Jeg overtog en dejlig hankat fra et ældre ægtepar, som måtte fraflytte deres gård. Katten havde efter sigende kun fået Royal Canin tørfoder i de to år han var hos dem. Jeg fortsatte med at købe det i et par år til, da der var en onlinehandel med nogle rabatter, som kunne kombineres, hvilket gjorde det til at betale. Den blev imidlertid opkøbt og rabatterne blev erstattet af inflation.
Jeg gik derfor over til Whiskas tørfoder, som katten elsker og har fået i snart to år. Pelsen er tyk og glat. Han er ingenlunde overvægtig og er aktiv i haven. Faktisk har jeg intet at udsætte.
Indtil jeg læste varedeklarationen.
Man skal lige have lommeregneren frem, men så indeholder Whiskas 2,8% kylling, okse eller tunfisk. Samlet protein er ca. 30-31%. Fedt 12%. Af en eller anden årsag, er kulhydratindholdet ikke listet, men det kan beregnes til 45%. Det er jo junk food, og det vil jeg et eller andet sted ikke give min kat.
Problemet er så bare, at Royal Canin ikke er meget bedre. Her er er der 37% protein, 12% fedt og 35% kulhydrat. Hvorfor skal dette foder koste en formue?
Jeg gik så alle mærkerne igennem og faldt over Essential The Jaguar. Her er der 40% protein, 17% fedt og 20% kulhydrat. Firmaet reklamerer med at bruge friske råvarer, hvilket hverken Whiskas eller Royal Canin gør. Foderet er ret så dyrt, men køber man 12 kg ad gange, er det faktisk til at betale.
Problemet er så bare, at katten nægter at spise det. Hvad pokker gør man?
PS: Jeg har smagstestet foderet hos mig moders kat, og det bliver fortæret med velbehag.