Når katte aflives

Jeg fik aflivet en huskat sidste år og det var en meget underlig oplevelse. Hun fik den bedøvende sprøjte og faldt fint i søvn og fik så derefter den aflivende sprøjte. Da hjertet var holdt op med at slå rejste hendes pels sig fra nakken og ned af ryggen for at ende ud i en hale der var helt puffet op :uha:
Jeg har aldrig oplevet det før og har heller aldrig hørt om det. Dyrlægen havde så heller ikke set det før så hun var lige så overrasket.

Fister som fik en blodprop var meget længe om at falde i søvn med den bedøvende sprøjte og der skulle flere til. Da hans kredsløb ikke fungerede tog det også lang tid før han var død. Det var en meget ubehagelig oplevelse og det syn af min store bamse gør stadig ondt :ked:

For fem år siden gik jeg den tunge gang med Freya efter en blodprop havde lammet hele hendes bagparti. Hun fik den lilla væske direkte i en åre i benet og var væk på under fem sekunder :ked:

For 7 måneder siden var det Gizmos tur. En aneurisme i bughulen var sprunget og hensatte ham i kredsløbschok. Alle blodårer var klappet sammen så han kunne ikke stikkes den vej. Der måtte 3 doser lilla væske i leveren og derefter 2 i hjertet til, før han endelig gav slip…hans kredsløb var gået så meget i stå at væsken ikke blev ført videre i systemet. Tror det tog mellem 30 og 40 minutter for ham at give slip…det var rædsomt, min bror og jeg tudede og jeg stod og aede stuepanterens hoved og hviskede til ham at nu var det tid og at det var ok at han gav slip…puha, nu kom hele oplevelsen lige tilbage til mig :ked:

For god ordens skyld:

Den lilla eller grønne væske er bedøvelses-væske bare i meget koncentreret form.

Jeg er aldrig stødt på en dyrlæge, der anvender ‘gift’.

Dog, måske er der nogle aflivningsvæsker, der er tilsat curare (som også anvendes til bedøvelse humant, hvor man så styrer vejrtrækningen maskinelt).

Har selv fået aflivet flere (syge og for det meste ‘heldigvis’ også gamle) katte, er altid til stede og det er altid foregået meget pænt.