Puha det har været 14 svære dage - for at gøre en historie kort sig fik vores elskede hankat Momo i November 2023 fjernet 2 knuder (godartede) bagved øret, for 3 uger siden observerede vi så at der var en ny knude på vej frem bagved øret, derudover har Momo vist tegn på at han har været utilpas. Kastet mere op, haft problemer med at afføringen så vi kontakter naturligvis dyrlægen og får en tid.
Vi kommer til dyrlægen og forventer at vi mest skal have fokus på øret - dyrlægen undersøger ham og ser at at hinderne i øjnene er gule vi er enige om at hun lige tager en blodprøve som noget af det første og ser om alt ser fint ud eller ej.
Et par timer efter ringer dyrlægen tilbage og min verden falder total fra hinanden - dyrlægen fortæller at alle hans værdier i blodprøven er ringe især leveren dette gør så at hun beslutter at tage et røntgenbillede hvor hun desværre ser en meget stor kræftknude der er ved at “æde” leveren op. Jeg har sit dette røngtenbillede og knuden er på størrelse med en knyttet hånd og er faktisk så stor dyrlægen fysisk kan mærke den i hans bughule.
Jeg er simpelthen så ked af det min mand må snakke færdig med dyrlægen og hun anbefaler at han skal have fred - med rette han er allerede rigtig syg og har måske kun 2-4 uger tilbage. Det er noget af det hårdeste jeg nogensinde har måtte gøre, især fordi Momo ikke ville give “slip” dyrlægen måtte give ham bedøvelse 2 gange. Jeg stod med ham i mine arme og fortalte ham alt det jeg havde brug for han skulle høre før han gik bort i mine arme.
Men selvom det har været/er svært at han ikke længere er hos os så bliver det bedre for hver dag der går selvom vi aldrig nogensinde vil glemme ham! Det sværeste for mig har været det at han ikke længere er hos os, at han ikke kommer løbende når de skal have morgen vådfoder - i ved de der små øjeblikke i hverdagen med ens katte.
Nu venter vi faktisk bare på vi får ham tilbage og synes kun tiden går for langsomt! Hvor længe måtte i vente på at få jeres katte retur fra krematoriet? Vi fik af vide det ville tage 14 dage og imorgen er der gået 14 dage. Hvor længe ventede i på at få jeres katte retur? Og har i evt lyst til at vise deres fine urner frem. Jeg har bestilt en sort glaseret urne med guldskrift til min skattebasse.
Hvor længe efter anskaffede i jer en ny kat? Vi er selvfølgelig ikke klar til det endnu, men tomrummet fylder ufattelig meget. Især fordi min mand og jeg ingen børn har og derfor betyder vores katte så ufattelig meget for os! Vi har altid snakket om at en kommende kar skulle være en racekat - men vi er faktisk nået frem til vi faktisk ønsker os endnu en huskat fra et internat. Momo var en killing vi “reddede” fra et forsømt hjem og Gaia “hunkatten” som stadig er hos os er fra et internat.
Nogle husker måske Momo da han for nogle år siden deltog i katte udstillinger.