Min kæreste og jeg har en kat på lige godt 8 mdr. han er kastreret og er 100% en indekat. Vi bor i en 94 kvm lejlighed på 4. sal, hvor han har store vinduer han kan ligge og kigge ud i.
Vi har haft to episoder, hvor katten har lusket sig ud på altanen uden at vi vidste det. Han lå lige så fint med poterne udover kanten (der er et mellemrum fra gulvet og op til glaskanten rundt omkring vores altan på 20 cm) og kiggede ned på de forskellige ting der skete. Min kæreste er lidt bange for, at han kan finde på at springe ud over altanen på 4. sal, men det tror jeg ikke at han kan finde på.
Det er selvfølgelig svært at spå om ens kat kan finde på at hoppe eller ej. Men jeg har set at folk har sat forskellige kattenet op, men det kræver en del installering af forskellige ting for at få det til at sidde. Skal vi være bange for, at han kan finde på at springe?
Lige pt. har vi ham i sele, og sat til en line højt oppe, så han kan bevæge sig rundt på altanen, men det er bare besværligt
Ja, I skal I være bange for, at han kan finde på, at springe, og fra 4. sal, vil han komme slemt til skade, eller slå sig ihjel, så sæt endelig net op. Linen er jo OK når I er der, men når han lister sig derud uden jer, er det ikke godt
Prøv at kigge på www.katteindhegning.dk - der er også løsninger til altaner
Generelt skal nettet være så højt at katten ikke kan over det… Er der tale om løst “flagrende” net, kan du håbe på at katten vil synes at det er for usikkert at klatre i, og så kan du måske nøjes med et par meters højde
Jeg ville personligt ikke stole på, at katten ikke springer. Hvis der fx kommer en fugl forbi går jagtinstinktet jo op i dem.
Jeg vil anbefale at beholde selen (i en længde, hvor det er sikkert han ikke kan springe ud) eller sætte net op. Ja, det kræver lidt at sætte net op, men det giver en uvurderlig sikkerhed
De springer, havde en der tog turen fra 7 sal, hun overlevede med en flækket gane og 2 knækkede hjørnetænder.
Så blev der sat hønsenet på altanen, lige på nær de øverste 20-30 cm. det stoppede ikke den næste mis i at tage turen ud over. Vi ved hun overlevede, for vi så hende jævnligt i område i et par år efter, men havde ikke held med at indfange hende.
Jeg er siden blevet totalt hysterisk med at sikre, glemmer ikke følelsen da jeg stod og kiggede ned fra 7 sal og kunne se min missepige ligge på jorden uden at bevæge sig.
En af mine var på et tidspunkt på jagt efter en bi eller en sommerfugl og kom farende hen over havemøblerne på altanen og kastede sig ud over kanten uden overhovedet at se sig for. Heldigvis er min altan hegnet ind, så der skete ikke andet, end at han blev kastet tilbage på altanen igen, da han ramte nettet. Havde der ikke været net, var han faldet 4-5 meter ned. En anden kat var lynhurtig, da jeg uforsigtigt åbnede et vindue uden at se mig om. Jeg nåede at fange ham halvvejs ude af vinduet. Ellers var han sprunget direkte ud i ingenting.
Så ja, be afraid - be very afraid! :cool2: De springer. Ikke hver gang, men hvis de jager et insekt eller ser en fugl, de vil fange. Så ser de sig overhovedet ikke for.
Min søsters kat Basse, tog turen fra 6 sal, ned i en busk. Der gik 2 uger før katten kom frem, uskadt, men han kunne ligeså godt have været død eller virkelig såret