Vi får forhåbentlig killing idag
Udelukkende ved hjælp af dejlige Kattegale mennesker aka Maibrit og hendes kæreste -kramer
Vores killing(er) skal selvfølgelig vendes til råt køb, hvis den ikke i forvejen er det. Men spørgsmålet er, om der er noget råt man ikke må give?
Vi skal have hamburgerryg i aften og tænkte om sådan noget kød måske er for salt :?
Hvis du giver svinekød skal du være påpasselig, kogt eller stegt vil være bedst at give den mundhaps af men ellers vil jeg gå uden om det. Hakket oksekød af det du køber til fx hakkebøffer skal du også være påpasselig med, det kan give maveproblemer pga kød og fedtfordelingen deri. Skal du give det skal det være frisk hakket og højst et par timer gammelt. Så der vil tatar, altså 100% rent hakket kød være det bedste.
Mit forslag til dig vil være at få fat i kød fra rigtighundemad/rigtigkattemad, daggamle kyllinger og så masser af vådfoderdåser ![]()
Jeg ville i hvert fald ikke give mine katte - og slet ikke killinger - røget, saltet kød.
Råt kød ville jeg give dem i lange, tynde strimler. Det synes de også er “sjovest” at spise og så får de brugt deres tænder.
Held og lykke med killingerne!
Røget og/eller saltet kød som eks. hamburgerryg dur ikke.
Det skal være fersk kød.
Og der er det næsten ligegyldigt hvad du vælger.
Min erfaring er, at katte ikke er så vilde med råt oksekød.
Men svinekød er et hit…og det er gammel overtro at det skulle være skadeligt at give kattene det.
Kyllingekød, og alt andet fjerkræ hvis de vil have det…det vil mine helst ikke, det vil de have kogt.
Kylling, så tænker nogen salmonella…men katte er ikke særligt udsatte for at blive syg af salmonellabakterier som mennesker er.
Fjerkræ gælder samme som med fisk, benene må katte ikke få hvis det er kogt eller stegt
Rå fisk…såkaldt fede fisk børe ikke gives rå, men kun kogt, da det i rå tilstand indeholder et enzým der nedbryder nogen vitaminer i katten som den helst ikke må mangle.
Derfor skal fede fisk koges og så må katten ikke få fiskeben hvis de er kogte…
Fede fisk er fisk med et fedtindhold på mere end 8 gram fedt pr 100 gram…og er hellefisk, laks, makrel, pighaj, sild, stenbider, ørred, ål, ålekvabbe
Tja nu er det så set, læst og hørt at katte kan faktisk godt få samonella forgiftning, så når man køber fx daggamle kyllinger eller giver rå kylling. Kunne man da i det mindste sikre sig at det kommer fra et såkaldt samonellafrit sted for så har man gjort hvad man kunne.
Svinekød er så blot ikke den mest næringsfulde kød art for katte, det mest næringsfulde er det røde kød (især hjerter) der er de fleste gode proteiner i og det er dem katte skal have flest af ![]()
Ligefrem påpasselig? Ah,nu ikke gøre det værre, end det er…
Råt svinekød er FINT, og det har tilmed højere taurinindhold end det meste andet ‘landbrugskød’.
Hakket kød 7% svarer til killingefoder i fedtindhold, så kan ens kat tåle det, så kan den også tåle hakket kød. Dog ville jeg ikke give hakket kød, hvis ikke der ligesom var en konkret mening med det (tilvænning eller som min Amira, tandløs), netop pga. risikoen for bakterier og fordi det intet giver katten at flænse med tænderne.
Amira lever ca. 50% af hakket svinekød 7%, altid indkøbt helt nyhakket og pakket direkte i fryseren, da jeg har prøvet mavebetændelse ved alm. hakket (men har så vel og mærke heller aldrig haft problemer med det siden!).
Kylling og salmonella ville ikke bekymre mig - men med min erfaring fra det hakkede kød ville jeg altid kun give helt friskt kød, uanset at udløbsdatoen ikke er udløbet.
Jeg aner så ikke, hvordan man kan sikre sig med daggamle kyllinger - umiddelbart tiltaler de mig ikke helt vildt, fordi de ikke er færdigudviklet og derfor har skæv ernæringsværdi - men er afgjort gode tandbørster!
Hamburryg ville jeg ikke give, det er ikke rent kød, men saltet og røget.
[QUOTE=pivnu;681713]Ligefrem påpasselig? Ah,nu ikke gøre det værre, end det er…
Råt svinekød er FINT, og det har tilmed højere taurinindhold end det meste andet ‘landbrugskød’.
Hakket kød 7% svarer til killingefoder i fedtindhold, så kan ens kat tåle det, så kan den også tåle hakket kød. Dog ville jeg ikke give hakket kød, hvis ikke der ligesom var en konkret mening med det (tilvænning eller som min Amira, tandløs), netop pga. risikoen for bakterier og fordi det intet giver katten at flænse med tænderne.
Amira lever ca. 50% af hakket svinekød 7%, altid indkøbt helt nyhakket og pakket direkte i fryseren, da jeg har prøvet mavebetændelse ved alm. hakket (men har så vel og mærke heller aldrig haft problemer med det siden!).
Kylling og salmonella ville ikke bekymre mig - men med min erfaring fra det hakkede kød ville jeg altid kun give helt friskt kød, uanset at udløbsdatoen ikke er udløbet.
Jeg aner så ikke, hvordan man kan sikre sig med daggamle kyllinger - umiddelbart tiltaler de mig ikke helt vildt, fordi de ikke er færdigudviklet og derfor har skæv ernæringsværdi - men er afgjort gode tandbørster!
Hamburryg ville jeg ikke give, det er ikke rent kød, men saltet og røget.[/QUOTE]
Nu har jeg så fornyelig selv prøvet den ikke alt for behagelige oplevelse at rende akut afsted til dr. dyr med en kat pga en infektion der opstod lige efter at have serveret hakket kød til den. Så jow jeg mener stadigvæk at man skal bruge sund fornuft og nej svinekød synes jeg ikke at man kan være for påpasselig med med mindre man køber det dansk hakket og opdrættet - sorry det er og bliver min holdning til svinekød.
Og ang. salmonella, igen sund fornuft og købe det som reklamerer med at det er salmonella frit for ingen kan sige sig sikker på at ens kat ikke lige den dag har et dyk i immunforsvaret trods vi har at gøre med et rovdyr der har en høj syreværdi i maven ![]()
Og lige en sjov indskud, at skal vi gå efter taurin indholdet så bør vi give vores katte muslinger :høhø:
Rå fisk… med mindre de har været meget hårdt dybfrosset først i et par døgn. Rå fisk indeholder ofte snyltere, der dræbes ved frysningen.
Råt svinekød er generelt ikke farligt mere, og eftersom flere foderproducenter bruger kødet som proteinkilde, tror jeg det er næringsrigt nok. Det var nu ikke pga overtro man undgik det før, men pga en meget håndgribelig sygdom, Aujezky’s syge, falsk rabies, en art herpesvirus med en meget høj dødelighed. Men den har været udryddet i DK i nogle år. Derimod ved jeg faktisk ikke med resten af verden, så jeg ville kigge på, hvor svinekødet kom fra, før jeg gav det råt.
Mesterhakket er altid dansk kød og altid friskhakket. Men igen; det er ligegyldigt at give hakket kød uden årsag.
Faktisk kan mine katte ikke så godt lide råt kød. Mærkeligt, de kan ikke lide råt oksekød. Rå Kylling er det kun Aby’en der gider æde.
Eftersom den ene af mine katte KUN vil have svinekød, så står det naturligvis også på menuen herhjemme…
Generelt forsøger jeg at sørge for at alt kød er dansk - med undtagelsen af kød fra Rigtig Hundemad, der, så vidt jeg ved, kommer fra tyske velfærdsdyr.
Jeg køber ikke kød som jeg ikke (i teorien i hvert fald) også selv ville spise - det er den måde jeg forsøger at sikre noget kvalitet selv i affaldskød som fx hjerner, lunger, anden indmad, kallun og den slags… Og jeg har aftale med halalslagtere omkring nogle former for kød. Halal er kun yderst sjælden imprteret kød - det vil blive meget for dyrt.
Og engang i mellem så serverres der såmænd også hakket oksekød - jeg spiser jo også slik ![]()