Natteroderi

Kære Kattegale,

Jeg har en hankat, Stribe på 7 år. Han er super omgængelig og dejlig men er meget aktiv om natten, hvilket vækker mig ofte og er en kilde stor irritation.

Min kat og jeg flytter til sommer, og den nye bopæl huser allerede en hund. Så vi frygter, at der bliver alt for meget natteroderi.

Spørgsmål: er det muligt at lave en slags udendørs hule, hvor Stribe kan søge til om natten? Med andre ord: jeg ønsker “at smide ham uden for døren” hele natten, så vi kan få vores nattesøvn.

Nogle syn på dette? Alternativt skal jeg finde et nyt hjem til ham, hvilet vi lvære trist, da han er verdens sødeste og mest kærlig kat…

1 Synes om

Er det ikke muligt at lukke en dør ind til soveværelset, så han ikke har adgang til soveværelset om natten? Det er den løsning de fleste bruger.

Rigtigt mange fritløber katte bliver kørt ned i nattetimerne.

2 Synes om

Alle katte er nataktive, nogle mere end andre selvfølgelig.

Hvis du insisterer på at Stribe ikke må være inde om natten, syntes jeg det bedste ville være at omplacere ham.

Har du overvejet hvordan et påtvunget udeliv ville være for en kat som er vant til og glad for mennesker.

Men en lukket dør til soveværelset klarer det jo nemt. Han vil sikkert protestre over den lukkede dør, men der er tricket blot at være mere stædig end ham og IKKE reagere på hans protester.

1 Synes om

Har du prøvet at fodre ham lige inden sengetid? Katte reagerer på et godt måltid lige som os andre - de får lyst til at sove :slight_smile:

Med mindre det ligefrem er, fordi han hopper på dig i sengen, så kunne ørepropper også være en mulighed. Hvis det mest er på grund af lydene.

1 Synes om

Vi havde også store problemer med natteroderi… vores kat var total hyper om natten, og vi prøvede forskellige ting, så som at lukke hende ude af soveværelset om natten… men hun kradsede og kradsede på døren i flere timer.

Så prøvede vi faktisk at lukke halvdelen af huset af, så kom der mere ro på… men det virkede kun i en kort periode…
Hun har masser af senge, kradsetræet osv.

Men så kom min mor engang med et tæppe. Det forelskede min kat sig i. Nu er der ro om natten, så længe hun kan ligge på tæppet.

Jeg tænker, Du må prøve nogle ting af først :slight_smile: men det kan jo også være det bliver noget andet når I flytter? :slight_smile:

Tak for nogle fine svar.
Der er helt sikkert nogle ting, jeg kan prøve af inden flytning.
Ting, der kommer til at kræve rigtig meget tålmodighed, for Stribe er MEGET vedholdende i f.t. lukkede døre…:-(.
Jeg hører, der er bred enighed om, at det er uværdigt at lukke katten ude hele natten (selv om der naturligvis vil være adgang til foder og et lunt sovested…)?

Jeg tror du hører helt rigtigt :slightly_smiling_face:
Men at han eks er i stuen, på et værelse eller lignende, er det ikke en mulighed?
Hvad gør han om natten? Hyler og skriger, leger eller?
Er han i dit soveværelse nu, så han springer rundt på dig? :slightly_smiling_face:

Jeg ville heller aldrig lukke mine katte ude, men der findes jo en mellemvej - med en kattelem, kan han vælge at gå ud, og ikke mindst ind igen, når den natlige trang til aktivitet er aftaget?

2 Synes om

Mine katte er inde og ude katte. De følger deres egen naturlige rytme. De vil oftest helst være ude og jage om natten og så flyde ud på sofaen eller i en katteseng hele dagen. De har adgang med kattelem til et værksted, hvor der er flere kattesenge med fåreskind til rådighed. Nu skal det tilføjes, at jeg bor på landet tilbagetrukket fra landevejen.
Nu ved jeg jo ikke hvor fredeligt du kommer til at bo. Men hvis det var forsvarligt, at han var ude om natten og kunne finde ind et lunt sted, så kunne hans døgnrytme måske ændres?