Neutralisering (for)tidligt?

Jeg kan fornemme her på kattegale, at der er flere holdninger til hvornår katten skal neutraliseres.
Mine svigerforældre har tre skønne misser, to af dem er søskende, som de overtog fra naboen, da mislingerne var ca et år. Der snakkers om, at de to søskende er “for tidligt” neutraliseret og det er årsag til deres adfærd. Begge er meeeeeget kælne og vil allerhels ligge i armen som en baby. Især han-missen, han er også helt syg for, at få lov at putte sit hoved ind til ens hals og forpoterne rundt om halsen, som en lille abe. Alt imens der bliver savlet, trampet og spundet, til den store guldmedalje. Han er en stor og smuk sort alm. huskat ca 6½kg, pige-missen er også sort bare halvt så stor.
Det er jo en dejlig adfærd, for en kælekat og jeg elsker at blive putte-nusse-overfaldet 10sek efter jeg har sat mig i sofaen, når vi kommer på besøg.

Hvad er definitionen på “tidlig neutralisering”?
Eller “for tidlig neutralisering”?
Jeg vil rigtig gerne høre jeres meninger om hvornår I mener katten skal neutraliseres.

Når jeg skriver “neutralisering” så mener jeg både kastering og sterilisering, correct me if I’m wrong.

Mange hilsner Eva M

Jeg har kun hørt om at den slags adfærd kan begrundes med at killingerne er blevet taget fra deres mor for tidligt. Måske hørte du forkert :?

Kælenhed har da intet med neutralisering at gøre - mine fertile katte er så kælne, som du beskriver ovenstående :slight_smile:

Jeg tror bare det er et par dejlige katte med fantastisk temperament de har fået sig :ok:

Nu du stiller spørgsmålet, siger min mand, at det er at de er taget fra moren for tidligt. Begge misser er meget killing-agtige.

Tidlig neutralisering har den fordel at katten aldrig oplever at hormonerne overtager styringen med hvad deraf følger.

Det giver jo god mening. Men hvornår er det? Hvor gammel er katten?

Ok, men jeg er glad for at høre at adfærden ikke er et problem. For kælenhed og æltning kan jo også være helt normalt. Det er ‘kun’ et spørgsmål om graden.

Hos mig er de 14 uger - det er fordi jeg passer det ind med vaccinering, således:

1. vaccine 12 uger
    Neutralisering 14 uger
  2. vaccine 16 uger

så er killingen salgsklar omkring 17. til 18. uge

Mange neutraliserer 12 uger nogen endda før - i USA helt ned til 7 uger.

Jeg diskuterede det engang med min gamle dyrlæge Tom - han sagde det var meget nemmere at snitte i ungt kød - allerede når de var 6 måneder havde de mere kropsfedt - det binder narkosen, de er sværere at sy i, de heler langsommere op

Nej nej, det er ikke problem. Det er da super hyggeligt :slight_smile:

[quote=Lis Dahlstrøm;368034]Hos mig er de 14 uger - det er fordi jeg passer det ind med vaccinering, således:

1. vaccine 12 uger
    Neutralisering 14 uger
  2. vaccine 16 uger

så er killingen salgsklar omkring 17. til 18. uge

Mange neutraliserer 12 uger nogen endda før - i USA helt ned til 7 uger.

Jeg diskuterede det engang med min gamle dyrlæge Tom - han sagde det var meget nemmere at snitte i ungt kød - allerede når de var 6 måneder havde de mere kropsfedt - det binder narkosen, de er sværere at sy i, de heler langsommere op[/quote]

Jeg troede faktisk ikke, det var muligt at neutralisere før missebarnet var kønsmodent. Så lærte jeg også noget idag.

Tak for dit svar Lis :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;368026]Kælenhed har da intet med neutralisering at gøre - mine fertile katte er så kælne, som du beskriver ovenstående :slight_smile:

Jeg tror bare det er et par dejlige katte med fantastisk temperament de har fået sig :ok:[/quote]

Ja det er nogle dejlige missere :slight_smile:

[quote=Eva M;368036]Jeg troede faktisk ikke, det var muligt at neutralisere før missebarnet var kønsmodent. Så lærte jeg også noget idag.

Tak for dit svar Lis :)[/quote]

Det skal så lige siges ikke alle dyrlæger gør det - enten skal katten være x antal måneder eller veje x antal kg. Jeg ville finde en anden dyrlæge i en fart - h*n trængte godt nok til at få sin viden opdateret.

Tidlig neutralisering er ikke nyt - praktiseret i mange år. Jeg har kun positivt at sige om det og så hurtigt de kommer sig over narkosen og heler op. Helt så nemt er det ikke altid med voksne.

Killinger må ikke fastes så længe da deres blodsukker hurtigt falder. Dyrlægen skal have styr på narkosen og være ferm på fingrene da de hurtigt går ud af narkosen - de skal vågne op på varme.

Hver en killing jeg har fået tidlig neutraliseret er 100% frisk når den hentes på klinikken - den går direkte i foderet når den kommer hjem og leger derefter gardinsvinger. Hunkillingernes sting kan tages på 8. dagen - de voksne kræver 10 dage

[quote=Eva M;368024]Når jeg skriver “neutralisering” så mener jeg både kastering og sterilisering, correct me if I’m wrong.

Mange hilsner Eva M[/quote]

Jeg er enig med de andre at I nok mere skal tilskrive det kattenes personlighed, og at de er blevet taget for tidligt fra :slight_smile:

I øvrigt så kastrerer man katte, man steriliserer dem ikke. Det handler ikke om kønnet som mange tror, men om typen af indgreb.
Kastrering fjerner kønsorganerne (sten og æggestokke/livmoder) og dermed sexdriften. Sterilisering snipper bare, så der ikke er forbindelse og bevarer dermed sexdriften, det er gør man typisk ved mennesker :slight_smile:

[quote=Eife;368134]Jeg er enig med de andre at I nok mere skal tilskrive det kattenes personlighed, og at de er blevet taget for tidligt fra :slight_smile:

I øvrigt så kastrerer man katte, man steriliserer dem ikke. Det handler ikke om kønnet som mange tror, men om typen af indgreb.
Kastrering fjerner kønsorganerne (sten og æggestokke/livmoder) og dermed sexdriften. Sterilisering snipper bare, så der ikke er forbindelse og bevarer dermed sexdriften, det er gør man typisk ved mennesker :)[/quote]

Det var en god viden, tak for den :thumbup:

Så når man kastrerer så neutraliserer man? Rigtigt forstået?

[quote=Eva M;368139]Det var en god viden, tak for den :thumbup:

Så når man kastrerer så neutraliserer man? Rigtigt forstået?[/quote]

Når man kastrerer fjerner man forplantningsevnen og lysten til samme
Når man steriliserer fjerner man ikke lysten - kun forplantningsevnen

Det er så misvisende med ord der bruges forkert - men både hanner og hunner kastreres. Det hedder også han og hunkastrat.

Jeg kan bedre lide det engelske desex

Eva - Neutralisere bruges så vidt jeg ved om begge begreber, både sterilisere og kastreret. Det er så vidt jeg ved en fagterm snuppet fra kemi og immunologi, der bruges om alt der bliver, ja… neutraliseret -tihi

Ved katte kastrerer man. :slight_smile:

Jeg synes så ikke der er noget som helst i beskrivelsen af de katte, der indikerer at de skulle have adfærdsproblemer i nogen retning…og da slet ikke noget der kan tilskrives, at killingerne måske ikke har været så gamle da de blev taget fra.
De lyder bare som et par katte som er blevet taget sig meget af og kælet meget med.

I øvrigt er der ikke nogen som helst dokumentation for, at katte adfærdsforstyrres af at blive taget tidligt fra, men der er teorier om, at visse adfærdsforstyrrelser kan skyldes det.

Men så er man ovre i at tale overdrevne og insisterende tvangshandlinger.

[quote=Felis;368186]Jeg synes så ikke der er noget som helst i beskrivelsen af de katte, der indikerer at de skulle have adfærdsproblemer i nogen retning…og da slet ikke noget der kan tilskrives, at killingerne måske ikke har været så gamle da de blev taget fra.
De lyder bare som et par katte som er blevet taget sig meget af og kælet meget med.

I øvrigt er der ikke nogen som helst dokumentation for, at katte adfærdsforstyrres af at blive taget tidligt fra, men der er teorier om, at visse adfærdsforstyrrelser kan skyldes det.

Men så er man ovre i at tale overdrevne og insisterende tvangshandlinger.[/quote]

Der er slet ikke tale om adfærdsproblemer, overhoved :slight_smile: Det er nogle vidunderlige katte, og deres slaver lystre dem godt.

Mit spørgsmål var egentlig bare udledt, af deres kærlige adfærd.

Sjovt, at man ligefrem kan mene at meget kærlige katte, skulle have adfærdsforstyrrelser - i så fald gælder det abyssiniere generelt, da det jo netop er en meget kælen race.

Huskatte er meget forskellige. Nogle er hyper kælne - og andre kan man nærmest ikke komme i nærheden af. Og så er der flertallet, der nok ligger på en mellemting.

Medmindre man ikke lige gider en “hængekat”, synes jeg da netop det er fedt at høre, at der er huskatte, der har et så lækkert sind - det er jo lige det jeg nyder ved mine katte :slight_smile:

Jeg mener ikke der i dag er noget der hedder for tidlig neutralisering.

Sidst jeg fik det gjort på mine tøser snakkede vi med dyrlægen om hvor svært det rent faktisk er at komme til i de små maver. De skal jo helst ikke sprættes op som en sild vi bagefter steger på panden. Måske det er derfor at nogle dyrlæger stadig er lidt tilbageholdne. Det gælder vel i et vist omfang også hankillingerne.

For mig er det kun for tidlig ud fra den betragtning at jeg efterfølgende kunne have tænkt mig at bruge lille mis i avlen.

At æltning og superkælenhed sku have udgangspunkt i at blive taget for tidlig fra mormis har min gamle Thea nu ikke hørt. Nu har hun gjort sådan i de 11-12 år hun har boet hos os sammen med sin mor.

Både hunkatte og hankatte kan godt blive ekstra klæbende og kælne i forbindelse med løbetid (voksenalder).