Noboen og kattene... Hmmm

Der sad idag en seddel på min dør med følgende tekst;

“Hold jeres katte inde hos jer selv. Idag var den ene ved at vælte lampe mv på mit bord uden for.”

Det skal siges at jeg ikke er gode venner med min nabo, da de er totalt selvcentreret i deres være måde, og urimelige i det de normalt finder på at sige og bede mig om.

Men hvad er reglerne?

Jeg kan jo ikke holde mine katte inden for min lille grund uden at jeg laver fængselsmure rundt om hele haven… og det sker ikke. (Det ville naboen desuden også brokke sig over…)
Jeg har tidligere sagt til dem at de må kaste noget vand eller andet efter dem, hvis de ikke vil have dem i deres have. Bor i rækkehus og der er mange grønne områder omkring, så det er kun fordi der er sne over det hele at kattene leger derinde tror jeg. Indtilvidere har jeg lukket freja (den lille ballademager) inde, for mollymus er sky og laver normalt ikke ballade.

Sider faktisk og er lidt ked af det, for jeg syntes det er skide irriterede at sådan et par brokke naboer skal ødelægge min dag. Jeg går jo heller ikke hen til dem hver gang de parkere deres lortebil således at den bruger 2 pladser på den sparsomme fælles p-plads vi har. Måske skulle jeg ?

Nå, men nu kom jeg da af med lidt…

Godaften…

Uhhhh jeg kan mærke stormen nærme sig…-what

sakset fra Ansvarligt ejerskab | Dyrenes Beskyttelse

Man har pligt til at holde katten på egen grund
Ifølge lov om mark og vejfred* har man pligt til at holde katten på ens eget område.
Dette vil man kunne få problemer med, hvis man lader sin kat gå frit ud og ind. Man skal derfor være klar over, at ens nabo har ret til at indfange og tilbageholde katten, hvis han eller hun snarest muligt og senest inden for 24 timer efter indfangningen, underretter dig om det.
Man kan desuden blive gjort ansvarlig for den skade, som ens kat laver, for eksempel ved at ødelægge andres ting eller angribe husdyr. Har ens kat ødelagt noget, og bliver man dømt ansvarlig, har man økonomisk erstatningspligt.

*Lov om mark- og vejfred http://dyrenes-beskyttelse.lovportaler.dk/showdoc.aspx?docId=lov19530107-full

[quote=Flemmings;335348]Der sad idag en seddel på min dør med følgende tekst;

“Hold jeres katte inde hos jer selv. Idag var den ene ved at vælte lampe mv på mit bord uden for.”

Det skal siges at jeg ikke er gode venner med min nabo, da de er totalt selvcentreret i deres være måde, og urimelige i det de normalt finder på at sige og bede mig om.

Men hvad er reglerne?

Jeg kan jo ikke holde mine katte inden for min lille grund uden at jeg laver fængselsmure rundt om hele haven… og det sker ikke. (Det ville naboen desuden også brokke sig over…)
Jeg har tidligere sagt til dem at de må kaste noget vand eller andet efter dem, hvis de ikke vil have dem i deres have. Bor i rækkehus og der er mange grønne områder omkring, så det er kun fordi der er sne over det hele at kattene leger derinde tror jeg. Indtilvidere har jeg lukket freja (den lille ballademager) inde, for mollymus er sky og laver normalt ikke ballade.

Sider faktisk og er lidt ked af det, for jeg syntes det er skide irriterede at sådan et par brokke naboer skal ødelægge min dag. Jeg går jo heller ikke hen til dem hver gang de parkere deres lortebil således at den bruger 2 pladser på den sparsomme fælles p-plads vi har. Måske skulle jeg ?

Nå, men nu kom jeg da af med lidt…

Godaften…[/quote]

Inviter dem på kaffe…og få talt ud om I virkelig har et problem.
Man kan løse meget med venlighed.
Blæs på det med parkeringen.
Det vigtigste er, at dine katte er velkomne.

Vores ene nabo kommer én gang om ugen (sommerhus) og saver i sten; men vores katte er velkomne i hans have.
Derfor er det OK for os. :slight_smile:

Sådan må man finde ud af tingene i mindelighed. :slight_smile:

Uuuuh… Det er også en af grundene til vi kun har indekatte - ja og så selvfølgelig pga trafikken

[quote=Flemmings;335348]
Jeg kan jo ikke holde mine katte inden for min lille grund uden at jeg laver fængselsmure rundt om hele haven… [/quote]

Det er jo en holdning at have, hvorvidt man vil indhegne eller ej, men jeg
vil da personligt gerne prøve at gøre op med fordommen om, at indhegning
nødvendigvis behøver at ligne fængselsmure :stuck_out_tongue:

Tjaeh, rent juridisk så må din nabo, efter behøring advarsel, få dem aflivet/skudt (det er dog de færreste der går så langt). Og din nabo har ret til at fange og tilbageholde dine katte - uden at være erstatningspligtig såfremt katten skulle komme til skade eller dø undervejs.

"Indfangning og tilbageholdelse
Ifølge [I]§ 14 i mark- og vejfredsloven[/I] har man ret til på en hensigtsmæssig måde af fjerne omstrejfende katte fra sin egen grund. Man har ikke pligt til at yde erstatning, hvis katten kommer til skade eller dør. Omvendt kan ejeren kræve at få katten (levende som død) udleveret. I så fald skal ejeren betale erstatning for skader, katten evt. har været skyld i.

Nedskydning og drab
Ifølge § 14, stk. 2 i mark- og vejfredslovenmå nedskydning eller anden form for bevidst drab af katten kun finde sted, hvis kattens ejer i forvejen er blevet advaret inden for det seneste år. Hvis ejeren er ukendt, kan en advarsel, som indeholder en kort beskrivelse af katten, annonceres i et lokalt, udbredt dagblad. [I]Det er kun dyrlæger og særligt uddannede der må aflive katten[/I].

Aflivning af katte (og hunde)

- Må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre, der er uddannet i aflivning. Dette gælder ifølge bekendtgørelse om slagtning og aflivning af dyr kapitel 5, § 13, stk. 2.
Undtaget er aflivning af hundehvalpe og kattekillinger, der højest er en uge gamle.
Det er under alle omstændigheder ulovligt at aflive med drukning, og Dyreværnslovens bestemmelser om aflivning af dyr skal overholdes. "

Så måske du skulle overveje - ikke en murstensmur - men en anden form for hegn? :wink:
F.eks. den form som Charlotte viser billeder af ovenfor

[quote=Flemmings;335348]Der sad idag en seddel på min dør med følgende tekst;

[/quote]

-LOL-LOL

…hold da helt fest - nu ser jeg lige, at du også bor i Glostrup. Vi har en
nabo, som faktisk skrev sådan til os, før vi indhegnede haven. Mon du bor
på min vej :høhø:

Du må komme over og lure på min fængselsmur :tihi:

[quote=Mona Jensen;335362]Inviter dem på kaffe…og få talt ud om I virkelig har et problem.
Man kan løse meget med venlighed.
Blæs på det med parkeringen.
Det vigtigste er, at dine katte er velkomne.

Vores ene nabo kommer én gang om ugen (sommerhus) og saver i sten; men vores katte er velkomne i hans have.
Derfor er det OK for os. :slight_smile:

Sådan må man finde ud af tingene i mindelighed. :)[/quote]

Sådan er mine naboer desværre ikke, de vil aldrig tillade at der kommer andre dyr ind i deres have. (Nu er det jo selvfølgelig ikke kun mine katte)
Det er nogle rigtige brokkede hoveder, f.eks. så er det helt normalt for dem at kommentere hvorledes min have ser ud, eller at hækken trænger til at blive klippet…, eller at den er en anden højde end det de vil have… så måske kan du se hvad jeg er oppe imod her…
Desuden tror jeg heller ikke det er en god ide at jeg snakker med dem lige nu… smiler… tror jeg vil prøve at lave et pænt brev, med hvad jeg har tænkt mig… så må jeg se hvad der sker…

Det er da irriterende med nabo-stridigheder generelt, og især da over ens katte.
Men skal man være helt firkantet, er det jo ikke naboens problem, hvordan du synes din have ser ud med en indhegning. De har ret til en kattefri have, så det er jo ikke deres problem.:slight_smile:

Hilsen Jette.

[quote=Charlotte Oeh.;335372]-LOL-LOL

…hold da helt fest - nu ser jeg lige, at du også bor i Glostrup. Vi har en
nabo, som faktisk skrev sådan til os, før vi indhegnede haven. Mon du bor
på min vej :høhø:

Du må komme over og lure på min fængselsmur :tihi:[/quote]

Bor på Tofteaasen, men her har jeg ikke set nogle haver der er indhegnet… og jeg tror faktisk ikke vi må lave noget hegn her…

[quote=Jette - og burmeserne!;335379]Det er da irriterende med nabo-stridigheder generelt, og især da over ens katte.
Men skal man være helt firkantet, er det jo ikke naboens problem, hvordan du synes din have ser ud med en indhegning. De har ret til en kattefri have, så det er jo ikke deres problem.:slight_smile:

Hilsen Jette.[/quote]

Nej, men jeg er sikker på at hvis jeg starter med at sætte katteindhegning op så vil der lyde et ramaskrig inde fra den anden side… og så kunne jeg godt forestille mig at det ikke gør noget, at en kat i ny og næ smutter hurtigt forbi

Edit: glemte lige at selvom jeg laver indhegning får de jo ikke en kattefri have, alle andre katte render jo rundt her ja sågar hunde kommer ind i haven.

Vi er her hvor vi bor bundet af at det skal være ligusterhæk eller naturfarvet lamel-/flethegn. Vi kommer til at sætte lamelhegn op og så gøre som du kan se på Charlottes billeder. Sætte en hyldeknægt på og så hegn ovenpå - så satser vi på at kattene er for gumpetunge til at hoppe over -engel
(Iøvrigt er det tilladt at have udekat her, og der er mange der har)

Åhh, er det de forholdsvis nye huse i Hvissinge?

Jeg bor på Egevej - det er i den anden ende af kommunen, nede ved
hospitalet. Her må vi gerne forskanse os :slight_smile:

[quote=Charlotte Oeh.;335384]Åhh, er det de forholdsvis nye huse i Hvissinge?

Jeg bor på Egevej - det er i den anden ende af kommunen, nede ved
hospitalet. Her må vi gerne forskanse os :)[/quote]

Ja, det er det… :slight_smile:

Som du kan se på andre billeder kan det faktisk let og elegant hegnes ind, så kattene bliver på egen matrikel. Det behøver ikke ligne Ford Knox :).
Mange her på forum har kattene hegnet haven ind, og er rigtig glade for det - inc mig selv.
Nabo-stridigheder øderlægger meget, og en dag har vedkommende måske skadet dine katte af ren arrigskab - og du kan faktisk ikke gøre ret meget :frowning:

[quote=Rita;335388]Som du kan se på andre billeder kan det faktisk let og elegant hegnes ind, så kattene bliver på egen matrikel. Det behøver ikke ligne Ford Knox :).
Mange her på forum har kattene hegnet haven ind, og er rigtig glade for det - inc mig selv.
Nabo-stridigheder øderlægger meget, og en dag har vedkommende måske skadet dine katte af ren arrigskab - og du kan faktisk ikke gøre ret meget :([/quote]

Har lige kigget i lokal planen, der må max sættes hegn op med en højde på 1 meter …

Det er vel kun, hvis du sætter det i skel, at det ikke må være højere?

Så længe der intet er at hoppe op på og over på, så burde 1 m. hegn være nok.
Katte kan ikke hoppe over noget, de hopper op og videre derfra.

1 m. hegn med eltråd for oven, så skulle det kunne fungere.

Alternativt kunne du jo bygge en løbegård til katten(ene) i forb. med din terrasse og så holde dem inde :lys-ide:

Jeg forstår godt din nabo, det er dit valg at have kat ikke hans.

/Mette

Ja, alt andet vil næsten være ligegyldigt. Min have er ca 4 x 14 meter.