Nogen der maler?

Jeg har gået og tænkt lidt på, at jeg egentlig godt kunne tænke mig at begynde og male lidt… bare sådan for sjaw. Så kunne det også være, jeg kunne male et-eller-andet, jeg kunne få op på mine nøgne vægge her i hytten :slight_smile:

Men, men… Så var det, jeg godt kunne bruge nogle råd.

For hvor skaffer man f.eks. lige lærreder, pensler og maling - når det absolut ikke må koste nogen formue?

Og så må I da gerne vise frem, hvad I, som maler, har kreeret :thumbup:

Søstrene Grene, Føtex, Bilka og lignende har faktisk sådanne ting. Jeg er særligt glad for nogle af penslerne i Søstrene Grene, som har en god kvalitet til en rimelig pris. Og som nybegynder vil jeg anbefale akrylmaling, da det er nemt at have med at gøre - det er bare nær umuligt at få af tøjet mens det er vådt og komplet umuligt at få af når det er tørt, så sørg for at bruge tøj der godt må komme pletter på.

Jeg har malet en smule en gang, men mest akvarel.
Har dog også købt lærreder og både olie og akryl maling på tuber + pensler…

Jeg synes der ofte er det hele som ‘spot’-varer i Netto, Fakta, Aldi og den slags; har også set i Kvickly, så tror bare du skal holde øje med udsalgsaviserne, evt søge/browse kataloger på nettet
Held og lykke med det, glæder mig til at se TM signerede malerier :wink:

:slight_smile:

Jeg har desværre ikke rigtig noget at vise frem, da det er år siden jeg har malet sidst, og jeg var ikke særlig god, synes jeg selv, så jeg har enten givet det væk eller smidt det ud. :ups:

Tiger-butikken har også noget…fast, har jeg set. I hvert fald lærreder…ved ikke med maling. Er det helt skidt?

Gud, fik lige et syn for mit indre øje… af mig siddende på gulvet med et nymalet lærred og 3 regnbuefarvede katte vadende rundt ovenpå :klapper: Men ligefrem at investere i et staffeli?!

Harald Nyborg har også tit nogle ret billige lærreder :slight_smile:

Jeg maler ikke så meget i øjeblikket. Men det jeg har malet har været sådan noget som de her:
Tiger

Margay

De to med sølv rammen er købt i Harald Nyborg, så vidt jeg husker :slight_smile:

Maler lidt akryl engang imellem. Jeg har købt lærreder i Harald Nyborg, de er rimeligt billige om fåes med rammer. Har også købt lærreder i Søstrene grene, da de har nogle andre størrelser og former end Harald Nyborg. Pensler og maling i Søstrene grene er både billigt og godt (i hvert fald til en amatør som mig).

Har billeder af en tre stykker jeg har lavet.

[QUOTE=Lise H;726647]Maler lidt akryl engang imellem. Jeg har købt lærreder i Harald Nyborg, de er rimeligt billige om fåes med rammer. Har også købt lærreder i Søstrene grene, da de har nogle andre størrelser og former end Harald Nyborg. Pensler og maling i Søstrene grene er både billigt og godt (i hvert fald til en amatør som mig).

Har billeder af en tre stykker jeg har lavet.

[/QUOTE]

Det er f*sme flot :ok: lige mine farver

[QUOTE=Tine M;726643]Tiger-butikken har også noget…fast, har jeg set. I hvert fald lærreder…ved ikke med maling. Er det helt skidt?

Gud, fik lige et syn for mit indre øje… af mig siddende på gulvet med et nymalet lærred og 3 regnbuefarvede katte vadende rundt ovenpå :klapper: Men ligefrem at investere i et staffeli?![/QUOTE]

Netto har også nogle gange tilbud på maling. Til en start behøver du ikke et
staffeli - du kan sagtens stable bøger op, så lærredet ligger skråt, mens du
maler, og så kan du hænge det op, når det skal tørre.

Med fare for at blive klandret for at lave utidig reklame, så har jeg sidst gjort
mig skyldig i denne forside :cool:

Ejj hvor er I gode! Jeg glæder mig helt til at komme igang nu :slight_smile:

Jeg må prøve rundt Søstrene Grene, når jeg skal til køwenhavnstrup næste uge!

[QUOTE=Charlotte Oeh.;726650]Netto har også nogle gange tilbud på maling. Til en start behøver du ikke et

Med fare for at blive klandret for at lave utidig reklame, så har jeg sidst gjort
mig skyldig i denne forside :cool:[/QUOTE]

Hold op, hvor er i dygtige rundt-omkring, FLOT forside :ok:

:slight_smile:

Ja jeg ville også sige søstrene grene - de har et stort udvalg og jeg tænker at det er udmærket for begyndere :slight_smile:
God fornøjelse :slight_smile:

Og ellers findes der også butikker der altid har lærreder og div former for maling. Så hvis man føler man er gået i stå med ens maleri så er det værd at opsøge sådan en butik.

Og så er det også værd at huske på at de helt billige akrylfarver er lavet på farvestoffer og ikke pigmenter, og det har noget at sige hvis man også gerne vil blande farver.

[QUOTE=Charlotte Oeh.;726650]Netto har også nogle gange tilbud på maling. Til en start behøver du ikke et

mig skyldig i denne forside :cool:[/QUOTE]

Hvor er den god, Charlotte. Jeg overvejede seriøst, den første gang jeg så den, at høre, om man kunne købe plakaten, så godt syntes jeg om den :cool2:

Men sådan for en ordens skyld har jeg simpelthen ikke råd til den slags ekstra, sjove ting :S

Hov, kan I egentlig se billederne i mit indlæg? Kom lige i tanke om at de jo ligger på FB…

Ja jeg kunne godt se dem Eva, super flotte.

jeg har godt nok ikke malet i noget tid nu… jeg maler både med pensel og med spartel (hvilket jeg egentlig synes bedst om…)

først to med spartel - begge 140 x 100 cm

en bjørn med laks, bestillings arbejde

hest - hænger i min stue

De næste er malet med pensel… i forsk. størrelser

Jeg har malet en del mere (især på bestilling…)- jeg desværre ikke har billeder af…

…Dét har jeg faktisk prøvet engang - bare kun med én kat. :uha:

Jeg havde været så dum at efterlade mit nymalede lærred på skrivebordet, mens jeg lige tog ind til byen for at handle ind… og da jeg kom hjem, lå Mille Møgkat og sov sødt ovenpå billedet.
Malingen var tørret, så da jeg ville løfte ham væk, hang billedet fast - og det tog et pænt stykke tid med klipning af pels, badning af kat - og rensning af mine krat- og bidsår på armene, før al malingen var væk.:dokdok:

Maleriet røg i containeren… Der var ikke meget ved et billede af en solnedgang, der var fyldt med kattehår. :S

Tak :smiley:

[QUOTE=Lylle My;726731]…Dét har jeg faktisk prøvet engang - bare kun med én kat. :uha:

Jeg havde været så dum at efterlade mit nymalede lærred på skrivebordet, mens jeg lige tog ind til byen for at handle ind… og da jeg kom hjem, lå Mille Møgkat og sov sødt ovenpå billedet.
Malingen var tørret, så da jeg ville løfte ham væk, hang billedet fast - og det tog et pænt stykke tid med klipning af pels, badning af kat - og rensning af mine krat- og bidsår på armene, før al malingen var væk.:dokdok:

Maleriet røg i containeren… Der var ikke meget ved et billede af en solnedgang, der var fyldt med kattehår. :S[/QUOTE]
Var helt sikkert ikke sjovt i situationen, men -xxrotflmao

Jeg har malet akrylmalerier i et år nu, har et album herinde med det jeg har lavet.

Hvis jeg vil lave malerier med ramme handler jeg altid i Harald Nyborg, det kan simpelthen ikke betale sig andet. Laver jeg uden ramme er det oftest fordi jeg støder på et godt tilbud et sted eller et anderledes format i forhold til hvad jeg plejer at bruge. Der holder jeg øje med Bilka, Kvickly, Føtex, Søstrene Grene og Tiger.

Samme steder køber jeg min maling og holder øje med tilbudsaviserne så jeg kan slå til når de har fordelagtige mængderabatter. Føtex for eksempel kører med to serier akrylmaling hvor den billigste kun findes i nogle basisfarver men hvor man i den lidt dyrere blandt andet kan få guld og sølv.

Jeg bruger desuden spartelmasse som underlag for malingen, den kan man lave en masse teksturer med. Spartelmasse (eller til nød en tube akrylfugemasse) køber jeg i byggemarkeder. Eneste der er vigtigt er at den som minimum er vandbaseret (ellers går det galt med akrylmaling) og helst akrylspartel. Og for guds skyld hvid. Jeg har kørt med en grå i evigheder nu og det koster altså en mindre formue i hvid maling at dække spartelmassen inden påbegyndelse.

Jeg har diverse pensler men jeg bruger for det meste fingrene til at påføre maling og så en større firkantet pensel til at lakere (hvor jeg også bruger fingrene bagefter til at fjerne penselstrøg i lakken og gøre den jævn.)

Generelt skal man hele tiden være bevidst om at med maling har pris en betydning, jo billigere, jo mindre farveægthed og dækning. Køber man nogen lidt dyrere mærker bliver farven mærkbart dybere og mere holdbar. Når der engang er overskud i mit budget skal jeg herind og shoppe, de har gode priser på de mærker jeg lærte at male med for et år siden.

Jeg er dybt afhængig af det bordstaffeli en veninde gav mig i julegave - især fordi jeg har katte. Det kan købes billigt i Harald Nyborgog kan klare op til 50 cm høje lærreder.

Før jeg begyndte med akrylmaling lavede jeg for øvrigt en del akvarelmalerier men min personlige favorit er nu stadig blyantsportrætter, kan bare ikke rigtigt samle mig om det for tiden :frowning: