Noget om siataleres korte (?) levetid

Jamen helt enig, det er da ikke verdens mest innovative hjemmeside :slight_smile: Men det ændrer nu ikke på at emnet er noget der rent faktisk findes i kat. IV. Og det kunne være gavnligt, hvis opdrætterne kunne trække lidt på samme hammel og prøve at få et overblik over hvad kattene typisk dør af, når nu nogle af dem beklageligvis står af i en relativt ung alder.
VH
Susanne

Det var også det indtryk jeg har fået, og grunden til at jeg har trykket ‘enig’ under Andreas’ indlæg.
Men hvis der er noget om sagen, er det jo ganske rigtigt - som Susanne skriver - værd at undersøge nærmere.

[QUOTE=line_refsgaard;1236978]V

For ivans vedkommende kan jeg sige at levetiden er ret høj… Der er katte i linjen som døde tidligt, men de døde som sådan ikke helt naturligt… Jeg kan selv sige at mine de ældste i øjeblikket er fra 2007 og 2008 og det er over halvdelen af de katte jeg har nu… Jeg har mistet 2 før de blev 5… En døde af at leveren stoppede med at virke og andre organener også stoppede med at virker, den anden fordi hun ikke kunne behandles daglig med medicin for det var hendes temperament ikke til… Lige nu har jeg 2 katte fra 2007, 2 fra 2008 som de ældste…
Men jeg synes umildbart at vores langhårs linjer har en ret høj levealder, og den ene fra 2007 er vist ivans bedstemor og hendes mor blev så vidt jeg husker 7 år… Men dette var så også bare for at sige at der umildbart er en god levetid i ivans linjer[/QUOTE]

Tak. Det havde jeg virkelig brug for at læse. :slight_smile: Jeg elsker den kat. :hjerte::wehuu:

[QUOTE=Susanne W;1236980]Jamen helt enig, det er da ikke verdens mest innovative hjemmeside :slight_smile: Men det ændrer nu ikke på at emnet er noget der rent faktisk findes i kat. IV. Og det kunne være gavnligt, hvis opdrætterne kunne trække lidt på samme hammel og prøve at få et overblik over hvad kattene typisk dør af, når nu nogle af dem beklageligvis står af i en relativt ung alder.
VH
Susanne[/QUOTE]

Og jeg er også enig med dig i at der er noget om snakken (jf. mit forsøg på at forklare konsekvenserne af indavlsdepression) :slight_smile:

hvordan ligger kuld storrelsen hos kat4? synes da tit det er forholdvis store kuld der vises frem eller er det bare fordi man bemærker disse 4+ kuld mere end de små bitte kuld på 3 og under?

Det står og falder på hvor meget opdrætterne tør at tale sammen om det; hvor meget de kan tale om fakta og hvor lidt de kan undlade at pege fingre! Det kan godt være en rigtig svær øvelse; da jeg i sin tid begyndte at slå på trommen mht. FIP hos birmaen kan du godt tro der var ikke mange, der havde noget de skulle have over sine læber! Heldigvis kunne man rykke det, men det tog en del tid inden bjerget begyndte at flytte sig lidt.
VH
Susanne

Ok, jeg er godt nok NOGET chokeret over at høre ‘historier’ om de dødsfald blandt meget unge katte. :S Og 2-5 år?!?! Det er da virkeligt deprimerende, hvis det skal forestille at have bare et gran af sandhed i sig! :frowning:

Jeg ved godt, at jeg ikke skal forvente, at mine siatalere bliver 15-20 år gamle, for jeg har såmænd godt hørt, at deres levetid er kortere end gennemsnitskattens - men jeg har da absolut regnet med, at de sagtens kunne blive omkring de 10?!

Tito (RIP) som var OSH blev jo kun 5, men det var jo pga. en fejlslagen operation med efterfølgende komplikationer, som desværre førte til en aflivning. :frowning:

Alban er lige blevet 4, Bailey bliver 4 til sommer, og Kilo bliver 2 til sommer. Håber da, jeg får lov at beholde dem mange år endnu!

Hold, hold… der er jo netop ingen der kan sætte tal på fordi der ikke foreligger håndfast dokumentation. Der foreligger kun at der er noget om snakken. Der er heller ingen grund til at tro at nødvendigvis gælder alle individer - det gør den slags som regel aldrig. (Der er en tydelig, øget tendens til at birmaer udvikler FIP, større end hos de andre racer. Langt de fleste birmaer får stadig aldrig FIP! Men det ændrer ikke på at der er en øget tendens hos nogle individer.)
VH
Susanne

Når vi snakker om dette kategori 4 opdrættere imellem er snakken oftes at dette ikke er et særligt stor problem her hjemme for her hjemme er den gennemsnitlige levetid væsentlig højere. Som jeg skrev før døde en hankat på en udstilling (altså han kom igennem dyrelægekontrol og ejer fandt katten død i buret i løbet af udstillingen)…
Dette får folk til at tale sammen og umildbart er dette ikke noget som ret mange kan genkende… Se på hankatte så er flere af de hankatte der kan købes parringer fra der er over 5 år på nuværende tidspunkt…
Grunden til at dette er noget der diskuteres er at der har været alt for mange World Winners der ikke bliver over 3 år, men nu er det sjældent at de danske katte har store chancer for at vinde der… Helt ærligt så syner det ofte af at nogle opdrætter vælger type frem for sundhed… Men nu er der også kategori 4 opdrættere som jeg aldrig taler med eller ser, så jeg kan ikke sige at alle kategori 4 katte her hjemme lever længer og selvfølgelig dør nogle tidligt af sygdomme eller valg som egentlig ikke kan danne baggrund for at sige de alle dør unge…

Men der er linjer der lever længer end andre, ligesom nogle får flere killinger end andre… Med killinger får de ofte 3-6 killinger, det er sjældent der kommer singeltonner

Min Faster havde en siameser den blev lidt over 19 år gammel tæt på 20 år … det er ca 12 år siden hun gik bort

[QUOTE=line_refsgaard;1236978]V

For ivans vedkommende kan jeg sige at levetiden er ret høj… Der er katte i linjen som døde tidligt, men de døde som sådan ikke helt naturligt… Jeg kan selv sige at mine de ældste i øjeblikket er fra 2007 og 2008 og det er over halvdelen af de katte jeg har nu… Jeg har mistet 2 før de blev 5… En døde af at leveren stoppede med at virke og andre organener også stoppede med at virker, den anden fordi hun ikke kunne behandles daglig med medicin for det var hendes temperament ikke til… Lige nu har jeg 2 katte fra 2007, 2 fra 2008 som de ældste…
Men jeg synes umildbart at vores langhårs linjer har en ret høj levealder, og den ene fra 2007 er vist ivans bedstemor og hendes mor blev så vidt jeg husker 7 år… Men
dette var så også bare for at sige at der umildbart en god levetid i ivans linjer[/QUOTE]
jeg skal bare lige høre - regner du 7-8 for en ‘god levetid’?

Jeg har lige nu Yasha med dårligt hjerte, svag nyresvækket pga forgiftning sol ungdyr og gigt i hofterne, hjerte og hofter er helt sikkert en effekt af at han er et skrummel - han er noget uden for rammerne af en normal russian blue (han er noget større end både mor og far! :S )…
Han er 8 og jeg håber da at trods hans sygdomme, at han vil blive her et par år eller tre mere :slight_smile:

jeg synes da faktisk at 7-8 år slet ikke er ‘gammelt’ på nogen måde, men det er måske mine forventninger der er for høje :slight_smile:

[QUOTE=Susanne W;1236992]Hold, hold… der er jo netop ingen der kan sætte tal på fordi der ikke foreligger håndfast dokumentation. Der foreligger kun at der er noget om snakken. Der er heller ingen grund til at tro at nødvendigvis gælder alle individer - det gør den slags som regel aldrig. (Der er en tydelig, øget tendens til at birmaer udvikler FIP, større end hos de andre racer. Langt de fleste birmaer får stadig aldrig FIP! Men det ændrer ikke på at der er en øget tendens hos nogle individer.)
VH
Susanne[/QUOTE]

Nej, jeg ved det…men når nu flere har oplevet, at nogle udstillingskatte dør som meget unge, så bliver man da lidt bange. :S

Jeg synes jo stadig at alle mine katte kun er små ‘babyer’ - selvom de har et par år på bagen. :slight_smile:

lidt interessant statistik fra svensk siames- og orientalgruppe

[QUOTE=PiaB;1237014]jeg skal bare lige høre - regner du 7-8 for en ‘god levetid’?

Jeg har lige nu Yasha med dårligt hjerte, svag nyresvækket pga forgiftning sol ungdyr og gigt i hofterne, hjerte og hofter er helt sikkert en effekt af at han er et skrummel - han er noget uden for rammerne af en normal russian blue (han er noget større end både mor og far! :S )…
Han er 8 og jeg håber da at trods hans sygdomme, at han vil blive her et par år eller tre mere :slight_smile:

jeg synes da faktisk at 7-8 år slet ikke er ‘gammelt’ på nogen måde, men det er måske mine forventninger der er for høje :)[/QUOTE]

Nej da de skal da blive mindst 10 år ældre, men i forhold til de 3 år som man skrev som værende forventet, så synes jeg mine klare sig ret godt, men nu har jeg ikke haft kat i 20 år, så i min verden synes jeg at de er ved at være gamle, i kræft af at de ikke allesammen er killige agtige endnu… Chaos er f.eks. stadig som han var da han var 1 år så jeg forventer at få en del år med dem… men mange siataler folkgør brug af omplacering og vil derfor aldrig havde så gamle katte i deres hjem

[QUOTE=Musashi;1237024]lidt interessant statistik fra svensk siames- og orientalgruppe

https://docs.google.com/forms/d/1hDAZjEZxhs6p0krDoCcyh7W9WiseWnpC0t8Hn0YT4_0/viewanalytics[/QUOTE]

Rigtig interessant at læse besvarelserne. Mht årene, så vil jeg gerne høre hvilket år spørgerunden er udført, 2013, eller? :slight_smile:
(Edit: Det kunne man se allernederst i bunden)

Er det mig, der misforstår den statistik - eller er det her rigtigt forstået: Ud af 126 katte, er KUN 19 blevet 10 år eller derover?? 107 er døde inden det fyldte 10. år. :frowning:

Diana, det er helt rigtigt.

Hvis man klumper tallene lidt mere, så ser de sådan ud:

0-1 år: 28
1-2 år: 14
2-5 år: 26
5-10 år: 39
10+ år: 19

Det oprindelige udsagn, at flertallet havde en levetid på 2-5 år, gælder ikke på dette materiale.
Derimod er det rigtigt, at flertallet er døde inden 5 år. Median levetiden er 4 år.

Det kunne være godt at få skilt dødsårsagen ud på aldersgrupper. Det er mindre væsentligt, hvad en kat på 15 år dør af. Mens det er et væsentligt problem, når en kat på 3 år dør.

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;1237046]Diana, det er helt rigtigt.

Hvis man klumper tallene lidt mere, så ser de sådan ud:

0-1 år: 28
1-2 år: 14
2-5 år: 26
5-10 år: 39
10+ år: 19

Det oprindelige udsagn, at flertallet havde en levetid på 2-5 år, gælder ikke på dette materiale.
Derimod er det rigtigt, at flertallet er døde inden 5 år. Median levetiden er 4 år.

Det kunne være godt at få skilt dødsårsagen ud på aldersgrupper. Det er mindre væsentligt, hvad en kat på 15 år dør af. Mens det er et væsentligt problem, når en kat på 3 år dør.

vh

Andreas[/QUOTE]

Men det kunne måske også være interessant at sammenligne med gennemsnitsalderen for andre racer… Jeg har haft racekatte (primært birmaer) de sidste 15 år, men har endnu ikke haft en kat der er blevet over ti år (Willy, brite, fylder dog 10 til november).

Af de 9 skovkatte, der har boet hos os, er de 6 blevet over ti år, 1 blev ikke, og to er på vej.

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;1237046]Diana, det er helt rigtigt.

Hvis man klumper tallene lidt mere, så ser de sådan ud:

0-1 år: 28
1-2 år: 14
2-5 år: 26
5-10 år: 39
10+ år: 19

Det oprindelige udsagn, at flertallet havde en levetid på 2-5 år, gælder ikke på dette materiale.
Derimod er det rigtigt, at flertallet er døde inden 5 år. Median levetiden er 4 år.

Det kunne være godt at få skilt dødsårsagen ud på aldersgrupper. Det er mindre væsentligt, hvad en kat på 15 år dør af. Mens det er et væsentligt problem, når en kat på 3 år dør.

vh

Andreas[/QUOTE]

Værd at bemærke er dog at en god del af dem (10), der døde inden de blev et år døde/blev aflivet inden de var 3 måneder.
Jeg kunne her godt lide at vide om dødsfødsler mv. er talt med, bare for nysgerrighedens skyld.