Nogen der har indhold på Topic vådfoder de små firkantede briketter?

Så lige en bruger på FB postulere at Topic vådfoder i dåserne indeholder 50% kød, mens de små firkantede briketter kun indeholder 4%. Er der nogen der ligger inde med indholdsfortegnelsen på de små firkanter? Jeg har kun selv dåserne.
Eller evt. bare tidligere har regnet tørstof indholdet ud for de to varianter af Topic? :smil:

Jeg har flere varianter (paté) og det ser ud til at der kun er 4% kød i dem :flushed:

1 Synes om

Det er bare 4% af den samlede mængde “kød og animalske biprodukter”, som de angiver til at være and. Hvor meget der reelt er, og hvad resten så er … godt spørgsmål. :smiley:

Nemlig, tænkte nok det var sådan noget, er nok var på spil :wink:

Der er 9,5 % protein i tørstof i dåserne, og ja de skriver på indholdsfortegnelsen at der er 50 % kød.

Men det handler jo stadig om hvad tørstof analysen siger og der afviger de kun med 0,5 % fra hinanden. Og der er rigtig mange af de såkaldte fodereksperter i FB grupperne som ikke har fanget at det handler om hvad de analytiske bestanddele er… og hvis vi så skulle køre den yderligere ud skulle vi vide hvordan aminosyreprofilen var af de animalske vs. de vegetabilske.

… og kroppen er ligeglad med hvor aminosyren kommer fra hvis den er tilgængelig, og det vil den være i både tørfoder og vådfoder

EDIT: … og alt det ved du jo udmærket godt. Men det er der rigtig mange FB-eksperter der ikke gør

1 Synes om

Huh, har jeg misforstået noget? Jeg ville mene at der var 47,37% protein og på dåserne er det 51,35% protein efter tørstofberegningerne? :slight_smile:

Ja, men jeg vil dog mene at aminosyreprofilen er bedre egnet til katte hvis den primære andel protein kommer fra kød fremfor fra plantekilder. Det kan dog være SÅ svært at gennemskue hvad der er fra hvad, så jeg er enig. Jeg hænger mig også meget i de analytiske bestanddele, og så sekundært i indholdsfortegnelsen :smil:

Jeg har ikke regnet ud ift. vandprocenten, den kan selvfølgelig godt rykke det en del hvis det er meget forsk. Jeg “tillod” mig bare at sammenligne det våde indhold af protein direkte mellem to vådfodertyper idet jeg antog at de nok var nogenlunde det samme mht. vandindhold

Hvis det er de tal du kommer frem til når du tager højde for vandindholdet er jeg sikker på det er korrekt… orker ikke lige at regne :wink:

1 Synes om

Enig, de essentielle aminosyrer som katten skal bruge mener jeg også helt bestemt er i kød. Det jeg mener er at i både vådfoder og tørfoder der har foderet allerede været igennem så meget forbehandling at alle tilstedeværende aminosyrer må betragtes som værende tilgængelige for katten. Hvis foderet betragtes som et fuldfoder må man kunne antage at de essentielle aminosyrer er tilstede i de mængder de bør være

Det jeg mener er … tænkt eksempel: hvis en given aminosyre findes i både kødråvare og en vegetabilsk råvare - så kan katten uden problemer hive energien ud af aminosyren via fordøjelse i kød-råvaren, det kan den ikke i den vegetabilske råvare fordi der vil være for mange plantefibre i vejen ift. fordøjelsen i kattens mave-tarmsystem.

Hvis vi tager den samme aminosyre i en forarbejdet vare som både våd- og tørfoder må antages at være så vil katten kunne hente energi udfra pågældende aminosyre uanset om dens oprindelsessted er kød eller vegetabilsk for det indledende kemiske nedbrydningsarbejde er lavet i det forarbejde foder også er kemien i kattens fordøjelse ligeglad med hvor aminosyren stammer fra, den kan godt nedbryde den

Pointen er vel her, at der (ifølge lovgivningen?) skal være mindst 4 % af en bestemt slags kød, før det må indgå i navnet. Jeg gætter på, at den bakke, Hrönn viser, netop hedder noget med and? Så de 4 % går sikkert igen på mange af bakkerne. Det er forståeligt, at folk bliver forvirrede.

I øvrigt er det da også noget pjat, at man må kalde det and, fordi der er 4 % and i. Men det er en anden diskussion :slight_smile:

47,37 % protein - også hvad jeg når frem til. Og 23,68 % fedt.