[quote=thg;246480]Jeg er på udkig efter en norsk skovkat som skal steriliseres.
Min mor bliver ved med at sige at hun absolut kun kan anbefale en hankat, da hendes tidligere erfaringer med sterilisering af en hunkat er ret dårlige. Først og fremmest siger hun det er et meget voldsomt indgreb på hunkatten sammenlignet med en hankat og da hun engang for mange år siden fik det gjort på en hunkat havde katten været helt fra den i mere end en uge og derudover mener hun også det er en del dyrere at få lavet på en hunkat.
Det koster ca det dobbelte at få neutraliseret en hunkat, for det er et større operativt indgreb end at kastrere en hankat.
Og derfor er hunkatten som regel også lidt længere tid om at komme sig, skal have antibiotika og smertestillende i nogen dage, og den må først komme ud efter 10-12 dage når sting er fjernet ( hvis det er den slags sting der bruges), mens hankattene er friske efter en dags tid.
Men at en hunkat ligefrem skulle have været helt fra den i mere end en uge, det lyder ikke som normalen.
Tilsidst mener hun også at en hankat (specielt efter sterilisering) er mere sød, kælen og huslig (altså er en del mere hjemme end hunkat).
Det er forskelligt fra kat til kat hvor kælne de er, og hvor meget de er hjemme…men sådan generelt vil jeg godt gi’ din mor ret i, at hankatte ofte er mere omgængelige og kælne end hunkatte.
M.h.t. at være hjemme, så tror jeg lidt det er det samme, altså at det er forskelligt fra kat til kat…nogen katte holder af at strejfe rundt i flere dage uden man ser dem, mens andre befinder sig hjemme det meste af tiden.
Nogen som ved om noget af det har noget på sig, så det virkelig er rigtigt at jeg kun skal gå efter en hankat?[/quote]
Så sådan generelt…hvis du bor i en by, eller op til en vej med meget trafik, så bør man ikke lade sin kat rende frit omkring.
Mange vil slet ikke sælge katte der skal gå frit og da slet ikke racekatte,
Så bør du overveje, at lave en stor løbegård til katten…allerbedst en indhegnet have, som den ikke kan slippe ud af