Når Moren bliver taget fra killingerne

[QUOTE=Helene;640078]Ok, nu har jeg fået fulde navn, adresse, telefonnr…mangler bare lige annoncen hvor killingerne er sat til salg, for at se om det er depositum eller reserveringsbeløb der er betalt.

Hvor om alting er, så har opdrætteren endnu ikke fået sit stamnavn - det er liiige på trapperne??? (stamnavn…hvad er det…) navnet på opdrættet/katteriet?

Min veninde har SET den medfølgende stamtavle på killingen - undskyld, men kan det lade sig gøre??

(Min egen blev eftersendt i løbet af 3-4 uger), tænker at det nok også kan gøres anderledes. Min på min egen stamtavle står der Fx min opdrætters ‘opdrætternavn’.

Så kan private også bare få lavet stamtavler uden at have et ‘stamnavn’, eller være godkendt nogen steder?? Og så endda få dem inden killingerne er ret gamle??

UNDSKYLD de mange spørgsmål, men jeg må lige have enderne til at mødes…[/QUOTE]

Det, du kalder “opdrætternavn” hedder reelt et stamnavn - og er navnet på katteriet :slight_smile:

Man kan søge stamtavler, lige så hurtigt man vil (de fleste venter dog helst, til de er sikre på farve og køn ;)) og nogle gange kommer de hurtigere end andre. Jeg søgte, da mine killinger var 6 uger og havde stamtavlerne ca. 4 uger senere, så en køber kunne sagtens have set dem, før killingerne flyttede hjemmefra.

Det er muligt at trække stamtavler på ét kuld uden at have stamnavn, så det er der intet odiøst i (nødvendigvis), men det kræver stadig, at man er medlem af en klub :slight_smile:

Man kan få ét kuld med stamtavler uden at søge stamnavn, så teoretisk set kan det godt lade sig gøre. Men lyder ikke sandsynligt, hvis hun afventer sit stamnavn.
Klubben hun er medlem af, kan undersøge sagen.

[QUOTE=Helene;640078]Min veninde har SET den medfølgende stamtavle på killingen - undskyld, men kan det lade sig gøre??

(Min egen blev eftersendt i løbet af 3-4 uger), tænker at det nok også kan gøres anderledes. [/QUOTE]

Som de andre siger i teorien ja - men netop birmakillinger må man ofte vente nogle uger med at registrere, fordi man først skal være sikker på maskefarverne. Det kan være svært nok som erfaren opdrætter, det bliver ikke lettere af at være ny :slight_smile: Og hvis man går og venter på stamnavn, så ville man da som regel vente på det kom, til man søgte stamtavle… Det er ikke sikkert, der er noget i vejen, men det lyder liiidt uldent…
VH
Susanne

Vi aner ikke hvilken klub hun er medlem af, men på hendes hjemmeside skriver hun at kattene er opdrættet efter Felis Danicas regler (mon)???

Min veninde har kvittering på at der er betalt 1000 kr i depositum.

Jeg er simpelthen dybt rystet over at læse om de små birmakillinger!

Sikke dog en idiot!

Kunne en anden ikke tage derud undr dække af at ville købe? Og så give den opdrætter en skideballe af dimensioner? Jeg synes virkelig som katteven at hun fortjener en ordentlig røvfuld

Jeg har aldrig hørt magen simpelthen

Helene - Jeg har lige sendt dig en pb, har en grim fornemmelse af at jeg godt ved hvem det er…

Til info - Der er sat folk på sagen, som er ved at finde ud af hvad der er sket og hvad der skal ske nu…

[QUOTE=lenschow;640094]J
Kunne en anden ikke tage derud undr dække af at ville købe? Og så give den opdrætter en skideballe af dimensioner? Jeg synes virkelig som katteven at hun fortjener en ordentlig røvfuld
[/QUOTE]
Nej - selvtægt er faktisk ikke nogen særlig konstruktiv idé… Uanset hvad man mener, så er det på den lange bane en bedre idé at hendes hovedklub prøver at få styr på tropperne og få forklaret hvordan ting fungerer.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;640112]Nej - selvtægt er faktisk ikke nogen særlig konstruktiv idé… Uanset hvad man mener, så er det på den lange bane en bedre idé at hendes hovedklub prøver at få styr på tropperne og få forklaret hvordan ting fungerer.
VH
Susanne[/QUOTE]
Som Julie skriver er både opdrætters mentor og hovedklub kontaktet og tager sig af sagen. Lad os håbe det drejer sig om en misforståelse.

@lenschow, jeg forstår dine tanker, men jeg vil ikke skade nogen. Blot at folk får en næse og/eller en reprimande om, at det ikke er OKAY at lade killinger gå alene uden deres Mor, med håb om at hun får rettet skuden og får et fantastisk opdræt ud af det efterfølgende. Vi lærer af vores fejl - og dette er så en begynderfejl (formoder jeg), som bør kunne tackles gennem almindelig dialog.

At lade hendes store teenagedatter stå alene med ansvaret er også forkasteligt. Men jeg ved ikke om opdrætteren skulle rejse i hast pga dødsfald/sygdom eller andet der har gjort, at hun har valgt som hun har?? Og så længe det meste handler om formodninger og gisninger hvad angår det noget spegede valg, så kommer røvfulden ikke herfra.

Så lad os håbe en alvorlig irettesættelse kan gøre tricket.

Hold da op, der kom pludselig mailstorm/pb storm, og jeg har netop talt med opdrætterens Mentor som fortæller, at rygtet nu er spredt ud på alle kattesider og klubber vedrørende Birmaer - er det jer slemme slemme piger???:S

Mentor var nu utrolig sød, men ifølge hende er der intet at komme efter, hun vidste alt…

  1. Pigen der passer killingerne er ikke datteren, men en der er hyret til at skifte kattebakke og fodre killingerne. Alt hvad pigen har fortalt passer i følge mentor ikke.

  2. Opdrætter rejste fra kuldet d 3 Juni, min veninde kiggede på kat d 10’ende Juni - i følge pigen der passer kattene, var hunkatten kørt ud i haven og havde ikke været der i længere tid hvilket hun var glad for, så hun ikke havde så meget om ørerne. I følge mentor kommer hunkatten hjem jævnligt, da den bare skal luftes lidt.

  3. Mentor oplyser at opdrætter har hyret rengøring og at der altid er pænt og sobert. Pigen har så svinet og efterladt den gamle mad stående fremme - flere med skind på.

  4. Mentor oplyser at ejeren kommer hjem i næste uge - pigen siger hun kommer hjem d 5 August og at hun selv rejser i dagene efter.

  5. Mentor siger det er noget vrøvl at man kan få sit depositum tilbage, og tilføljer, og slet ikke NU (efter denne sag!).

Så der er ikke mere JEG kan gøre i sagen, Mentor oplyser at det er fuldt lovligt at tage en Mor fra sine killinger og sammenligner med døde missemødre, og at der ikke er begået regelbrud. Hun ved dog også at det ikke er noget man bare ‘gør’…og siger igen, at missemoren bare skal luftes engang i mellem. Og at kattene i øvrigt kan klare sig selv, spise, gå på bakken ect.

Mentor er enig i at det er dumt at rejse fra et kuld killinger så lang tid.
Mentor siger det er en fejl der står på Birma klubbens hjemmeside, at stamnavnet endnu ikke er klart (det er Birma klubbens egen måde at gøre det på) og fortæller at opdrætter slet ikke er opdrætter og kun har fået dette ene ‘hygge-kuld’’ (så flot hun har skaffet sig en mentor!) - det kan mange huskatteejere lære noget af:tihi:

Summa sumarum er, alt hvad min veninde har oplevet passer ikke, eller er en misforståelse og kan hele tiden retfærdiggøres eller bortforklares.

Så ugens absolut gode råd må være - rejs ikke fra dine killinger og overlad styringen til komplet uvidende personer der kun kan finde ud af at tage mod depositum.

Og pointen må så være, at sådan gør ejeren NOK IKKE en gang til. Og allerede dér, er vi nået langt:cool2:

[QUOTE=Helene;640333]Hold da op, der kom pludselig mailstorm/pb storm, og jeg har netop talt med opdrætterens Mentor som fortæller, at rygtet nu er spredt ud på alle kattesider og klubber vedrørende Birmaer - er det jer slemme slemme piger???:S
[/quote]
Nixen-bixen, ikke her!

Så ugens absolut gode råd må være - rejs ikke fra dine killinger og overlad styringen til komplet uvidende personer der kun kan finde ud af at tage mod depositum.

Absolut ugens bedste råd - som man måske endda ikke engang behøver få som godt råd, men selv burde kunne regne ud :slight_smile: Jeg må også nogle gange rejse fra mine killinger, men de er aldrig alene hjemme, de bliver altid flyttet ud til vores hårdtprøvede catsittere sammen med deres mor, så vi er sikre på at de er under tilstrækkeligt opsyn.
VH
Susanne

Hold da op en historie, som virker mere og mere surrealistisk:uha::besvimer: Selvfølgelig er det da regelbrud at fjerne moderen fra sine killinger, inden de er 12 uger - både FDs regler, men nu også loven om overdragelse af killinger. Hvorfor skal moderen “luftes” i flere timer om dagen:? Der er meget lidt af denne historie, der giver mening:confused: Den der “mentor” har ikke helt rent mel i posen heller, lyder det til:sorry:

Jeg lufter heller ikke mødre - sikkert mit pyllergen der spiller ind.

Gad vide om det er en FD mentor - betænkeligt er det …

Historien lyder underlig.

Men der er ikke bragt noget videre fra min side af.

[QUOTE=Helene;640333]opdrætterens Mentor som fortæller, at rygtet nu er spredt ud på alle kattesider og klubber vedrørende Birmaer - er det jer slemme slemme piger???:S

[/QUOTE]
Tror vi er ude i noget med “overdrivelse” fremmer forståelsen…intet er spredt mere end det nu er når der skrives i “offentligt regi” .

Ja, det er altså heller ikke mig. Men hele diskussionen er jo foregået i den offentligt tilgængelige del af et forum med et meget stort katteinteresseret publikum - så det var jo nok næsten uundgåeligt.

Ja, hvem mentor er kan Chicabee bedst svare på, det er hende der har sat telefonmødet i stand:D

Var det skovkatte hun havde opdrættet i mere end 30 år??

Hun lød sød, men der var MEGET travlt ved håndvasken og fakta var der vist heller ikke styr på. Det ene øjeblik var ejeren først rejst sidste uge, men da jeg fortalte at min veninde allerede havde været der d 10’ende, ja så var hun så pludselig rejst d 3 Juni osv…

Men ok, de har vel travlt nu med at indfange kattemoren, så den kan komme hjem…om ikke andet så for fredens skyld (og syns skyld) måske også:ok:

[QUOTE=Helene;640333]

  1. Mentor siger det er noget vrøvl at man kan få sit depositum tilbage, og tilføljer, og slet ikke NU (efter denne sag!).
    …[/QUOTE]

Hvis det er en FD-mentor, så skulle hun hellere indskærpe over for “opdrætteren”, at denne i følge FIFes regler skal skrive en kontrakt. I kontrakten skal selvfølgelig stå de præcise vilkår omkring depositummet.

Man kan da ikke bare tage 1000 kr fra en naiv køber uden at give en kontrakt til gengæld.

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;640387]Hvis det er en FD-mentor, så skulle hun hellere indskærpe over for “opdrætteren”, at denne i følge FIFes regler skal skrive en kontrakt. I kontrakten skal selvfølgelig stå de præcise vilkår omkring depositummet.

Man kan da ikke bare tage 1000 kr fra en naiv køber uden at give en kontrakt til gengæld.

vh

Andreas[/QUOTE]Korrekt. Men jeg ved ikke lige hvad der står på kvitteringen. Men Mentor har gjort klart at hun ikke kan få sine penge efter denne sag - selvom denne sag står for MIN regning, da det er mig der har spurgt om noget forkert.

Mentor sagde jeg ikke skulle stille den slags spørgsmål på kattegale, men burde have skrevet direkte til hende. Men jeg kendte ikke til hjemmesiden før end jeg havde stillet spørgsmålet. Så. Min fejl igen.