Norsk skovkat - han eller hun?

Jeg er på udkig efter en norsk skovkat som skal steriliseres.

Min mor bliver ved med at sige at hun absolut kun kan anbefale en hankat, da hendes tidligere erfaringer med sterilisering af en hunkat er ret dårlige. Først og fremmest siger hun det er et meget voldsomt indgreb på hunkatten sammenlignet med en hankat og da hun engang for mange år siden fik det gjort på en hunkat havde katten været helt fra den i mere end en uge og derudover mener hun også det er en del dyrere at få lavet på en hunkat.

Tilsidst mener hun også at en hankat (specielt efter sterilisering) er mere sød, kælen og huslig (altså er en del mere hjemme end hunkat).

Nogen som ved om noget af det har noget på sig, så det virkelig er rigtigt at jeg kun skal gå efter en hankat?

Jeps- din mor har ret-især med det sidste. Vi har 5 fritgående katte, hvoraf de 3 er hunkatte og de er nogen strejfehoveder ( i hvert fald her om sommeren ) ift. hankattene, som stort set altid er hjemme eller også flyder de lige i haven.

Der er lidt prisforskel på neutralisering af hun- og hankatte og ja, det er et større indgreb hos en hunkat.

Jeg ville også selv gå efter en han idet det som du skriver er et langt mindre indgreb end på hunkattene. Ca. halvt så billigt. De er jo friske i løbet af et par dage hvor hunkattene må gå længere tid inden stingene kan tages

Jeg sælger dog selv hunkillinger som formodes at skulle under kniven uden at rødme eller noget. De bliver bestemt lige så gode familiekatte som hannerne.

Jeg ville altid gå efter katten og ikke et bestemt køn.

Det ER et større indgreb at få neutraliseret en hunkat, men det skal ikke være den del, der skal afskrække en fra at købe en hunkat. Dyrlægerne har stort kørekort i neutralisering af både hunner og hanner, og selvom det sker, så er det forholdsvis sjældent, at det giver komplikationer. Vores to senest tilkomne hunkatte er begge blevet neutraliseret i 12-14 ugers alderen, og efter narkosen havde fortaget sig, rendte de rundt og legede med de andre. Den ene fik en bodystocking på, så den ikke kunne pille i operationssåret.

Det er min personlige oplevelse, at hunkatte er mere reserverede og deres egne. Hankatte er mere hengivne og kælne. Jeg er sikker på, at nogen har eksempler på det modsatte, men det er ubetinget min oplevelse med de katte, jeg har haft gennem livet.

/Flemming

Det ER dyrere at neutralisere en hunkat, fordi det er et større indgreb.
Kan ikke udtale mig om hvordan hankatte er bagefter da jeg kun har en hunkat, men derimod kan jeg fortælle dig at min Minimus blev den DEJLIGSTE efter neutraliseret, meget mere kælen, og den største ballademager i hele universet:wehuu:

Hejsa :wink:

de ting din mor HAR ret i :slight_smile:

1. det er dyrere at sterilisere en hunkat end en hankat…
  2. HVIS katten er voksen er det et større indgreb på en hunkat end en hankat… - men er det en killing, så er der ikke en særlig stor forskel - de er på benene lynhurtigt jo mindre de er :slight_smile:

så er der alle de andre ting :slight_smile:

Om katten er mere sød og kælen - det kommer an på opvækst, linier, om den er alenekat, om den er inde/udekat og hvis den er udekat - hvordan den så klarer sig blandt alle de andre katte.

Hvis du skal have en indekat - så er du ligegodt stillet med en dreng eller en pige hvis du spørger mig, men så få dig 2. Så er du meget mere sikker på en harmonisk mis, fordi katte er flokdyr og derfor ikke er voldsomt glade for at være alene i 99% af alle tilfælde…

Se på det på denne måde - du kan ikke slikke pels, snuse rumpe eller jagte snore - så du kan ikke erstatte en artsfælle :slight_smile: 2 er altid at foretrække.

Renlighed, hjemmetid og øvrig adfærd kommer an på hvor glad katten er for at være hjemme… er det en indekat med en artsfælle vil det der med 95% sandsynlighed aldrig blive vanskeligt og du vil have søde dejlige missere uanset hvilket køn du vælger :slight_smile:

Hvis du vælger en internat-skov-mis, så spørg dig for :slight_smile: de fleste internater har en vis ide om de enkelte kattes temperament :slight_smile:

:kram:

Din mor har en lille bitte smule ret… og en meget sor del uret :slight_smile:

Hankastrater bliver ofte meget kælne og venligsindede, det er korrekt…
Hunkastraterne kan virke en anelse mere reserverede i sammnligning…
Men kun for udenforstående!
For dig og din familie vil der ikek være synderlig forskel…

Naturligvis er selve operationen også større på en hunkat… det kan vel ikke undgås, når der er tale om et indgreb ind i kattens krop…
Men gøres det mens der stadig er tale om en meget ung killing, så kommer både hanner og hunner sig utroligt hurtigt ovenpå oplevelsen (jeg måtte dagen efter min killings kastration fysisk holde min hund tilbage - killingen ville jo lege voldsomt som den plejede, også selv om den havde en fin lynlås på mavsen :rock: )
Men du kan komme helt ud over problmet ved at vælge en opdrætter, der kun sælger neutraliserede killinger… hvilket temmelig mange NFOopdrættere gør :slight_smile:
Prisen for neutralisering ag han- og hunkat er ganske rigtig forskellig… men det drejer sig om nogle hundrede kroner og altså ikke flere tusinde! Og ved neutraliserede killinger fra opdrætter indgår dette som regel også i selve prisen på killingen…

Om en kat er mere hjemme pgr dens køn… næ - egentlig ikke!
Men ofte vil neutralisering betyde at katte ikke går så langt… det er ikke nødvendigt for at finde “partnere”, ligesom at kastraters territorie ofte er mindre end fertiles…
(Men byg en løbegård, eller indhegn haven - så er du helt ude over at skulle spekulere på, hvor og hvor længe katten er væk :slight_smile: )

Men… få da to katte :wink: De har stor fornøjelse af hinanden… og er det en af hvert køn kan du jo let tilbagevise din mors påstande :smiley:

Jeg ville ikke se på prisen vedr. neutralisering, om jeg skulle vælge han eller hun.

Men ud fra at jeg har haft katte hele mit liv, ville jeg uden tvivl vælge en hankat. (jeg har 3 skovkatte)
Generelt er hankattens temperament roligere, :slight_smile:

Selvom vi har Karla (norsk skovkat) - som er en -engel

Nogen af de aller sødeste katte jeg har haft, har været hunkatte. Endda de fertile af slagsen :slight_smile:
Fie er et godt eksempel - hun elsker alle mennesker helt vildt.

Så kig på katten, fremfor på kønnet!

[quote=thg;246480]Jeg er på udkig efter en norsk skovkat som skal steriliseres.

Min mor bliver ved med at sige at hun absolut kun kan anbefale en hankat, da hendes tidligere erfaringer med sterilisering af en hunkat er ret dårlige. Først og fremmest siger hun det er et meget voldsomt indgreb på hunkatten sammenlignet med en hankat og da hun engang for mange år siden fik det gjort på en hunkat havde katten været helt fra den i mere end en uge og derudover mener hun også det er en del dyrere at få lavet på en hunkat.

Det koster ca det dobbelte at få neutraliseret en hunkat, for det er et større operativt indgreb end at kastrere en hankat.
Og derfor er hunkatten som regel også lidt længere tid om at komme sig, skal have antibiotika og smertestillende i nogen dage, og den må først komme ud efter 10-12 dage når sting er fjernet ( hvis det er den slags sting der bruges), mens hankattene er friske efter en dags tid.

Men at en hunkat ligefrem skulle have været helt fra den i mere end en uge, det lyder ikke som normalen.

Tilsidst mener hun også at en hankat (specielt efter sterilisering) er mere sød, kælen og huslig (altså er en del mere hjemme end hunkat).

Det er forskelligt fra kat til kat hvor kælne de er, og hvor meget de er hjemme…men sådan generelt vil jeg godt gi’ din mor ret i, at hankatte ofte er mere omgængelige og kælne end hunkatte.

M.h.t. at være hjemme, så tror jeg lidt det er det samme, altså at det er forskelligt fra kat til kat…nogen katte holder af at strejfe rundt i flere dage uden man ser dem, mens andre befinder sig hjemme det meste af tiden.

Nogen som ved om noget af det har noget på sig, så det virkelig er rigtigt at jeg kun skal gå efter en hankat?[/quote]

Så sådan generelt…hvis du bor i en by, eller op til en vej med meget trafik, så bør man ikke lade sin kat rende frit omkring.
Mange vil slet ikke sælge katte der skal gå frit og da slet ikke racekatte,
Så bør du overveje, at lave en stor løbegård til katten…allerbedst en indhegnet have, som den ikke kan slippe ud af

Enig med Vivi. Kig på katten, ikke på kønnet.

Jeg har haft en steriliseret hunkat, som ovenikøbet var sent neutraliseret (=efter hun var blevet køndsmoden), og hun er bare den sødeste og mest opsøgende mis. Hun leger pelskrave på alle, også fremmede gæster. :wehuu:

Men hvis du køber en Norsk Skovkat fra et opdræt hvor killingerne er neutraliserede inden de flytter hjemmefra, behøver du slet ikke tænke på selve operationen.

Så ud og gå i krig med at finde den rette kat med den rette temperament, og den rette opdrætter som kan rådgive dig i alt det, du har spørgsmål om. :slight_smile:

Jeg er selvfølgelig enig i, at du skal kigge på kattens temperament - fremfor kønnet :slight_smile:

Selvom jeg mest er til hankatte. :slight_smile:

Jeg har fået to hunkatte kastreret som voksne. Den ene var en smule groggy resten af aftenen, den blev hentet om eftermiddagen. Det samme gjorde nummer to, den var frisk fra den kom hjem og startede med at spunse op og ned af kradsetræet :slight_smile:

Begge mine to hunkatte er bestemt lige så søde, kælne og tilgivende som mine to drenge. De er en smule mere reserverede overfor fremmede, men det tror jeg mere handler om at de er forskellige racer og har deres racers kendetegn.

Mht prisen - køber du en rigtig nfo og ikke fra en byb, så vil katten typisk være kastreret inden uanset køn og prisen vil være den samme uanset køn.

Jeg vil også se på personlighed og snakke med opdrætteren om hvad du ønsker dig af temperament og så se hvad vedkommende anbefaler :slight_smile:

Hvis du køber en killing fra en opdrætter - så er det indgreb i de fleste tilfælde overstået inden du får katten. Jeg kan selvfølgelig ikke svare for andre opdrættere, men når jeg sælger en killing til kæl, så er den neutraliseret hvadenten det er en han eller en hun - inden den flytter hjemmefra - og der er ikke forskel på prisen…

Jeg synes heller ikke der er forskel på om det er han eller hun når de neutraliseres så tidligt - de bliver alle lige kælne…

Tak for alle svar. Er nok mest til en hankat efter hvad jeg har læst her, problemet er bare at der stort set ikke er nogen til salg.

Jeg er ude efter en 100% norsk skovkatte killing, men er helt ligeglad med stamtavle.

Prisniveauet jeg havde i tankerne er umiddelbart 1500-2000 kr. måske 2500 kr. hvis den rette dukker op, men 3500-4500 kr. som de fleste med stamtavle koster er jeg absolut ikke interesseret i.

Jeg har kigget annoncerne igennem på dba.dk og guloggratis.dk og der er kun meget få interessante hvor jeg stadig ikke er 100% vild med kattens farve og udseende og hver gang der så dukker en fin killing frem som er lige efter min smag, så viser det sig at være en hunkat!

Nogen som vil foreslå andre steder at kigge eller som har kendskab til nogle killinger som måske snart er salgsklar?

[quote=thg;247022]Tak for alle svar. Er nok mest til en hankat efter hvad jeg har læst her, problemet er bare at der stort set ikke er nogen til salg.

Jeg er ude efter en 100% norsk skovkatte killing, men er helt ligeglad med stamtavle.

Prisniveauet jeg havde i tankerne er umiddelbart 1500-2000 kr. måske 2500 kr. hvis den rette dukker op, men 3500-4500 kr. som de fleste med stamtavle koster er jeg absolut ikke interesseret i.

Jeg har kigget annoncerne igennem på dba.dk og guloggratis.dk og der er kun meget få interessante hvor jeg stadig ikke er 100% vild med kattens farve og udseende og hver gang der så dukker en fin killing frem som er lige efter min smag, så viser det sig at være en hunkat!

Nogen som vil foreslå andre steder at kigge eller som har kendskab til nogle killinger som måske snart er salgsklar?[/quote]

Kun stamtavlen giver dig garanti for at det er en 100% skovkat …Og det er absolut ikke stamtavlen som udgør merprisen på en killing med eller uden stamtavle. At give feks 2000,- for en look alike uden stamtavle kan SAGTENS ende med at blive en langt dyrere killing, end en med stamtavle. Du risikerer let at få en killing som udvikler forskellige former for genetiske sygdomme og skavanker.

De seriøse skokatteopdrættere sælger ikke til den pris - og ikke uden stamtavle.
Det er ikke stamtavlen, som koster (det er vistnok kr. 150,-)

Men opdrætteren har jo lagt et stort arbejde i at avle de rigtigte skovkatte, her tænker jeg også på arvelige sygdomme.

Du kan formentlig finde en kat til kr. 3000,- hvis den ikke skal være til
udstilling/avl. :slight_smile:

Jeg er ikke opdrætter; men jeg ville aldrig købe en skovkat uden stamtavle.
Dem der sælger uden stamtavle er ikke seriøse.
:inlove: :inlove:

Brug lidt tid på at finde den rigtige.
Det betaler sig - og du får en sund og dejlig kat.

Jamen tænk lige på at kat uden tavle til ca. 2000 er UDEN neutralision, vaccination, ormekur o.s.v.
Så kan du lægge ca. 2000 til den pris = 4000 for en uægte kat.

Køber du en kat med tavle til 3500 - 4000 er tingene (som regel) gjort, og er det en god opdrætter er der råd og vejledning resten af kattens liv og du ved hvad dens bagland er, det gør man ikke ved en kat uden tavle og mange gange med sygdom til følge, hvis man er uheldig at købe det forkerte sted.

Jeg fatter stadig ikke at man ikke kan regne den ud og at man kun ser på prisen :sorry:

Hvis du ikke vil betale, hvad en 100% ren racekat koster, så anskaf en huskat.
Sindet, helbredet, stamtavlen osv, som du har rimelig garanti på ved en racekat, har du intet af på en blandingskat.

Du får simpelthen ikke en 100% ren skovkat uden stamtavle for halvdelen af prisen - hvorfor skulle opdrætter dog gøre det, når de ved at betale 200 kr mere, kan give dig en stamtavle med?

Køber du en registreret kat, og du får problemer, har du et Klagenævn du kan henvende dig til - køber du hos en uregistreret opdrætter har du intet!

Nu går jeg mest efter udseendet og ikke efter hvad race katten er, jeg må bare konstatere af udseendet på en norsk skovkat tiltaler mig pga. den lange pels og de lange hår ud af ørerne og det får jeg ikke med en alm. huskat.

Prøv at kig på disse, dem vil jeg sige ligner ægte norske skovkatte og lige det udseende jeg går efter:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=61533059