Når katten hvæser....?

Oliver lå og sov oppe i sit kradsetræ, da elektrikken kom for at skifte strøm målerne… Måleren er i et lille skab lige over kattebakken ude i gangen… Oliver bliver liggende små sovende i sit kradsetræ mens jeg lukker elektrikkeren ind… Han går så igang med at skifte måleren og vi små snakker lidt…

Jeg kan høre Oliver hoppe ned fra træet og han kommer forsigtigt ud i gangen… Kunne godt se han ikke var helt tryg ved at pludselig stod en mand i gangen (dørklokken virker ikk så han bankede på)… Oliver sætter sig ved mig og kigger på… Indimellem går han ind i stuen også tilbage i gangen igen… Pludselig begynder han at hvæse af den stakkels mand (der heldigvis tog det med et smil)… Olivers pels på ryggen og hale er helt normale, det samme er ørene og pupillerne… Så han viser altså ikk tegn på aggression der…

Så mit spørgsmål er, kan katte også hvæse hvis de føler sig utrygge? Ham elektrikkeren have en kæmpe taske med, ligesom dyrlægen som indtil videre er den eneste Oliver har hvæst af… Kan det ha noget med det at gøre?

Hvæsen kan også være afstandsskabende signal… så jo - kattens kan sagtens hvæse, hvis den føler isg en smule utryg :slight_smile:

Aha… Ja så blev da os klogere idag… Måske han ikk havde hørt det bankede på døren? Siden han ikk gik med ud og åbnede som han plejer… For så kan jeg godt forstå han blev utryg over at der pludselig stod en elektrikker i gangen… :wink:

jeg undrede mig bare, da han som sagt kun hvæser af dyrlægen…