Klipper I negle på jeres katte?
Vi klipper neglene på vores to, men på alle fire poter. Vi har tidligere fået at vide, at man kun behøvede at klippe på forpoterne, men vi gør det altså på alle fire poter.
De er indekatte og bruger ellers kun kradsetræet til at sætte neglene på.:høhø:
Ja jeg klipper negle på begge misser… Margrethe er drigtig dygtig til det og spinder igennem hele seansen ! Baby Ruth skal helst være færdig med “legetime” ellers går der tortiemis i Ruth! (hun har nemlig sjældent tid til sådan noget - med alle hendes daglige gøremål/drillemål
Mine er også indekatte som kradser hvor de må - dog med undtagelse af Ruth som ind imellem , vi kan kalde det “glemmer” at gulvtæppet ikke er et kradsetræ -det har dog ikke lidt skade endnu;-)
Jeg klipper negle på mine 3.
Hver gang klipper jeg kløerne på forpoterne, og hveranden gang bagpoterne.
Bagpoterne bliver ikke lige så hurtigt spidse som forpoterne, men hvis de bliver for spidse og jeg ikke får opdaget det kommer der gerne en kat, pludselig gående med en rift i hovedet eller på halsen, den har fået af en af de andre, i en af deres voldsomme brydeleg :surrender1:
2 af dem har været vant til det fra killing af, men den sidste fik jeg først som 1-årig, og tror faktisk aldrig han har prøvet det fra lille af, så det tog en lang periode at lære ham at det ikke var farligt, for før kunne han blive helt panisk:S
Det er et ‘must’ at klippe kløer på indekatte, mange tror fejlagtig at kradsetræer kan bruges til at holde kløerne nede, det kan det ikke ! Når en kat hvæsser kløer på kradsetræer/kradsebræt, så er det for at fjerne det løse hornlag på kløerne - Kløerne bliver ikke kortere af det. Så her får alle 5 katte klippet kløer, når det trænges. En kat kan komme gruelig til skade hvis en klo hænger fast i et eller andet. Og katte med uklippede kløer kan skade hinanden frygtelig når de leget, hvis de har spidse kløer.
Charley (bengal) får klippet sine på for-poterne og er meget flink til at få det gjort.
Chili (sort panter) får ikke klippet med mindre det er strengt nødvendigt, da hun er skrup-ragenede-hysterisk og det som regel ikke er nødvendigt.
Jeg har en negle/klo-saks af samme type, som vi brugte på dyreklinikken. Jeg synes den er rigtig god.
Jeg klipper også negle på vores. Jack kunne vi altid høre når det var på tide, for hans bagkløer voksede hurtigt og så hang han sådan lidt i gulvtæppet så det gave en helt speciel lyd når han kom gående.
Basil er meget nem at klippe negle på, han sidder bare og venter på jeg bli’r færdig. Phumba… er det kun Andrea der kan holde mens det står på - så går det til gengæld osse fint.
Delle har indtil nu fået klippet EN klo… så gad hun da godt nok ikke det mere. Og jeg vil ikke stresse hende mere end højst nødvendigt lige nu mens Basil stadig er efter hende. Desuden bruger hun sine kløer når hun springer i sikkerhed. Ozzy skal snart ha’ sine klippet for første gang, det skal nok blive en fest Han er ikke meget for at sidde stille…
Når du sidder med katten og trykker kloen ud ser du den oppefra - du skal ikke klippe så klippet er top og bund af kloen - men side og side. Kloen mases og splintrer nemmere er det oppefra.
Alle her i huset får klippet alle kløer, når de trænger - og Ana også, når de ikke trænger, for som udstillingskat skal hendes træning især holdes ved lige Fanny, som bestemt mener, jeg skal lære at passe mine egne negle og så skal hun nok passe sine, får klippet 1-2 kløer engang imellem, som de nu bliver FOR lange og hun bliver da bedre med alderen, men aldrig helt god Drengene er supernemme og falder næsten i søvn, mens jeg gør det
Jeps… 2 indekatte her som får klippet kløer… Teddy tror at han skal dø imens det står på, og Arthur argumenterer alt hvad han kan imens for at jeg IKKE skal klippe hans klør! :høhø:
Men jeg har små ildere der render løs herhjemme, som jeg ikke vil have bliver kradset af misserne når de leger fangeleg sammen. Også selvom drengene dasker med blød pote, så kan for lange klør altså godt ramme…
[QUOTE=Barky;636299]Jeps… 2 indekatte her som får klippet kløer… Teddy tror at han skal dø imens det står på, og Arthur argumenterer alt hvad han kan imens for at jeg IKKE skal klippe hans klør! :høhø:
…[/QUOTE]
…nåååj…søde Teddy…stakling… sådan har min Abyssinier, Lido, det også…