Når ens katte sørger

Nu er det 8 dage siden vi tog afsked med Gizmo og der er sket tydelige forandringer i flokken.

De første 2-3 dage havde jeg svært ved overhovedet at røre ved nogen af de andre katte. Først tolkede jeg det som en dårlig samvittighed over at nusse dem når Gizmo nu ikke kunne blive nusset mere, men pludselig gik det op for mig at det var fordi jeg ikke ville knytte mig stærkere til de 3 jeg har nu – for de skal jo også herfra engang.

Det går heldigvis meget bedre nu, især fordi misserne på hver deres måde har vist at de havde brug for mig.

Den første dag var der ikke så meget at bemærke, udover at de alle blev ved at gå forbi stedet hvor Gizmo var blevet lagt da vi kom hjem fra vagtdyrlægen. Men allerede onsdag begyndte jeg at kunne mærke på de 3 at der var noget galt.

Devi skulle helst kunne se mig hele tiden, så hvis jeg forlod et rum fulgte hun efter, højt pivende.

Niggi begyndte pludselig at opfordre til nus, i stedet for at rende sin vej kunne jeg både nusse hende på hovedet, ned ad ryggen og endda løfte hende.

Junior snakkede endnu mere end han plejede og virkede meget søgende. Især når han hoppede op til mig i sengen kiggede han sig hele tiden over skulderen, for Gizmo plejede at komme og nappe ham i nakken for at gøre opmærksom på at det var ham der hørte til ved siden af mig.

De sidste par dage er der kommet lidt flere reaktioner på. Devi vil stadig være tæt på mig meget af tiden, men ikke hele tiden, til gengæld får hun store kæleflip fra tid til anden.

Niggi render stadig storsnakkende efter mig og insisterer på nus og kæmper ikke imod når jeg løfter hende…absolut ikke hendes normale opførsel.

Og Junior er blevet klæbende. I forgårs lå han pludselig mellem computeren og tastaturet og nægtede at flytte sig. I går kravlede han selv op i armene på mig og lagde sig et par minutter og senere tog vi en ordentlig krammer uden hans sædvanlige piven. Han virker stadig meget søgende.

I sidste uge var jeg overbevist om, at det ville være Devi der ville tage Gizmos død hårdest, fordi hun allerede har reageret med en depression ovenpå et dødsfald tidligere og fordi hun er en lille sensitiv pige. Men det står helt klart nu at det er Junior der sørger mest. Det burde jeg jo også have sagt mig selv, for Gizmo og Junior var jo bedste venner. Han mangler Gizmo at slås med, vaske ører på, sove ved siden af.

Jeg håber hans savn svinder med tiden og han finder sig til rette i en ny hverdag, hvor vi alle skal undvære Gizmo. Hvis han bliver ved at være nedtrykt må jeg overveje fremtiden igen.

Lige nu har jeg i hvert fald 3 meget pylrede og morsyge katte til at holde mig med selskab, og jeg er spændt på hvordan det indbyrdes hierarki ender med at falde ud, nu hvor flokken har mistet sin leder.

De HAR jo nok ligget under for og stået i skyggen af deres ubestridte konge, og nu prøver de hver på sin måde på at fortælle dig, at det nu er deres tur - og det er det jo også :hjerte:

Det vil nok ende op med, at de “deler dig”, så de hver har dig på bestemte tider og steder.

Giv dem en masse kærlige og positive oplevelser sammen med dig.

Det er bestemt sin sag at stå med en sørgende kattegruppe. Herhjemme er gruppen ikke den samme efter Nemo døde. Især Tara har ændret adfærd. Det var hendes bedste ven.

MVH

Katte sørger helt klart på forskellige måder - men de sørger også:ked:

Da Kitty - min første Korat og flokkens ubestridte matriark, selv i sine gamle svækkede dage - døde, gik Anakot (som havde brugt Kitty som “reservemor”) helt i sort, da hun så den tomme transportkasse, og det gik op for hende, at Kitty ikke kom hjem igen. Anakot gik i chok og sorg - dette viste sig ved, at hun holdt op med at spise/drikke og ikke havde lyst til noget som helst - andet end at ligge rundt omkring og være ked. Vores bekymring for hende var stor, så hun kom i væskebehandling hos dyrlægen i dagevis (hun kom hjem om natten) for at sikre, at hendes organer ikke tog varig skade af denne sulte-/drikkestrejke - pludselig en dag var det, som hendes voldsomme sorgperiode var ovre - iaf begyndte hun at spise/drikke og vise interesse for omverdenen igen:)

Så der er håb for ende af tunnellen - katte sørger på forskellig vis og i varierende perioder, men de kommer igennem det med kærlighed og støtte fra deres menneske/r og flokfælle/r:hjerte:

tror pokker det er svært for lillemanden. nus og elsk dem alt hvad du overhovedet kan!

Min søster og svoger måtte tage afsked med den ene af deres tre katte for nogen tid siden. Der er sket store ændringer til det positive med de to, der nu er tilbage. De har aldrig tidligere været så kontaktsøgende som nu. Før var det ham, der ikke er mere, som lå i sofaen og hyggede om aftenen - og KUN hanm. Nu ligger begge de to andre og putter tæt.

Jeg håber, at ændringen med tiden vil være lige så positiv hos dig. Det vil nok også spille meget ind på kattene, når DU er ovre den første vanskelig tid med sorg. Nogle gange kan vi også have en tendens til at tillægge kattene nogle af vores egne følelser.

Jeg er dog sikker på, at der i hvertfald er et par af vores katte, der ville sørge meget, hvis/når én af de to bliver alene tilbage.

Jeg håber, at du og de tre dejlige misser snart finder en god ny rytme, efter at Gizmo ikke er hos jer mere.

Sad i min lænestol her til formiddag og ventede på en opringning. Junior hoppede op på armlænet som han så ofte gør for at blive nusset. Jeg løfter ham så ned i skødet og sørme om ikke drengen ligger sig godt til rette med to kæmpepoter på min hals i stedet for som sædvanligt at stikke af. Vi sad i ti minutter og nussede, snakkede og spandt…så ringede telefonen desværre og jeg var nødt til at flytte på mig.

Men hold da op…måske er jeg ved at få mig en ny skødekat :hjerte:

Tina - Dejligt at høre :slight_smile: