Jeg har hentet en god dusk af denne busk ind i stuen, men hvad hedder den ??
Blomsterne dufter himmelsk, men meget indtrængende … tror faktisk jeg er ved at få hovedpine på grund af duften :S
Det er en jasmin…
Jeg sidder og kigger på én, som er på vej til at springe ud.
Den har jeg haft i mange år.
Dejlig og smuk busk…
Ja Jasmin og den dufter så skønt.
Knus Elin
I har ret, men det er en uægte Jasmin og der er altså forskel Synes selv duften minder om den tyggegummi, jeg gnaskede som barn. Den fåes i øvrigt også med fyldte blomster
Hmmm min jasmin ser helt anderledes ud, men selvfølgelig findes de jo nok i flere udformninger -høhø
[quote=birtheras;202692]Hmmm min jasmin ser helt anderledes ud, men selvfølgelig findes de jo nok i flere udformninger -høhø
[/quote]
Det er fordi din er en ægte Jasmin
Jeg mener, at den ægte er med nærmest runde blomster (dobbelte)
Lidt som en “kugle”
For den har jeg også; men om der findes flere,
ved jeg faktisk ikke
Nappet fra wikipedia…
Jasmin (Jasminum) er en slægt med ca. 30 arter, der er udbredt i Afrika, Asien, Australien, på Stillehavsøerne og i Sydeuropa (én art). Det er stedsegrønne eller løvfældende træer, buske eller lianer. Unge grene er kantede og furede. Bladene er modsat stillede (sjældnere: spredtstillede eller kransstillede), hele, 3-koblede eller uligefinnede. Blomsterne er samlet i små stande ved bladhjørnerne. Den enkelte blomst er klokke-, rør- eller skålformet og 4-tallig med hvide eller gule (sjældnere: røde eller violette) kronblade og ofte duftende. Frugterne er bær.
Der udtrækkes æterisk olie til fremstilling af parfume fra flere af arternes blomster., på samme måde som roser og lavendel. Her beskrives kun de arter, som forhandles i Danmark.
:D:D
Det er under alle omstændigheder en duft der kan give mange hovedpine og allergiske reaktioner.
Både den og liljer kan få mig til at flygte ud af rummet:)
Marina
Jeg elsker duften af jasmin - Den enkelt-blomstrede, lidt cremefarvede (Avalance?).
Den fyldte kridhvide (Schneewitchen) dufter ikke nær så meget
Jeg har taget en gren og sat i en vase ude i baggangen hvor kattebakkerne står … så nu dufter det af Jasmin derude