Når hunkatten er til parring

Jeg har lige haft Mira til parring. Jeg var med fordi kræet skulle have støttepædagog a.k.a alfons med til at holde i pote for at ville parre, så jeg har haft rig mulighed for observation undervejs… og det har rejst et spørgsmål

Der er parret i vildskab i to dage - fra onsdag aften til sent torsdag aften. Imorges var Mira stadigvæk meget indladende og hun ville helt sikkert gerne mere - men nej hankatten var overhovedet ikke interesseret i stærk modsætning til onsdag og torsdag. Nu er vi så kommet hjem, og Mira bræger stadigvæk godt og grundigt løs herhjemme (som om hendes systemer ikke helt har lukket ned)

Jeg havde Hippy til parring for noget tid siden, da hun kom hjem igen - der sagde hun ikke en lyd mere (i modsætning til Mira)

SPØRGSMÅLET: jer der har haft hunkat til parring hos andre eller selv har observeret parring når I har haft hunkatte til parring… hvad observerer I?

Holder hankatten op med at være interesseret når der biologisk set er lukket?
Kan han måske lugte at nu er der sket en parring?
Gider hunkatten ikke mere når der er klaret det der skal klares?
Hvor lange har jeres/andres parringsvinduer været? få dage el. flere?

Så hvad er jeres observationer?

Nogle hankatte parrer en hel uge i træk. Andre hankatte - måske især ældre hankatte (mere end 6 år) - parrer i halvandet døgn, og så gider de ikke mere.

Vi har efterhånden fået hunkatte med en belastende adfærd i løbetiden. De ikke bare jamrer og ruller, de småtisser også rundt omkring. Det er bekvemt, hvis sådan en hunkat kan bo i fulde 8 dage hos hankatten i et dertil indrettet rum.

Hunkattene gider godt hele tiden. Muligvis sidder den erfarne hankat bare og kigger på den rullende hunkat de sidste par dage.

1 Synes om

Alle mine, unge som gamle , gider sjældent parre mere end 1,5 døgn, evolutionært giver det heller ikke mening at bruge energien. Nogle gange kan de lokkes til en parring eller to mere, hvis de er fra hinanden i nogle timer. Men 1-1,5 døgn er absolut normalen.
Løbetiden fortsætter, lidt afdæmpet lige efter parring, hvor højt de når op igen afhænger af hvor meget af løbetiden der er tilbage :slight_smile:

Det er omkring 15-20 parringer med forskellige katte og kombinationer, at dette er baseret på :slight_smile:

1 Synes om

Hankatten her har været chippet indtil for nylig, og ikke parret før det, jeg mener han er 2½ år. Jeg mener at ejeren sagde at hans far også nåede til et punkt hvor han ikke parrede mere efter et par dage… kunne det måske også være liniebestemt ?

nu er min erfaring jo oldgammel og så 3 kuld inden for det seneste år.

Den oldgamle erfaring med gårdkatte husker jeg ikke at parerede igen og igen.

Den nye erfaring med Fiona er at hendes to forskellige hankatte parrede hende sindssygt mange gange over 1,5 -2 døgn. Fiona var i løb den sædvanlige uges tid, hankatten havde fået ømme boller (eller nowe) og gad ikke mere efter de første par dage

1 Synes om

Og nogle giver et enkelt dyt eller 2 i bamsen og kan “lugte” hvis der er bid. Susannes gamle dreng gad ikke mere når der var bid fx.

Okay interessant. Jeg ved at forrige hunkat han parrede, der parrede de kun 5 gange…og hun er drægtig

Min erfaring er også begrænset til 5 kuld, hvor 2 af dem er lavet her i huset. :slight_smile:
De piger jeg har haft ude, Dione og Hildi har været i meget begrænset løb, hvis overhovedet når de er kommet hjem igen. :slight_smile: Hildi som er parret her hjemme to gange har jeg simpelthen ikke bidt mærke i om har været i løb… jeg kan i hvert fald ikke huske det.
Brian er den eneste hankat der har parret her i huset og første gang, da han opdagede den kunne andet end tisse, var her horehus i flere dage :crazy_face:
Da han parrede igen var det godt et par dage så var det fint.
Men han er så også den slags kat, der trods chip, godt liiiige kan ordne en hunkat i nød, om ikke andet så for at få hende til at tie stille :slight_smile:

3 Synes om

Vores MCO Einar parrede tøserne i 24 timer, så var det slut - basta :grin: De kunne te sig lige så tossede de ville foran ham, og han gad dem bare ikke :smile: Han ventede til de lugtede helt rigtigt, og så parrede han. Som jeg husker, så var hans far lige sådan :slightly_smiling_face:

2 Synes om