Nu fatter jeg så slet ingen ting - Dansk katteregister

Jeg har solgt en kat til nogle mennesker i København som gerne vil have
katten i dansk katteregister. De får først den besked at det skal JEG gøre - hvorfor fatter jeg så ikke.

Nå - så skriver jeg en mail til Dansk Katteregister og gør opmærksom på,
at katten er solgt til de mennesker og at de gerne vil have den registreret i Dansk Katteregister.

Hvorefter jeg får følgende svar - katten kan KUN registreres via dyrlæge - så ejer skal altså kontakte deres egen dyrlæge for at registrere katten.

Jeg er bare måløs! :dokdok:

Ny ejer har kattens stamtavle, øremærkebevis ( fra min dyrlæge), samt overdragelseskontrakt. Hvad hulende skal der en dyrlæge over at registrere en kat i katteregisteret ? :argh:

Sådan har det været al den tid jeg kan mindes.
Dyrlægen registrerer katten - og man kan så selv ejerskifte den efterfølgende.

Jeg registrerer altid katte i Dansk Katteregister via internettet.
Det går hurtigt og problemfrit.

Når/hvis en kat skal omregistreres (ny ejer) gør jeg det ligeledes via internettet og følgende instruks kommer frem:
Når formularen er korrekt udfyldt, udskrives denne på din printer, underskrives og sendes med post til Dansk KatteRegister.

Men min dyrlæge bruger jo Inges Kattehjems register. Og det betyder at hun ALDRIG har registreret kattene før. I over 20 år…
Så får ny ejer den blanket med der er udfyldt af min dyrlæge med øremærkenummeret. Den udfylder de selv med navn, adresse og telefonnummer.
Og så sender de det til Inges register. Mange vælger jo så også at registrere i Dansk Katteregister - men jeg har da aldrig hørt at der
skulle en dyrlæge omkring det.

Hvorfor ? Jeg hører til dem der gerne vil have en begrundelse for sådan en regel.
Det er da at komplicere tingene.

Mon ikke, der er tale om lidt navneforvirring?

Dansk Katteregister er det gratis, der drives af Inges Kattehjem. Der kan man så vidt jeg ved selv registrere.

Det Danske Katteregister betaler man for, og registrering kan kun foretages af dyrlægerne. Jeg ved det, fordi jeg ringede til dem og spurgte, dengang Rags flyttede ind. Han blev så registreret af min dyrlæge, da han alligevel var deroppe for at blive checket.

[QUOTE=Teresa Guldager;908485][…] Hvorfor ? Jeg hører til dem der gerne vil have en begrundelse for sådan en regel.
Det er da at komplicere tingene.[/QUOTE]

Og når dyrlægerne har eneretten til at registrere i det ene, er det nok ganske enkelt fordi, de har en part i forretningen… :cool2:

[QUOTE=DK Lindvig;908482]Jeg registrerer altid katte i Dansk Katteregister via internettet.
Det går hurtigt og problemfrit.

Når/hvis en kat skal omregistreres (ny ejer) gør jeg det ligeledes via internettet og følgende instruks kommer frem:
Når formularen er korrekt udfyldt, udskrives denne på din printer, underskrives og sendes med post til Dansk KatteRegister.
[/QUOTE]

Kan du give mig et link til det sted du registrerer kattene ? Så vil jeg se hvad der sker hvis jeg forsøger at gå den vej.

Kan det være at det er fordi der er opstået en forvirring mellem navene på Dansk Katteregister (Inges Kattehjem) og Det Danske Katteregister. Jeg havde jo tidligere på året lidt problemer med at mine katte ikke var registrerede selv om de var øremærkede http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?39399-Registrering-af-kat-chip-eller-tatoo

Hos Dansk Katteregister kan man selv registrere katten, men hos Det Danske Katteregister skal man gennem dyrlægen og betale 125kr pr. kat i registrerings afgift. Det var hvad jeg fandt ud af den gang efter nogen research.

Dansk Katteregister :slight_smile:

Du må mene “Det danske katteregister”

Ja - endnu en grund til at bruge det andet register :frowning:

Det er også bøvlet at ejerskifte en kat, da det ikke kan gøres via nettet.

Næ nej, man skal først download og printe en blanket, som derefter skal sendes med “snail-mail” Det er bare ikke godt nok i disse IT tider.

Jeg stoler på at dyrlæger og Falck checker begge registre og så nøjes jeg med at registre i “Dansk Katteregister” hos Inges Kattehjem. Det er også gratis :thumbup: og nemt at benytte via nettet.

Edit: Jeg kan se at andre var hurtigere end jeg med deres post …

[QUOTE=Wijelo;908500]
Det er også bøvlet at ejerskifte en kat, da det ikke kan gøres via nettet.

Næ nej, man skal først download og printe en blanket, som derefter skal sendes med “snail-mail” Det er bare ikke godt nok i disse IT tider.[/QUOTE]

Jeg har nu altid sendt dem en mail - og det accepterer de fint.
Ejerskiftede sidste kuld så sent som for nogle uger siden via mail.

[QUOTE=FinnFrode;908487]Mon ikke, der er tale om lidt navneforvirring?

Dansk Katteregister er det gratis, der drives af Inges Kattehjem. Der kan man så vidt jeg ved selv registrere.

Det Danske Katteregister betaler man for, og registrering kan kun foretages af dyrlægerne. Jeg ved det, fordi jeg ringede til dem og spurgte, dengang Rags flyttede ind. Han blev så registreret af min dyrlæge, da han alligevel var deroppe for at blive checket.[/QUOTE]

To sjæle en tanke:D

Tak til alle for svar. Jeg kan nu bedre end nogensinde forstår hvorfor jeg bruger Inges og ikke det andet. Jeg må gå til køber og sige til dem, at de så må vælge - registrere katten
gratis selv eller betale for at få den registreret via deres dyrlæge. Sikke engang bondefangning, siger jeg bare.

Det kan man nu godt. Jeg har da i hvert fald gjort det ved flere af mine killinger via mail :slight_smile:

[QUOTE=Teresa Guldager;908513]Tak til alle for svar. Jeg kan nu bedre end nogensinde forstår hvorfor jeg bruger Inges og ikke det andet. Jeg må gå til køber og sige til dem, at de så må vælge - registrere katten
gratis selv eller betale for at få den registreret via deres dyrlæge. Sikke engang bondefangning, siger jeg bare.[/QUOTE]

Og jeg vælger altid at gå med livrem og seler, og registrerer derfor mine katte begge steder. Navnene ligner hinanden så meget, at jeg tror at flere ikke er klar over at der er to, så derfor får jeg mine registrere i dem begge, så ejer oplysninger bliver fundet uanset hvilket register finder falder over :slight_smile:
(Og i øvrigt beder jeg meget specifikt om offentlige oplysninger på Det Danske katteregister, da jeg IKKE vil have at finder skal vente på at de kan få mine kontaktoplysninger gennem dyrlægen eller deres telefon service - generelt kan jeg i øvrigt bedst lide Inges)

Ok- men jeg kunne ikke finde et link eller andet til det. Og der stod ingen steder at jeg kunne sende en mail og hvortil. Så derfor troede jeg ikke det kunne lade sig gøre.

Helt enig. Jeg foretrækker også livrem og seler, når det drejer sig om kattene.

Og med hensyn til prisen. Hvem skulle ellers betale for Det Danske Katteregister om ikke brugerne?
Inge har så valgt at gøre det anderledes, men det har nok også lidt med promovering af kattehjemmet at gøre. :slight_smile:

Jep! Jeg er en af dem (med kat) som ikke vidste der var forskel på de to! Troede det var det samme!

Sådan har jeg det også, mine er også registrerede begge steder.

Ja, jeg kan også huske at jeg var ret forvirret da jeg først fik kat, og kunne aldrig holde styr på hvilket der var hvilket heller/hvad det nu var de hed, hvis jeg ikke slog det op :slight_smile: