Min Isis er med killinger. Hun blev parret første gang 14. januar, og er altså i begyndelsen af 6. uge. Alligevel er hun nu i løbetid og parre sig lystigt med min hankat. Hvorfor gør hun det, og hvad sker der ved det?
Og ja - hun er helt sikkert med killinger. Hun har en fin stor mave og hævede dievorter. Der er absolut ingen tvivl om at der er killinger i hende. Så hvorfor er hun kommet i løbetid nu, og hvad kan der ske ved at hun er blevet parret?
Jeg kan godt huske de andre gange hun har været med killinger, at hun da også virkede og opførte sig som om hun var i løbetid, under drægtigheden. Men da havde jeg ikke min egen hankat, og derfor bekymrede det mig ikke. Jeg undrede mig bare lidt over det. Men nu er det anderledes, fordi hun jo så er blevet parret her midt under drægtigheden.
Nogen kloge hoveder der kan forklare mig hvad hulen der foregår? :?
Er usikker på dette… men mener at have læst et sted, at ca 8 % af de drægtige hunner kan gå i løb fra dag 20-ca 23 og i 6. uge af drægtigheden og lade sig parre og nogle få kan blive drægtige igen i denne periode…
Er din han fertil for så ville jeg nok lukke dem væk fra hinanden. Jeg ved ikke, hvad dobbelt-drægtig medfører, men for mig lyder det ikke som noget som noget der er ønskeligt…
Jeg skal for god ordens skyld lige sige, at dette er frit fra hukommelsen så jeg er usikker på de tal og tider jeg nævner her. Andre ved det sikkert bedre… og mere præcist.
Tror da hellere jeg må få en snak med min dyrlæge på mandag. At skille dem ad nu, er nok lige en postgang for sent, for de har allerede været i gang. Men jeg kan da i hvert fald forhindre at de parre sig igen.
Der kommer sikkert nogle mere erfarne på banen i morgen også… Så kold vand i blodet. Jeg ville også skille dem ad og så lige høre, hvad de andre herinde siger i morgen.
Jeg er ikke erfaren på det punkt. Ved kun det kan lade sig gøre. Kan så ikke huske hvad Tom Kristensen sagde om det “nye” kuld gik til ved normalt fødselstidspunkt eller om der blev født i to omgang helt normalt.
Jeg har lidt svært ved at forestille mig hvordan fødslen kan skelne på den ene og anden parring, hmmm …
Jeg havde en hunkat med meget kraftige hormoner - hun blev parret, blev drægtig og tillod hankatten at parre sig under næsten hele drægtigheden. 2-3 uger før forventet fødsel blev han dog afvist meget eftertrykkeligt - han prøvede ikke igen, og de blev skilt ad. Der kom 5 smukke killinger ud af den parring
Lis: Ja det har jeg også lidt svært ved at forestille mig. Set med mine øjne, ville det være bedst hvis det “nye” kuld gik til ved den normale fødsel. Jeg tvivler på missemor ville kunne klare to kuld med 5 ugers mellemrum.
Spørgsmålet er om det kan give større risiko for komplikationer ved fødslen, hvis hun er blevet drægtig med flere killinger? Og i så fald hvilke?
dkkorat: Tusind tak! Dejligt at høre der er andre der har oplevet noget lignende, og at alting gik godt alligevel
Der er jo heller ikke ret meget at gøre, end at vente og se hvad der sker. Jeg ville alligevel være ekstra obs omkring fødselstidspunktet, fordi hun fik kejsersnit sidste gang. Så hun kan dårligt komme mere under lup end hun allerede er :høhø:
Jaja - den små Isis sørger da sandelig for at holde mig på tæerne
Jeg har svært ved at forestille mig, at en drægtig kat bliver drægtig igen (dvs bærer to drægtigheder på én gang) - men intet ville dog overraske mig hos katte
En af mine andre hunkatte var drægtig - ca.1 uge før forventet fødsel fødte hun 4 meget små, meget levende pelsløse (lyserøde) killinger. Til forventet tid fødte hun så 4 fuldbårne levende killinger.
De 4 førstefødte holdt vi liv i med KMR i sonde for morkattens skyld, da de ikke havde sutterefleks, og mormissen endnu ikke havde mælk - hun puslede og nuslede om dem, så det havde været synd at tage dem fra hende… men under fødslen af de killinger, der blev født til tiden, faldt de førstefødte fra én efter én. Mormissen savnede dem ikke - det var som det skulle være.
Hvorfor den fødsel forløb sådan, har vi ingen forklaring på… men det er en af de ting, der minder en om, at hver drægtighed og fødsel forløber forskelligt…
[quote=dkkorat;338510]Jeg har svært ved at forestille mig, at en drægtig kat bliver drægtig igen (dvs bærer to drægtigheder på én gang) - men intet ville dog overraske mig hos katte
En af mine andre hunkatte var drægtig - ca.1 uge før forventet fødsel fødte hun 4 meget små, meget levende pelsløse (lyserøde) killinger. Til forventet tid fødte hun så 4 fuldbårne levende killinger.
De 4 førstefødte holdt vi liv i med KMR i sonde for morkattens skyld, da de ikke havde sutterefleks, og mormissen endnu ikke havde mælk - hun puslede og nuslede om dem, så det havde været synd at tage dem fra hende… men under fødslen af de killinger, der blev født til tiden, faldt de førstefødte fra én efter én. Mormissen savnede dem ikke - det var som det skulle være.
Hvorfor den fødsel forløb sådan, har vi ingen forklaring på… men det er en af de ting, der minder en om, at hver drægtighed og fødsel forløber forskelligt…[/quote]
Sikke en historie. Godt det endte godt for mormis og for de sidste fire killinger. Jeg havde engang en huskat, hvis killinger gik til under fødslen. 10 dage senere fik min anden kat killinger, og dem delte de to katte så i fred og fordragelighed. Den kat hvis killinger døde, var faktisk mere mor for den andens killinger, end moderen selv var. Det var meget rørende at opleve.
Dette er Isis sidste kuld, og jeg håber sådan det bliver helt uden komplikationer, sådan som hendes første. Hun er en fabelagtig god og omsorgsfuld mor for sine killinger, og jeg glæder mig til at opleve hende med killinger igen
Nu har jeg ikke egen hankat, så om man skal lade hankatten parre en drægtig hunkat eller ej, vil jeg lade andre råde om.
Men jeg har haft en ‘drægtig’ hunkat som gik i løb på nogenlunde samtidig med tidspunktet du beskriver her …Gaia var osse tydelig ‘drægtig’ hun pinkede på dag 17 - Hendes dievorter blev tydelig størrere - Hun blev rund og trind ( tog omkring 900 gram på ) men desværre viste det sig at hun var falsk drægtig …Hun gik i løb igen på dagen hvor hun var sat til at føde
Jeg håber sandelig ikke det samme sker for dig. Jeg ved ikke hvor almindeligt mine oplevelser er …Men de kære katte er skabt til at sætte grå hår på hovedet på os slaver
Skal lige tilføjes at Gaia senere blev parret, og denne gang var der ingen tegn på løbetid, og resultatet blev da osse fem dejlige killinger.
Jeg er nu ikke i tvivl om at Isis er drægtig. Hun har jo også udvist samme adfærd de andre gange hun har været drægtig. Da var det bare ikke noget jeg sådan gik og spekulerede dybere over, for da havde jeg ikke en selv en hankat. Jeg syntes bare det var pudsigt at en drægtig kat, kunne vise tegn på at være i løbetid
Denne gang blev jeg bekymret for hvad der kunne ske ved en parring nu, når hun er drægtig.
Men then again - man skal aldrig sige aldrig med de kære missedyr. De har helt deres egen agenda tror jeg. De har det med at overraske igen og igen, lige som man tror at nu har man styr på deres adfærd
Jeg venter og ser hvad der sker. Der er alligevel ikke så meget andet jeg kan gøre
Jeg har set et par gange at hunkatte der er drægtige virker som om de er i løbetid og lader sig parre af hankatten. Jeg tror der sker en kemisk ændring af hunkatten i et forløb af drægtigheden der får dem til at lugte som om de er i løbetid.
Jeg har dog aldrig været ude for at der kom killinger ud af disse parringer.