Normal størrelse for nyren

Har søgt og søgt og kan simpelhen ikke finde svaret:

Hvor stor er en alm sund gennemsnits nyre. Vil de altid have ens eller forskellig størrelse :?

Prøv at google “kidney cat size”
:slight_smile:

Mon ikke de indre organer har størrelse efter den kat de er placeret i :slight_smile:

Skal du da mærke efter? :slight_smile:

en dygtig dyrlæge kan mærke hvad størrelse nyren har.

Har mærket en underlig lille finger tyk snoet dims i hendes bughule. Kunne se på billeder af nyren at den også er underlig snoet så lurede på om den er forstørret, eller det er kræft eller brok eller noget 4. Bare rolig imorgen når Filur skal opereres tager jeg hende med og får hende palperet grundigt igennem, det er sikkert et eller andet helt uskadeligt. Blev bare nys efter hvor stor en alm nyre mon er for synes kun jeg kan mærke den ene “dims” på Fjummer og intet på Filur selvom jeg gramser godt igennem. Men “spænding” udløses imorgen. Så håber jeg dyrlæge griner og siger det der er helt normalt det skal du ikke bekymre dig om :kryds: :S

Sidder nyrerne ikke oppe i lænden?

height is approx. 2.21 cm, and approx. 2.53 cm broad, length is 3,66cm

hmmm så passer størrelse faktisk ca med en nyre plus minus :gruble:Sært jeg ikke kan finde den på Filur så og mærke hendes i den modsatte side:?Spændende om det “bare” er hende ene nyre jeg sidder og bekymre mig om uden grund så.

hmmm de sidder squ da højere oppe end jeg havde fået at vide sært…hvad er det så for organer der sidder i bughulen?

den her placere nyren meget længere bagud. mystisk jaja dyrlæge må forklare mig hvor hvad er i en kat nu er jeg nys:)

Nu kan jeg ikke se dit billede, men jo jeg tænker også lænden (og nyrerne) som værende længere bagud. Min pointe var bare, at de ligger helt oppe under ryggen - ikke ‘nede’ i maven.

Det der fylder mest i kattens bug er tarmen, så det kan være at det du har mærket er en hårbolle eller afførring evt. en fyldt blære.
Nyrerne kan du mærke oppe i retning mod rygraden, sådan ca. foran bagbenene:)
Leveren ligger godt beskyttet oppe ved brystkassen.

Marina

Har kunne mærke den 2-3 uger men i starten afskrev jeg det bare med det nok bare var afføring eller lign men den hverken vokser flytter sig eller ændre størrelse men har jo kun lavet stikprøve check. Hun er ret ligeglad med jeg trykker på den for at mærke form så tror ikke det er blære det ville vel være ubehageligt? Og da jeg ikke kan mærke det på min anden kat der gider det der palpering sjov, så bliver jeg pyldret. Håber virkelig det bare er mig der er overpyldret er jo ikke just palperings expert kan bare mærke det der er sært og hellere en tur for meget til dyrlæge end en for lidt :slight_smile:

:kryds: for du har ret kunne være lækkert :kryds:

:høhø::ups::klapper: NU er vivian så til grin: Det er hendes navle eller arvæv fra sterilisionen. Sært jeg ikke kan mærke det på andre. Men skulle også bruge lidt tid på at få hende til at sidde rigtig så det kunne mærkes. Ej hvor er jeg lettet over jeg bare var pylret :ok: Skulle selvfølgelig holde øje med det ikke ændrede form eller størrelse men dyrlæge var ikke bekymret overhoved men sagde det virkede helt ok udfra placering osv:)

Vivian - Åh, hvor dejligt at høre! :smiley: En god måde at tage fejl på :smiley:

Det er ikke så pinligt som min for mange år siden observation. Jeg var sikker på Roady havde kræft - han havde nogen gevækster på maven. Fik lidt røde kinder da det op for mig han havde store brystvorter.

Det griner jeg stadig over og priser mig lykkelig jeg ikke stod hos dyrlægen med katten - så han kunne grine sin r** i laser for mine penge:tihi:

Hvor dejligt og hellere være til grin end at det er alvorligt:)
Og du er ikke ene om at være bekymret over “gevæksten” efter sterilisation:)

Marina

tusinde tak for jeres svar nu føler jeg mig knap så dum. Bare vildt hendes overvægt har skjult den der dims hun blev jo steriliseret da hun var ca ½ år og fylder 7 her om en måneds tid. Jaja man lærer og opdager nye ting hele tiden :slight_smile:

He… jeg troede på et tidspunkt Ditte mindst havde kræft i bughulen, for hun havde en sær, knoldet overflade på sin mave under huden. Spurgte Raiku dyrlæge, der kiggede og derefter meget diplomatisk sagde “det skyldes den måde hendes fedtvæv er bundet på”…
Øh ja… :ups: Ditte VAR en tyk lille pige :pose: