellere kogt fisk eller kylling til en syg mave
Skide være med mad indtil 12 timer… bare hun tager væske til sig… Og så som andre siger kogt kylling eller kogt fisk… i små mængder, men ofte
Kog en kyllingefilet… og del den med hende… mad smager MEGET bedre når det er fra tallerken og hånd
Jeg har nogle frosne pangasius fileter i fryseren… Sådan en må jeg lige koge til hende i morgen tidlig… Så kan maven få ro indtil da…
Hvad er jeres erfaring med kogte ris??? Gider de spise det???
Hvis det er stjålet eller kommer fra hånden, glider det meste ned
Kogt sammen med fisken til ukendelighed, så ja… Så smager de jo af fisk
Husk at risen skal koge noget længere end til os mennesker - men ellers er jeg også enig fisk fremfor fiskeboller fra dåse.
En lille historie
Da vi købte Victoria fik vi at vide at hun var ormebehandlet og at hun var vaccineret efter forskrifterne. Der gik kun et par dage så var Sophie smittet med orm og så måtte vi behandle igen. De skulle så begge to på skånekost. Vi fik at vide at ris med rejer, kylling og fisk var OK så længe at det de fik mest af var risen af hensyn til at fjerne ormene hurtigst muligt. Da jeg serverede rejer mødte der mig et kosteligt syn, Sophie spiste troskyldigt det hele men Victoria fangede en reje og rystede den helt vildt for at få risene af. Som den gode og pertentlige mis som Sophie var gik hun pliktopfyldende rund og samlede alle risen op som Victoria havde rystet af rejerne og spiste dem :høhø:
Vil som de andre råde dit til at koge noget hvid fisk og mose godt sammen med udkogte ris, evt hælde fiskevand over så de får smagen.
Mine skal lokkes til at spise risene… Men det kan lade sig gøre hvis de er godt gemt
Ellers ville jeg købe noget skåne mad i vådfoder hos dyrlægen, hvis det helt kikser.
Held og lykke.
Birthe… Sikke da en kær historie… Det ville også kunne ske herhjemme… Fernando er vild med de underligste ting.
Birthe - SKØN historie
Jeg er i gang med at koge fisk nu, og så køber jeg noget kylling i eftermiddag…
Risene jeg har stående, kogte næsten en time, så de er vist kogt nok
Blander en lille smule sammen med fisken…
Så må hun jo “FISKE” dem fra hvis det ikke behager damen
Hvor længe, hvor meget og hvor ofte fodrer I når det er skånekost???
Nu har jeg jo ikke mulighed for at fodre på hende fra kl. 6-16 pga arbejde
Så er jeg hjemme igen, og jeg ser desværre ikke meget godt synes jeg…
2 store klatter opkastet grøn/gul slim som egentlig lugter ret grimt…
Og ingen aktivitet i bakken, sandet er lige så urørt som jeg efterlod det for 10 timer siden :-/
Hun har spist en lille bitte smule af det fisk jeg kogte til hende i morges, og jeg har lige kunne lokke et par bidder i hende nu her også…
Det der bekymrer mig lige nu er den grønne/gule opkast…
Jeg tænker på om det er galde???
Det er jo ret skidt, er det ikke???
har lige præcist det sammen problem! skånekost - ris og kyllingelever (kogt i 100 år) til min ene hunmis, fordi hendes mave også var i stykker. men vil damen æde det? nej! vil hankatten, som normalt æder alt, nej! så jeg ringede til dyrlægen og sagde det og fik af vide at jeg skulle nøjes med at give hende kattemalt og så holde øje. damen er holdt op med at kaste op nu
Jeg bruger altid kogt kylling som skånekost - det spiser de med stor begejstring
Jeg anvender helst RC Intestinal - både våd og tørkost - som skånekost.
Men hvis katten har kastet op i så mange dage, så ville jeg bede dyrlægen om at indlægge den til en omgang væsketerapi (som drop). Det kan gøre underværker for en kat som har kastet op i flere dage.
Og så bede dyrlægen starte katten forsigtigt op på skånekost, inden du får katten hjem igen.
Misse er kommet ovenpå igen…
Efter jeg begyndte at give hende kogt fisk og kylling, spiste hun lige så stille mere og mere uden at kaste op igen…
Var en tur forbi dyrlægen fredag for at få hende tilset, alt så fint ud og hun var i bedring…
I løbet af weekenden nåede hendes foderindtag op på normalt niveau… Jeg fik hende kørt over på almindelig foder igen…
Og mandag morgen leverede hun den første lort i næsten en uge…
Så var mor her glad
Aldrig har jeg været så glad for at se en lort…
Dejligt at høre hun har det godt igen
[QUOTE=Lotte F;775137]Jeg har nogle frosne pangasius fileter i fryseren… Sådan en må jeg lige koge til hende i morgen tidlig… Så kan maven få ro indtil da…
Hvad er jeres erfaring med kogte ris??? Gider de spise det???[/QUOTE]
Ris er jo ikke andet end kulhydrater, og de har ikke rigtigt noget at gøre i kattefoder. Katten mangler et enzym til at nedbryde kulhydraterne med, og de kan faktisk leve helt uden! Så hellere et halvt til et helt døgns faste, noget kogt kylling eller fisk eller Prescription Diet I/D at starte op på. Det passer meget bedre til kat.
VH
Susanne