Næste fase i projekt baghave

Piletræer er MEGET glade for vand. Så måske sådan et var en mulighed? De fås jo også små og opstammede. :slight_smile:

Vær obs på, at buskroser egentligt ikke er en type rose, som man sådan klipper midt på grenene. Der skal man faktisk fjerne de ældste grene i bunden i ny og næ. Og ikke andet.

Blåbær skal stå i surbundsjord. Mit bed holder jeg fugtigt, men spaghnumen sørger jo for, at det er VELDRÆNET. Jeg ved simpelthen ikke, om de kan tåle al den vand, du har? For det står der jo konstant…måske kan rødderne ikke klare det i længden?

1 Synes om

Alt kan flyttes, det afhænger bare af størrelse og hvilke typer redskaber man har at flytte med :wink: :yum::slem: Ellers kan man også tage stiklinger af dem. Anyway Bilka sælger faktisk nogle ganske fine sommerfuglebuske, og selvfølgelig også på planteskolerne. De fåes også i dværgudgaver der ikke bliver så store.

Mht. buskroser så findes de i temmelig mange varianter. Jeg satte en del af sådan nogen sidste år, men fordi det kun er deres andet leveår kan jeg ikke sige så meget om endelig størrelse endnu.
En del af dem er dog Austin-roser og deres blomsterhoveder bliver meget store og tunge, og jeg kan se at de nok bliver nødt til at have en eller anden form for støtte, i hvert fald hos mig

1 Synes om

Ja buskroser er jo egentligt et ret bredt og upræcist begreb. :slight_smile:

Jeg tænker personligt mest på de historiske og de ‘vilde’ roser, når der tales buskroser. Dem, som virkelig kan ‘fylde noget’ i landskabet. :slight_smile:

Men hvis man går efter en rose, der kun bliver omkring de halvanden meter høj, så vil det jo passe fint ift. hegnet. Uanset hvilken type det så lige er. :slight_smile: Så er det bare lige igen det der med, om der er for MEGET vand til at de kan lide det. De fleste roser drikker jo meget, men om de kan tåle at have fødderne konstant under vand om vinteren er jeg i tvivl om.
Og så er der plejeniveauet - med mange af roserne er der jo et krav om gødning og vanding kontinuerligt gennem sæsonen. For ikke at tale om skadedyr og svampesygdomme, som de kan blive ramt af. Man skal seriøst overveje, hvor meget pasning, man gider lægge i projekt roser - og evt. vælge nogen, der ikke kræver det store, hvis IKKE man gider nusse om dem hele tiden.

1 Synes om

jeg ved godt hyben nærmest er en ukrudt; men duft og insekter lever den fint op til.

1 Synes om

Vi har også en del vand i haven her, ikke helt så meget som hos Ingrid, men vi kan godt have en lille sø i haven i våde perioder, og langt de fleste af vores roser stortrives - og dem der ikke gør har jeg mere indtryk af fejler i løbet af sommeren, end at det er den våde vinter der tager pusten fra dem :slight_smile:

1 Synes om

MÅ man overhovedet plante hyben stadig?
Kom det ikke på den der famøse liste over uønskede planter sidste år, som forbyder at man planter det :huh::gruble: eller måske jeg husker helt galt.

1 Synes om

jeg ved det er forbudt i kystnære områder pga invasiv. Men om det er et total forbud ved jeg faktisk ikke.
Men de dufter stadig ualmindelig dejligt :wink:

2 Synes om

:hibiscus:

Skøn tråd.

Magnolia er det smukkeste, man kan få til en have :cherry_blossom:

Men jeg ville også satse på frugtbuske, tænk at gå ud og hente sine egne bær :grapes: :strawberry: :cherries:

Hvis jorden i din have er meget våd ind imellem, kan du måske have højbede med forskelligt i?

Årh, jeg er altså misundelig.dk på alle jer med have :grin:

1 Synes om

Jeg vil have en kejserbusk nu!

3 Synes om

Lige præcis sommerfuglebuske er det eneste, jeg allerede har anskaffet. Jeg købte to af dem sidste år og plantede i to af de dybe huller, der var i plænen (dem, som Ole satte afmærkninger i, for at vi ikke skulle træde i dem og komme til skade :slight_smile: ).

Men tak for tilbuddet. Sommerfuglebuske er jo helt sikkert med til at tiltrække insekter (er sommerfugle insekter?).

1 Synes om

Det er netop sådan et, en lille hængepil, jeg har i forhaven. Fordi jeg har et i forhaven, vil jeg jo gerne have noget andet i baghaven. Men det er det, der har været mit udgangspunkt - at finde noget i samme stil.

Måske er jeg bare nødt til at prøve mig frem og se, hvad der sker. Selvfølgelig med udgangspunkt i fugtig og sur jord. Ellers ender det jo med, at jeg - som en eller anden skrev engang - ikke har andre muligheder end at plante ris i det hele :joy:

1 Synes om

De er også rigtig fine. Og bær til fuglene er altid godt, synes solsorten :slight_smile: Jeg har en ildtorn i forhaven, og den er fuldstændig afpillet lige nu, fordi solsortene har ribbet den for bær.

2 Synes om

Ja, det er sommerfugle :slight_smile:

1 Synes om

Ingrid, der var en ting jeg kom til at tænke på mht. buskroser. De meget dobbelte som fx. Munstead Wood og lign Austin roser er måske ikke det bedste valg hvis de også skal være bi-venlige. De kan have svært ved at komme ind til pollenen sammenlignet med de roser der ikke er så lukkede som de dobbelte kan være. Der er helt tydelig ikke ligeså mange bier i mine af den slags sammenlignet med de mere åbne.

Dem jeg har som jeg oplever som værende specielt bi-venlige = jeg ser bier i dem hele tiden som ikke er “lukkede dobbelte” blomster. Selvom mine langtfra er færdigtudvoksne endnu så er dem jeg har følgende:
Aicha - fantastisk gul og smuk. Skulle blomtre kontinuert. Forventer enormt meget af denne. Har altså hapset billederne på nettet… selvom man ikke må
image

image

Ghislaine de Feligonde. Er så fantastisk, men kan også blive meget stor, så den skal holdes nede
image

Blomsterne er ikke så store, der er Aicha noget større
image

Rhapsody in blue er også rigtig fin, men ikke rigtig en buskrose. Den bliver ca. 150 cm her sidst på sæsonen, og jeg klipper den helt ned hvert forår. Bierne elsker den!! Med fed streg under
image

image

Jeg har et par stykker mere, Astronomia/Sweet pretty og Odyssey, men de er ikke ret store roser

2 Synes om

Den her er godt nok fin!

Jeg kan også godt lide den sart orange, men du skriver, den skal holdes nede, og det kunne jeg forstå på et af Dianas indlæg, at man ikke kunne. Altså klippe toppen af den? Det var måske heller ikke det, du mente?

Men fint at du skriver det med de fyldte blomster, for det var selvfølgelig sådan nogle, jeg havde kig på :hoho:

Puha, det er svært. Sværere end jeg lige havde forudset. Bare at vælge. Så er vi slet ikke begyndt at tale om pleje og pasning. Men det må jeg altså bare lære :rock:

2 Synes om

Du har en del parametre på plads; farve, placering, duft, bi-venlig.
Jeg ville tage på en rigtig rosenplanteskole - de kan sikkert hjælpe et godt skridt videre.

Glæder mig til at se hvad valget falder på.

2 Synes om

Nu du bor på Fyn MÅ du besøge JAS roser. Han skulle være helt fantastisk og dygtig.

Om jeg begriber, at sådan nogle planteskoler ikke har websites. Bortset fra kattekillinger er der da ikke noget, der er bedre egnet til at lave billeder af end roser.

Men det lyder som en god idé, Carina og Birgit. Så er der også noget at få tiden til at gå med, mens vi venter på,at 5 cm sne forsvinder igen :argh:

2 Synes om

Nå det ER en pil, du har i forhaven! - du skrev selv hængebirk - derfor foreslog jeg pil. :slight_smile:
Synes også det var en lidt lille birk - men måske den var relativt ny og blev holdt nede af KRAFTIG beskæring…kiggede ikke så nøje på dit foto. :wink:

1 Synes om

Det der med at kappe toppen af rosen - det kommer jo an på, hvilken type rose, det er.
De store rosenbuske plejer man at beskære ved at kappe nogle af de ældste grene HELT i bunden hvert år.
Men som foreslået så tag forbi JAS roser - der kan du melde ud, hvilke groforhold du har og hvad du ønsker, så skal han nok finde det rigtige til dig! :slight_smile: Har aldrig selv været der, men har hørt mange rosende ord om stedet.

2 Synes om