Natligt dilemma

Jeg har tidligere haft oprettet en tråd om Gucci, der bræææger - især om natten. Det problem er der mere styr på end for nogle måneder siden. Jeg går derfor ud fra, at han reagerede på flytningen dengang.

MEN!

Mine underboer har været oppe i går, for at fortælle mig, at de har problemer med at sove om natten. Hvorfor? Jo, fordi det er et gammelt byggeri - ikke så godt isoleret. Og det er meeeeget tydeligt, når Gucci holder ulvetimer fra ca midnat og til 2-2,30 tiden - selvfølgelig ikke KONSTANT, men tæt på… I den periode snakker han - og ja, de hører det svagt, men det er ikke det, der er problemet. Nææ nej - Gucci bruger gulvene til at SKØJTE på, drifte på, lave hjulspind på, holde rally på - og hvad han ellers kan finde på i de timer. Han lægger sig mere eller mindre på gulvet, sætter kløerne i, og får FART på… Men det LARMER. Det holder også mig vågen og nu altså underboerne. Det er par søde unge mennesker, og jeg tror de vil acceptere meget, inden de kommer med en officiel klage. Men da jeg netop har fået ændret husdyrreglerne, vil jeg være meget meget ærgerlig over at der kommer en klage på kattene og at konsekvensen vil være flyt eller af med kattene.

Så nu skal/må jeg forebygge. Jeg er vant til at kattene har fri adgang til hele lejligheden. Jeg er vant til at lege med dem inden jeg går i seng - gerne en ½ times tid, mere end det, gider de ikke rigtig. De får vådfoder lige inden jeg går i seng. Balloo sover mere eller mindre hele natten i sengen. Han kan finde på at tage en enkelt løbe tur med Gucci, men han er noget lettere til ben ens Gucci er, så jeg tror det er begrænset hvor meget de hører ham. Gucci kommer også op og sover i sengen efter ulvetimen, så det er “bare” de par timer, der er problemet. De er jo begge over 10, så det er ikke fordi det er et ungdomsproblem, der langsomt bliver bedre. Kastrerede er de selvfølgelig også.

Jeg vil være SÅ ked af at lukke dem fra soveværelset (der ligger lige over underboernes), men er det løsningen, må jeg gøre det. Jeg vil være ked af at lægge store tæpper/evt gulv til gulv tæpper på mine fine træ gulve, men er det dét, der skal til må jeg gøre det. Men så kommer næste problem. For jeg har to kræ, der har de fiiiiineste hårboller, der skal op - ja og hvad de ellers lige har i maven, som de ikke har lyst til at holde på. I forvejen finder de altid det værst tænkelige sted. Men med lyse tæpper ville det da rigtigt blive et “flot” problem.

Hvad ville I gøre? Udover at vinde i Lotto og flytte i eget hus :stuck_out_tongue:

Jeg bor selv i et byggeri, hvor jeg har en nabo som sover meget let, han har dog ikke klaget over mine katte - Sikkert fordi jeg sørger for at de sover, når mennesker sover.
Jeg gør følgende : Inden sengetid sørger jeg for at de bliver fræset igen - Enten med at de får lov til at jage efter prikken fra en laserpen ( det kan få de fleste katte til at spæne ) og jeg slutter altid af med at lege lidt med en fjerpind, så de får en følelse af at fange byttet :-). Lige inden vi går i seng, bliver mine fodret af med råt kød eller fisk - Sørger for at de er godt sultne, og når maven er godt fyldt med masser af proteiner, så er de alle klar til at gå til ro, og der bliver sovet igennem :slight_smile:

Hvad angår hårbolle, er der vist kun en løsning …Fjerne alt det man ikke vil have hårboller på - Eller sørge for at tæpperne kan renses. Jeg har forlængst opgivet at forstå, hvorfor de ALTID finder de mest ønskede steder til den slags ting :slight_smile:

Rigtigt øv problem, men hvor er det dejligt du vil gøre noget ved det :thumbup: Ved min overbo det er en schæfer der løber rundt (og gør) i alle døgnets timer :thumbdown:

Jeg tror at jeg ville vælge at nogle billige tæpper og ligge dem der hvor racet oftest foregår og se om det ikke gør det mindre sjovt, når man ikke rigtig glider så godt hen over gulvet. Hjælper det ville jeg så skifte dem ud med nogle bedre/pænere tæpper med tiden eller forsøge at fjerne dem igen og se om legen er glemt.

Det er ikke sikkert at tæpper kan dæmpe det nok, hvis der er meget lydt. Du skal muligvis regne med at lægge et eller andet lydisolerende under tæppet.
Da Mikki var lille boede vi i lejlighed på 1. sal. Og vi havde tæpper på i hele lejligheden. En dag spurgte vores søde underbo os, hvor mange dyr vi egentlig havde, for nede hos hende lød det som hestevæddeløb. Det var dog ikke en klage, og det blev sagt med et smil. Men Mikki har siden haft tilnavnet den lille hest :tihi:.

[QUOTE=Alice;1130306]Jeg bor selv i et byggeri, hvor jeg har en nabo som sover meget let, han har dog ikke klaget over mine katte - Sikkert fordi jeg sørger for at de sover, når mennesker sover.
Jeg gør følgende : Inden sengetid sørger jeg for at de bliver fræset igen - Enten med at de får lov til at jage efter prikken fra en laserpen ( det kan få de fleste katte til at spæne ) og jeg slutter altid af med at lege lidt med en fjerpind, så de får en følelse af at fange byttet :-). Lige inden vi går i seng, bliver mine fodret af med råt kød eller fisk - Sørger for at de er godt sultne, og når maven er godt fyldt med masser af proteiner, så er de alle klar til at gå til ro, og der bliver sovet igennem :slight_smile:

Det er netop det, jeg selv gør. Har en kat, der forstår det - og så altså én, der IKKE forstår det :slight_smile:

Hvad angår hårbolle, er der vist kun en løsning …Fjerne alt det man ikke vil have hårboller på - Eller sørge for at tæpperne kan renses. Jeg har forlængst opgivet at forstå, hvorfor de ALTID finder de mest ønskede steder til den slags ting :slight_smile:

Jeg har ikke noget på gulvene - netop af den grund. Og jeg har også opgivet at finde ud af HVORFOR kattene gør som de gør. Men ja, jeg må se om jeg kan finde “nemme” tæpper, for problemet skal løses :slight_smile:

[/QUOTE]

[QUOTE=Nadia;1130309]Rigtigt øv problem, men hvor er det dejligt du vil gøre noget ved det :thumbup: Ved min overbo det er en schæfer der løber rundt (og gør) i alle døgnets timer :thumbdown:

Selvfølgelig vil jeg det :slight_smile: Vi skal alle bo her og det er ok, at vi kan høre, der er andre. Men det skal i hvert fald ikke blive et problem :slight_smile:

Jeg tror at jeg ville vælge at nogle billige tæpper og ligge dem der hvor racet oftest foregår og se om det ikke gør det mindre sjovt, når man ikke rigtig glider så godt hen over gulvet. Hjælper det ville jeg så skifte dem ud med nogle bedre/pænere tæpper med tiden eller forsøge at fjerne dem igen og se om legen er glemt.

God idé ;)[/QUOTE]

[QUOTE=Milles mor;1130318]Det er ikke sikkert at tæpper kan dæmpe det nok, hvis der er meget lydt. Du skal muligvis regne med at lægge et eller andet lydisolerende under tæppet.
Da Mikki var lille boede vi i lejlighed på 1. sal. Og vi havde tæpper på i hele lejligheden. En dag spurgte vores søde underbo os, hvor mange dyr vi egentlig havde, for nede hos hende lød det som hestevæddeløb. Det var dog ikke en klage, og det blev sagt med et smil. Men Mikki har siden haft tilnavnet den lille hest :tihi:.[/QUOTE]

Haha, Mikki, den lille bandit :wink: Lydisolerende bliver skrevet med på listen :wink:

Du kunne måske også forsøge at trætte hans hjerne inden sengetid. Fysisk motion er selvfølgelig godt, men hvis nu han også fik motioneret hjernen, ville det være endnu bedre. Her tænker jeg på klikkertræning kort før sengetid, og måske gemme godbider forskellige steder som han så selv skal finde i løbet af natten. En foderbold er nok ikke sagen, for den kan sørme også larme, ved jeg af erfaring :tihi:

Hvis du lægger løse tæpper på, skal du under alle omstændigheder have et skridsikkert underlag. Ellers glider du i det, og Gucci vil bruge det som flyvende tæppe. Sådan et gummiunderlag må også hjælpe på at dæmpe støjen.

Jeg er i øvrigt lykkelig for, at mine underboer har soveværelse i en ombygget udestue under min altan, for mine katte tager sig godt nok også nogle gevaldige galopture meget sent om aftenen.

Det har du ret i Ingrid, jeg skal nok lige overveje alle mulige/umulige muligheder for en bandit som Gucci… Nå ja, og for mig, selvfølgelig :smiley:
Jeg må evt høre mine underboer om de ikke kan flytte soveværelse? Det er da noget nemmere end at jeg vinder i Lotto :tihi:

[QUOTE=Marianne;1130463]Det har du ret i Ingrid, jeg skal nok lige overveje alle mulige/umulige muligheder for en bandit som Gucci… Nå ja, og for mig, selvfølgelig :smiley:
Jeg må evt høre mine underboer om de ikke kan flytte soveværelse? Det er da noget nemmere end at jeg vinder i Lotto :tihi:[/QUOTE]

Billigst sted med de skrid sikker underlag er i ikea . De har også mange gode tæpper /løsninger til dit problem .

[QUOTE=Nadia;1130309]
Jeg tror at jeg ville vælge at nogle billige tæpper og ligge dem der hvor racet oftest foregår og se om det ikke gør det mindre sjovt, når man ikke rigtig glider så godt hen over gulvet. Hjælper det ville jeg så skifte dem ud med nogle bedre/pænere tæpper med tiden eller forsøge at fjerne dem igen og se om legen er glemt.[/QUOTE]

Min erfaring er desværre (i den sammenhæng) at tæpper tværtimod giver ekstra turbo på løbeturene - nu er der jo noget pigskoene kan gribe i og sætte af! Mine foretrækker klart tæpper!
På positivsiden har jeg set et sted at katte (og sikkert andre dyr) faktisk ikke har særlig godt af udskridningerne på et glat gulv, det belaster deres bevægesystem på en måde de egentlig ikke er beregnet til (tænk at løbe på jord, græs, grus kontra en glat blank overflade). Og tæpper isolerer da imod lyden nedad. så jeg ville klart gøre det samme. Jeg ville bare ikke vente at der blev mindre fræs :wink:

Tak Ann… For min skyld må de fræse alt de vil, jeg sover også for det meste igennem, men lige netop disse dage gør jeg så ikke :slight_smile: Så fræs er ok - larm, der kan genere underboernes nattesøvn er selvfølgelig ikke ok :wink:

Jeg tror også de vil se tæpper som ekstra udstyr til fræs - det gør de fx også med nyvaskede “våde” gulve… Er du vimmer, sådan gulve kan være sjove:surrender1: :tihi:

Lidt unfair og o.t., men jeg er så heldig at have en underbo, der synes det er hyggeligt med lyden af kattepoter- selv om natten. Og Sigga er ellers ikke af de letteste;)

dåååååmme Trine :smiley: :smiley: Nej, det er da bare SUPER skønt, at det er sådan. Jeg tror - eller ved - at mine underboer godt kan lide kattene. Men jeg har selvfølgelig også forståelse for at ødelagt nattesøvn er noget skidt :slight_smile:

Ikea har nogle lange lyse løbere - mener de koster små hundrede kroner :slight_smile: det kan om ikke andet dæmpe lyden og forhindre at han ‘skrider ud’ :slight_smile: det har jeg nemlig haft købt et par stykker til herhjemme for underboens skyld :slight_smile:

Og hårbolle-pletter kan fjernes ved at man først tager en klud med vand og sæbe, skrubber grundigt, skyller kluden op, vrider let, en neutral sæbe på og lader ligge et par timer og skrubber så af igen så al sæbe fjernes :slight_smile: det fungerer fint herhjemme :smiley:

Mange tak Pia :wink: Har du så lagt sådan skrid-halløjsaer under?

Vil det også kunne fjerne hårboller, der har “ligget”? For mange gange sker det om natten og jeg registrerer “lyden” men ikke så meget, at jeg står op og gør rent med det samme :tihi:

[QUOTE=Marianne;1130559]Mange tak Pia :wink: Har du så lagt sådan skrid-halløjsaer under?

Vil det også kunne fjerne hårboller, der har “ligget”? For mange gange sker det om natten og jeg registrerer “lyden” men ikke så meget, at jeg står op og gør rent med det samme :tihi:[/QUOTE]
Det har virket herhjemme indtil nu i hvert fald :slight_smile:
da jeg havde Devouee var der mange hårboller, da hun stod for al pelspleje hos hende OG Yasha ( :tihi: ), og selv dem fra aftenen før har jeg kunne fjerne, nogle gange ved at skrubbe og hvile med sæbe og klud ovenpå af to omgange, men indtil nu er alle pletter kommet af alle mine tæpper :slight_smile: (har kun de korte tætvævede tæpper i huset, fordi de generelt er nemmere med kat :slight_smile: )

Jeg synes klart, du skal klikkertræne både ham og underboerne. Klikkertræning er faktisk et overset mirakelmiddel, der kan løse noget nær alle problemer i verden. Havde Saddam været klikkertrænet, så havde vi måske undgået hele problematikken omkring mellemøsten.

Jeg ville købe nogle billige kludetæpper, evt. på et loppemarked…

Hvis der kommer hårboller på, ville de blive fjernet, få en gang med lidt sæbe.
Blive vasket x antal gange om året, og til sidst blive smidt ud, når de var for grimme at se på. :slight_smile:

Så kan man altid have et eller to af den pænere slags liggende til hvis der kommer gæster. :wink: