Negle klipning

jeg skal snart klippe negle på Mini for første gang (dyrlægen har gjort det de andre gange)

men jeg ved virkelig ikke om jeg tør:S

hvor langt ind skal man klippe? jeg har prøvet at kigge efter blodåren, men synes ikke jeg kan se den.

skal der klippes på både for-og bagpoter?

det er ikke så svært…

du tager poten - og så trykker du blidt på trædepuden - det får kloen til at komme frem…

ca 1½-3 mm inde vil du begynde at se et farveskift der indikerer nerverne og blodbanerne i neglen… afhængig af hvor lange de er :slight_smile:

klip kloen et stykke fra det røde på neglen og vær meget omhyggelig med ikke at vride i kloen… et kort hurtigt “klip” og så er det fint… det er meget svært at dumme sig hvis man gør det i dagslys så du ikke ser forkert på kløerne :slight_smile:

:kram:

Prøv at se indlæg 37 i denne tråd. :slight_smile: Der er et foto af blodåren som du skal undgå.

Hvis kattens kløer er mørke er det lidt sværere, men udfra formen på kloen, kan du sikkert godt regne dig frem til hvor meget du skal klippe af. Hvis katten ikke har fået klippet kløer længe, er der sikkert nok at tage af. :slight_smile:

Indlæg 37 :?

Der skal klippes efter behov. Aktive katte har oftere behov for at få klippet kløerne på forpoterne end på bagpoterne. Mange gange får de slidt dem på bagpoterne ved at drøne rundt. Men kig på dem - er de spidse, trænger de til at blive klippet. Er de ikke, så lad dem være.

En spids klo kan du typisk klippe 2-3 mm af uden problemer. Vi har også en kat, som har mørke kløer, så vi ikke kan se blodåren, men så klipper vi lidt mindre af for at være på den sikre side.

/Flemming

[QUOTE=Sheer;191398]Prøv at se indlæg 37 i denne tråd. :slight_smile: Der er et foto af blodåren som du skal undgå.

Hvis kattens kløer er mørke er det lidt sværere, men udfra formen på kloen, kan du sikkert godt regne dig frem til hvor meget du skal klippe af. Hvis katten ikke har fået klippet kløer længe, er der sikkert nok at tage af. :)[/QUOTE]

pssssssst Signe :slight_smile: du skal huske linket til indlægget i den tråd du snakker om :smiley:

Ups glemte lige linket til tråden -LOL Er fikset nu. :slight_smile:

hun tog det ganske stille og roligt ved dyrlægen, faktisk meget flottere end jeg havde regnet med. men der var vi også en til at holde og en til at klippe (jeg holdte hende) kan bare ikke huske om hun fik klippet bagpoter.

grunden til jeg ikke har klippet klør på hende er at hun næsten ikke kunne kradse efter at have været ved dyrlægen, og det synes jeg var synd. ved ikke om dyrlægen har klippet for meget af eller om det er Mini der er en drama queen. men jeg ved i hvert tilfælde at hendes klør er alt for lange.
har fået en 4 mm dyb flænge i hånden i dag:ked:

er det, det her billede der hentydes til?

synes det virker som rimelig meget at klippe af neglen:?

[quote=Mette Stevnsborg;191415]er det, det her billede der hentydes til?

synes det virker som rimelig meget at klippe af neglen:?[/quote]

Det er osse meningen at du skal undgå at klippe helt derop :rock:

Mette - Du skal ikke klippe helt derind til :slight_smile: du må bare ikke klippe længere ind.
Jeg tager normalt bare det yderste af spidsen, så neglen ikke kan rive.
Det er oftest nemmest at komme til hvis man ligger og nusser med en afslappet kat. Det synes jeg i hvert fald, for så behøver jeg ikke at holde, men kan få lov at tage kløerne én for én mens vi ligger. Jeg kigger også gerne bare på kløerne uden at klippe, så de er vant til det.
(Ps. hellere tage et par stykker pr gang end stresse katten og give den en dårlig oplevelse)

[quote=Mette Stevnsborg;191415]er det, det her billede der hentydes til?

synes det virker som rimelig meget at klippe af neglen:?[/quote]

Enig, så meget klipper jeg ikke af. Jeg vil hellere klippe lidt ofteren. Og til nybegynder, så ER det ALT for meget at prøve med :slight_smile:

NB! Hvis det skal forstås sådan, at man IKKE må klippe derop, så skulle der måske være et billede der viste hvor man skulle klippe.

Jeg ville klippe hertil

På den pågældende negl, som faktisk ikke engang er spids ville jeg nok klippe lidt længere ude end Celine’s streg :slight_smile:

Der er ingen grund til at klippe mere end 1 mm af neglen. Går ud fra det kun er fordi de er for skarpe og ikke fordi katten hænger i gulvtæpper eller noget i den stil.
Hellere for lidt end for meget :slight_smile:

Herhjemme tager vi det yderste - sjældent:-) Sidst fik Tara klippet - hun blir 3 år i juli og det var første gang. Nanoq er over 3 år, og han har aldrig haft behov - han hvæser dem selv.

Eddies er tilgengæld lange hurtigt igen - alt på det lille kræ vokser:-)

Jeg klipper kløer en gang om ugen, og tager ca 1 max 2 mm af - ikke mere… jeg klipper ikke nær så langt ind, som vist på billedet :slight_smile:

Fotoet er af en nyklippet negl. Jeg klipper kløerne præcist så langt ind, som vist på billedet - altså billedet er af en klippet klo.

Den røde streg er for at vise hvad man ikke skal klippe i.

[quote=Vivi_Fletcher;191650]Der er ingen grund til at klippe mere end 1 mm af neglen. Går ud fra det kun er fordi de er for skarpe og ikke fordi katten hænger i gulvtæpper eller noget i den stil.
Hellere for lidt end for meget :-)[/quote]

jeg har ikke gulvtæpper så nej det gør hun ikke:tihi: men hun har hængt fast i tøj, håndklæder, sofaer osv.

jeg kan prøve at se om prinsessen vil lade mig tage et billede af hendes negl i morgen, så kan i guide mig efter det:ups:

Jeg gør altid det, at jeg sætter dem på mit skød, med deres ryg liggende op ad mig som et C, så alle fire ben stritter op… Og så tager vi ellers bare det ene ben efter det andet. Her er det meget smertefrit, og overstået på under 1-2 minutter pr kat.
Den metode har virket fint, på nogle misser som absolut hader at få klippet negle… de sad roligt og ventede på at “hende den dumme” var færdig :tihi:
Og så nusser vi ellers bagefter, og roser med guf :slight_smile:
Drengene ved da udmærket godt, at de får deres belønning når de er færdige :inlove: