ja, så gik den ikke længere, de sidste par dage er daffy og gaia begyndt at ryge i pelsen på hinanden ret voldsomt og der flyver pels rundt når de tordner sammen.
vi vil jo ikke ha de slås sådan og derfor standser vi det med det samme, men hvor voldsomt ka de skade hinanden, er det så slemt så det er ok at vi går imellem el skal vi lade dem tage kampen.
syntes det er sjovt at de slås sådan, for de ka fint sidde/ligge lige ved siden af hinanden el tæt på hinanden og sove.
som sådan tror jeg ikke det er alvorligt at de ryger på hinanden, for lige bagefter er de helt rolige og går rundt som om der intet er sket, men hvad ved jeg, det er første gang vi sammenfører voksne katte
Er der mulighed for at de bare leger meget vildt? Når Bamse og Basil bryder i sengen ligger der også store totter af underuld og pels rundt om på sengen. Basil har lignet et barn med hareskår i flere uger fordi Bamse lige fik en klo i næsen på ham. Bamse har været til dyrlæge flere gange med bidesår fordi Basil har haft så godt fat i ham.
Det skal siges de er de bedste venner, men bare elsker at slås!
Er der mulighed for at de bare leger meget vildt? Når Bamse og Basil bryder i sengen ligger der også store totter af underuld og pels rundt om på sengen. Basil har lignet et barn med hareskår i flere uger fordi Bamse lige fik en klo i næsen på ham. Bamse har været til dyrlæge flere gange med bidesår fordi Basil har haft så godt fat i ham.
Det skal siges de er de bedste venner, men bare elsker at slås!
Det er skisme ikke let at svare på, når man ikke har set det. Her i huset kan der også slåsses igennem så pelsen ryger, uden at det dermed betyder at man er uvenner, tværtimod
Er der lyd på? Og virker den ene trykket på nogen måde?
[quote=Vivi_Fletcher;476713]Jeg accepterer aldrig slåskampe her - og det lyder ikke umiddelbart som om det er for sjov.
Er der lyd på?[/quote]
der er lidt lyd på, men ikke voldsomt, har tit hørt vildkatte slås og det lyder slet ikke sådan, dog var det her til aften slemt, men bagefter var der intet og siden da har de gået forbi hinanden uden problemer og de virker meget rolige over situationen.
det der gjorde udslaget var at gaia legede lidt voldsomt med sig selv i den ene ende af stuen og daffy var i den anden, men han syntes åbentbart hun var for voldsom.
vi vil heller ikke acceptere kampe her, men er i tvivl om vi gør det rigtige ved at stoppe kampene, for hvordan får de ellers lavet hieraki
[QUOTE=En forhenværende bruger;476745]Det er skisme ikke let at svare på, når man ikke har set det. Her i huset kan der også slåsses igennem så pelsen ryger, uden at det dermed betyder at man er uvenner, tværtimod
Er der lyd på? Og virker den ene trykket på nogen måde?[/quote]
ingen af dem virker trykkede el nervøse over hinandens nærværelse
[quote=Vivi_Fletcher;476754]Katte behøver ikke slås for at have hieraki.
For mig er slåskampe = mistrivsel - for vi er vel enige om, at katte der slås ikke trives med hinanden?
Min erfaring er dog, at der er lyd på rigtige slåskampe.[/quote]
nu er det jo en sammnførsel og kattene skal vel ligesom finde ud af hvem der bestemmer, men ja en slåskamp ka da sagtens skyldes mistrivsel
nu måtte jeg så lige ned og standse et slagsmål igen og denne gang var slagsmålet fordi gaia sad og spiste, de har ikke samme madskål og de får det samme foder og der er rigeligt foder i skålene, så de har da vel ikke behov for at slås om maden
For mig er der forskel på at slås og så at slås :høhø:
Vores drenge og de hardcore piger leger ofte slåskamp, uden at der er noget andet og mere i det end leg. Lige nu slås to killinger på 9 uger med Viper, som er to år og fertil han, og tro mig, det er ikke ham der er ovenpå
Til gengæld ville jeg aldrig acceptere at man slås for alvor, aldrig. Men at man leger vilde lege og brydes, det er helt i orden. Ikke alle gider tøselegene med at løbe stærkt, det giiider drengene ikke, så når de taber pusten lægger de sig på lur og hopper på. Så brydes man lidt og ender så med den store vasketur
[quote=Johnny;476709]ja, så gik den ikke længere, de sidste par dage er daffy og gaia begyndt at ryge i pelsen på hinanden ret voldsomt og der flyver pels rundt når de tordner sammen.
vi vil jo ikke ha de slås sådan og derfor standser vi det med det samme, men hvor voldsomt ka de skade hinanden, er det så slemt så det er ok at vi går imellem el skal vi lade dem tage kampen.
syntes det er sjovt at de slås sådan, for de ka fint sidde/ligge lige ved siden af hinanden el tæt på hinanden og sove.
som sådan tror jeg ikke det er alvorligt at de ryger på hinanden, for lige bagefter er de helt rolige og går rundt som om der intet er sket, men hvad ved jeg, det er første gang vi sammenfører voksne katte[/quote]
Hvor gamle er det nu, de er:? Hvor længe har de boet sammen:? Hvordan har de interageret indtil nu:?
Katte kan slås på forskellig vis - der er slåskampe, der aldrig forsones (her vil de stort set slås/reagere, hver gang de ses) og der er slåskampe, der i bund og grund er voldsom leg (her vil de kunne være gode venner ind i mellem).
Observer kattene mellem slåskampene - hvordan reagerer de overfor hinanden:? hvordan reagerer de overfor jer:? opstår der urenlighed:? osv osv
I er i situationen - I kender kattene - I ved, hvad I vil acceptere.
Hvis I kan videofilme en af disse slåskampe - gerne med lyd på - kan vi bedre vurdere situationen.
Jeg boede i 5 år med to vældigt gode kattevenner - de elskede og respekterede hinanden højt (efter en ganske voldsom og langstrakt sammenføring - min første af slagsen) - men deres mad- og vandskåle skulle stå, så de ikke kunne se hinanden spise/drikke. Jeg forstod aldrig, hvad det gik ud på - jeg accepterede, at sådan ville de have det. De delte fint kattebakker - men ikke mad-/vandskåle.
[quote=dkkorat;476775]Hvor gamle er det nu, de er:? Hvor længe har de boet sammen:? Hvordan har de interageret indtil nu:?
Katte kan slås på forskellig vis - der er slåskampe, der aldrig forsones (her vil de stort set slås/reagere, hver gang de ses) og der er slåskampe, der i bund og grund er voldsom leg (her vil de kunne være gode venner ind i mellem).
Observer kattene mellem slåskampene - hvordan reagerer de overfor hinanden:? hvordan reagerer de overfor jer:? opstår der urenlighed:? osv osv
I er i situationen - I kender kattene - I ved, hvad I vil acceptere.
Hvis I kan videofilme en af disse slåskampe - gerne med lyd på - kan vi bedre vurdere situationen.[/quote]
daffy er 14 år, gaia fylder 3 år om få dage, gaia har boet her i 5 uger nu, det er først her den sidste uges de er begyndt at toppes.
overfor os er de søde og kærlige og daffy er osse som han plejer overfor trixie.
daffy har altid været en smule urenlig når der er lidt forandringer el han er stresset og lige p.t lægger han nu og da en brun hilsen til os nede i stuen.
når de ikke slås virker det som om de altid har boet sammen, dog går de ikke hen til hinanden el noget, selvom daffy indtil for få dage siden var meget kontaktsøgende overfor gaia, men hun gider ham ikke åbentbart, det tror vi skyldes hun ikke føler sig tryg ved ham endnu
[quote=Johnny;476783]daffy er 14 år, gaia fylder 3 år om få dage, gaia har boet her i 5 uger nu, det er først her den sidste uges de er begyndt at toppes.
overfor os er de søde og kærlige og daffy er osse som han plejer overfor trixie.
daffy har altid været en smule urenlig når der er lidt forandringer el han er stresset og lige p.t lægger han nu og da en brun hilsen til os nede i stuen.
når de ikke slås virker det som om de altid har boet sammen, dog går de ikke hen til hinanden el noget, selvom daffy indtil for få dage siden var meget kontaktsøgende overfor gaia, men hun gider ham ikke åbentbart, det tror vi skyldes hun ikke føler sig tryg ved ham endnu[/quote]
Det er en voldsom aldersforskel. En kat på 14 (som har boet alene længe?) og en kat 3 har ikke samme energiniveau. At de ignorerer hinanden ind i mellem er vældigt godt - det er høfligt og venligt. Det er sandsyligvis Gaia, der gerne vil i kontakt med Daffy - det gør hun (åbenbart på en meget klodset måde), når Daffy vender ryggen til. Det vil Daffy ikke finde sig i - opkomlingen og nytilfytteren skal lære sin plads - Daffy vil naturligvis bestemme tempoet i bekendtskabet.
Se I optakten til slåskampene? For så tror jeg, I vil lære meget om alvoren eller ikke i slåskampene. Umiddelbart lyder de ikke voldsomme - det lyder, som om de er ved at lære hinanden at kende - dette kan virke meget voldsomt, når man sammenfører to voksne katte.
[quote=dkkorat;476789]Det er en voldsom aldersforskel. En kat på 14 (som har boet alene længe?) og en kat 3 har ikke samme energiniveau. At de ignorerer hinanden ind i mellem er vældigt godt - det er høfligt og venligt. Det er sandsyligvis Gaia, der gerne vil i kontakt med Daffy - det gør hun (åbenbart på en meget klodset måde), når Daffy vender ryggen til. Det vil Daffy ikke finde sig i - opkomlingen og nytilfytteren skal lære sin plads - Daffy vil naturligvis bestemme tempoet i bekendtskabet.
Se I optakten til slåskampene? For så tror jeg, I vil lære meget om alvoren eller ikke i slåskampene. Umiddelbart lyder de ikke voldsomme - det lyder, som om de er ved at lære hinanden at kende - dette kan virke meget voldsomt, når man sammenfører to voksne katte.[/quote]
det er desværre omvendt, for daffy vil meget gerne i kontakt med Gaia, men hun afviser ham hver gang med et højt miaw med efterfølgende hvæs, den advarsel tager han sig ikke af og fortsætter derfor sin færd.
umiddelbart for os at se er det der starter det hele når daffy trænger gaia op i en krog