Næseoperation på kat

Hej, vores exotic har meget smalle næsebor og selvom han er 4 år er han ikke særlig aktiv. Han leger kun i meget kort tid af gangen og han grynter lidt ind imellem. Han snorker ikke når han sover, men ligeså snart han er aktiv så kan man høre ham. Især når han spiser er det ret slemt. Mit spørgsmål er; er der nogen der har erfaring med at få opereret næseborene større, hvad har det kostet og er det noget de fleste almindelige dyrlæger kan, eller findes der specialdyrlæger man skal opsøge?

Jeg ville klart opsøge KVL for den slags operationer. Hvis katten ikke er synderligt generet af de smalle næsebor, ville jeg muligvis vælge ikke at gøre noget ved det… Der er altid risici for komplikationer fx “vildtvoksende” arvæv efter operationen - det bliver nok svært at fjerne…

Du skal have fat i dyrlæge med erfaring omkring ‘Brachycephalic Obstructive Airway Syndrome’ og de operative indgreb som kan hjælpe.

Det er synd for din misling at han ikke kan spise og lege normalt - det er godt at du er obs på problemet. Det er ham som også er småt spisende?

Det er vigtigt at få udredt fordi det på sigt kan give flere problemer at kroppen konstant får mindre ilt end den har brug for (bla. hjerteproblemer). Og så er det naturligvis et ordenlig hak i den daglige livskvalitet at han ikke kan lege og spise ordenligt.

Det er lidt forskelligt hvor gode dyrlæger er til at henvise - men enten tag en snak med din egen dyrlæge og få hans/hendes hjælp til at finde den rigtige.

Du kan også prøve at ringe til Dyrehospitalet og høre hvem de anbefaler - ved dyrlægeforeningen har undersøgelser i gang om fladnæse hunde - men ved ikke hvor de er tilknyttet.

Lidt hurtigt google giver - her kan du læse lidt. Men tjek referencer …google giver ikke altid de bedste…

https://frederiksbergdyreklinik.dk/hund/brachycephale-hunderacer/

Her er mere info:

Hvis du googler stenotic nares og Brachycephalic Obstructive Airway Syndrome (BOAS) kommer der også gode ting op på engelsk.

Brachycephalic airway syndrome is common in these cats – this is where affected cats have difficulty breathing due to a very narrow external opening of the nose (stenotic nares), narrow nasal passages or nasopharynx, and/or due to a relatively long soft palate – in some cases the breathing difficulties can be severe
https://icatcare.org/advice/cat-health/brachycephalic

https://www.ufaw.org.uk/cats/persian-brachycephaly

Der er nogle flere vidoer på youtube også hvis du er ok med engelsk.

Her en om hvordan man diagnosticerer hos hunde

1 Synes om

Jeg bor på Frederiksberg og har kontaktet Frederiksberg dyreklinik som har speciale indenfor problemet (dog mest med hunde tror jeg) men jeg venter på svar.
Ja det er ham der også har problemer med tænderne og som er småtspisende. Som den første dyrlæge sagde: “du har købt katten i sækken” Jeg troede naivt, at man kunne købe en sund og rask kat fra en opdrætter, men hold da op hvor er jeg blevet skuffet. :pensive: på den anden side er jeg glad for at han nu er hos os og vi kan give ham den rigtige behandling.

Og mange tak for de mange links osv!

Håber de kan hjælpe.
Det er bestemt ikke ok at kat har gået rundt med ubehandlede helbredsproblemer - og at ansvar overdrages til dig uden forudgående info :frowning:

2 Synes om

Nej og jeg er bange for at der bare bliver ved med at dukke ting op som han fejler. Først tandsten, så fandt vi ud af at han havde paradentose og så manglede han en masse tænder fordi han har gået med det så længe og nu det med vejrtrækningen. Jeg bliver helt træt.

Det kan jeg godt forstå :frowning:
Det er vanskelig situation du står i - kun få uger efter at have overtaget kat, har du så voldsomme dyrlæge udgifter. Bare tandlæge delen er jo rigtig dyr.

Flere af hans tænder var selv faldet ud?

Ja, han manglede simpelthen næsten alle fortænderne i overmunden og et par af de små kindtænder, tænk på de smerter han har været igennem… heldigvis kender vi en sød dyrlæge som gav os tandrensning og operation, af de tænder der skulle ud, til en god pris.

2 Synes om

Har du haft kontakt til sælger - vedkommende bør da betale nogle af udgifterne efter min mening.
Stakkels lille mis, godt han er kommet i gode hænder og får behandlet tænderne.

1 Synes om

Må vi ikke se et billede af ham? Og ved du om hans lyd på vejrtrækningen skyldes for små næsebor eller arvæv fra tidligere luftvejsinfektioner?
VH
Susanne

1 Synes om


Jeg har skrevet til opdrætter at jeg enten vil have pengene tilbage for ham, eller at hun betaler halvdelen af dyrlægeregningerne. Hun har ret irriteret svaret, at hun gerne vil have at jeg sender kvittering og et overslag over næste tandlægeregning. Jeg er endnu ikke gået ind i det med hans næse. Han kostede 2400kr, så han var jo ikke dyr, men med alle de kommende udgifter, må man sige at han er blevet en ret dyr kat. Jeg har fået en meget dyr lektie, jeg skal bare ikke stole på folk som jeg plejer at gøre…
Jeg tror det kan løses ved at operere de der næsefløje væk, det er som om de går meget indad.

3 Synes om

Det er så trist - og bare så meget ikke i orden - at der stadig er katte der lider under alt for små næser.

Det blev føjet til racestandarden for over 20 år siden at “Nostrils well open, allowing free and easy passage of air”

Desuden står der;
“The nose bridge and the nose leather must be wide.”

“Stop to be between the eyes, neither above the upper eyelid nor below the lower eyelid.”

Dommere og klubber (og dyrlæger i check-in) kunne stoppe dette store velfærdsproblem - just like that!

Ved konsekvent at dømme efter skrevne standarden - send katte hjem der ikke har ordenlige næser.

Tilbringer man lidt tid i div. perser grupper - og kikker fotos på topkatte lister - er det tydeligt at for mange katte har alt for små næsebor, næsespejl og næseryg. Og så sidder næsen for højt. Mange katte har stop parallelt med øverste øjenkant og næsespejl er over nederste øjenkant.

Det duer ikke. Hverken for kattene eller i følge den skrevne standard.

http://www1.fifeweb.org/dnld/std/EXO-PER.pdf

2 Synes om

Helt enig! Så synd. Jeg forstår ikke at man ikke tænker mere på dyrenes velfærd. Og der må være mange katte der går rundt ubehandlet.

2 Synes om

Så har jeg været til dyreklinikken Artemis i Hellerup med Teddy og dyrlægen synes også der var meget lyd på Teddys vejrtrækning. Han skal have opereret sin næse på tirsdag. Der vil de fjerne det hud der går ind og dækker for næseborene, så han nemmere kan trække vejret.
Det bliver spændende. Jeg er også lidt nervøs på hans vejne.

14 Synes om

Masser af :kryds: her fra, for det hele går godt og det løser problemet. :hjerte:

3 Synes om

Håber alt går godt med operation - og han får det bedre bagefter. Det fortjener han :heart: han er heldig at han nu bor hos dig.

2 Synes om

Jeg håber også, operationen virker, og han kommer til at kunne trække vejret frit. Enig med Musashi - han er heldig, at han er kommet til et hjem, hvor der bliver gjort alt for, at han skal få det bedre.

3 Synes om

Tak for det. Ja han er en del af familien allerede. :slight_smile:

1 Synes om

Rigtig meget held og lykke med din søde misling. Jeg håber operationen går godt, så han kan få det bedre :heart:

Det er rigtig synd for ham at han har det sådan og hvor er det dejligt at du gør noget ved det. Dog er det da slet ikke i orden at opdrætter ikke har været ærlig omkring ham og hvilke helbredsproblemer han har. Det er sørgeligt at man i dag stadig avler perser og exotic efter sådanne ekstremer, at det går ud over kattens helbred. Ved du om han har været brugt som avlskat?

Da jeg købte min første exotic i 2005 fik jeg også at vide at det med flade næser og problemer i den forbindelse, var noget som hørte fortiden til. Noget med nogle dårlige amerikanske importer i 90’erne, men det var man ude over og de var for længst taget ud af avlen - men det passer jo ikke og det er fortsat et problem. Det synes jeg egentlig er trist, når man tænker på vi er i 2019…

3 Synes om