Nordsjælland

Kære øboer
Help us out.
Vi har simpelthen fået den fede mulighed at komme 5 dage gratis i sommerhus i Ellinge Lyng med min svigerinde. Det har vi været før (tak til hendes kollega❤️) og har nu styr på de nærmeste omgivelser.
Vi er denne gang ude i at køre lidt omkring også

Så hit me - de skjulte perler. Gode spisesteder der ikke ruinerer os. Den aller bedste is. Den smukkeste udsigt

Vi er på udebane - hun er fra Islands Brygge og vi er jyder :joy: 3 voksne, med på det meste. 1 med ptsd(men det klarer vi) og en omgængelig hund.

Den bedste pizza fandt vi vist i efteråret hos Nostro i Grevinge(ved et tilfælde stortset) :heart_eyes_cat: lille bitte sted, men brændefyret pizza der fik englene til at synge.

4 Synes om

Hvor langt vil i køre ?

Der er flere spændende steder indenfor 30-40 min kørsel, men ofte smukke veje / udsigter.

1 Synes om

Og hvornår skal i afsted ?

1 Synes om

I kunne køre en tur til Roskilde. Der er domkirken med alle kongegrave ne, I kan se Vikingeskibsmuseet og der er også Sagnlandet Lejre.

2 Synes om

En halv time ± tror jeg.
Og her om 3 uger, så totalt højsæsonen :scream_cat:

Også derfor jeg er nysgerrig på noget som måske ikke er det alle andre kender/ved

En lille lokal café, den smukkeste solnedgang, u name it

1 Synes om

Gode forslag, men lidt mere mainstream/turistet end hvad vi lige tænker.
Mere ude i de lokale perler hvis man kan sige det sådan

1 Synes om

Hvis I helst ikke vil køre over en halv time, forståeligt nok, så skal I mere søge efter steder i Nordvestsjælland, hvor Ellinge Lyng ligger, end Nordsjælland. :slight_smile:

Måske Ulkerup-sjæle, det ser ud til ikke at være så langt fra hvor I skal bo. Jeg ved dog ikke hvor besøgt det er, men det er ude i en skov.

2 Synes om

Hi hi hi, det viser jo netop at vi er på udebane. Anede ikke at man skelnede :grin:

Og tak, det ser spændende ud

2 Synes om

Nu er I jo ikke så langt fra denne her havnebyenskaffebar.dk
Kan varmt anbefales ligesom området har mange spændende ting at se og opleve

1 Synes om

Det er hellere ikke noget jeg tænker så meget over, men da du nævnte hvor langt I ville køre, tjekkede jeg hvor langt væk Hillerød lå i forhold til jer, da jeg ville have nævnt et sted i Hillerød. Men det er min. 1 time og 15 minutter kørsel hver vej, og så er det sted altså hellere ikke vildere, men det var derfor jeg lige tjekkede hvor Ellinge Lyng lå.

1 Synes om

Der er skam stor forskel - ikke mindst på ejendomspriserne… :sunglasses:

2 Synes om

Og trafikken :wink:

Det tager ofte betydeligt længere at komme fra A til B i Nordsjælland end de fleste udenforstående tror.

3 Synes om

I forhold til interessante steder i Odsherred kan jeg anbefale findestedet for Solvognen, som ligger i Trundholm Mose. Solvognens Fundsted | Bronzealderen | Attraktion | Odsherred | Trundholm Mose | Sjælland | Danmark

Det virkede ikke overrendt, da jeg var der (og selvom der står, at det er tilgængeligt på cykel eller til fods, så er der altså en parkeringsplads lige ved siden af :slight_smile: ) og vil nok i det hele taget kun være interessant for danske turister.

Af spisesteder kan jeg anbefale Hørby Færgekro lige uden for Holbæk: https://hfkro.dk/ Der er en lille “tuk-tuk” færge fra Holbæk Havn, man kan tage for en ekstra oplevelse - og ellers kan man bare køre rundt ad landevejen til Tuse Næs, som den ligger på. Maden er fantastisk og på en dejlig sommerdag er det klart en oplevelse at spise frokost på terrassen.

Derudover har jeg været på restauranten på Odsherred Golfklub: https://cafesolvogn.dk/ Lækker mad til rimelige priser og igen et dejligt sted med flot udsigt, hvis vejret er til det.

Både Solvognens fundsted og golfklubben er lige rundt om hjørnet fra Ellinge Lyng :slight_smile:

Rørvig siges også at være enormt hyggelig - jeg har dog aldrig været der selv. Fra Rørvig er der en færge over til Hundested, hvis havn er blevet bygget om til et kunsthåndværker- og madmekka - og en sandskulpturfestival: Forside - Sandfestival

Fordi huspriserne ikke er så voldsomt høje i Odsherred, er der en del kunsthåndværkere med åbne værksteder og/eller butikker.

Derudover er der indtil flere vingårde, der arrangerer rundvisninger/smagninger.

Hjemmesiden visitodsherred.dk er også et godt udgangspunkt for at finde udflugtssteder.

Men for jeres egen skyld vil jeg klart anbefale jer at acceptere at køre længere end en halv time for at komme til noget. Jeg har lige testet det på google maps og en halv time tager jer (på et ikke-trafikeret tidspunkt) via motortrafikvejen til Holbæk 30 km væk. Så en halv time holder jer inden for et område, hvor der er mange turister.

2 Synes om

En moderne version af den gamle by, men ikke lige så stor

Kunsthåndværk, smuk natur

Besøg Nykøbing Sjælland (byen) og går en tur.

Kør helt ud på Gniben og nyd naturen.

Rørvig er også hyggelig og smuk.

Havnebyen på Gniben, har en lækker fiske handler og er en lille hyggelig by.

Kør ned til Havnsø og gå en tur.

Der er massere af små veje og smukke udsigter i det område, mange vejboder med honning, jordbær og andet godt.

Som Mette skriver er der meget kunsthåndværk i området.

1 Synes om

Rigtig gode forslag fra @Temple_Bar og @DK_SismoCats - dog vil jeg nok anbefale at besøge Rørvig udenfor højsæsonen…

3 Synes om

Tusind tak :+1:

2 Synes om

Tusind tak allesammen, hvor er i gode :heart:

4 Synes om