Nu forstår jeg stamtavlens "værdi"

vi har idag fået ionals stamtavle og ja, jeg har set lyset, for pludselig kan jeg se det spændende i en stamtavle og hvorfor så mange syntes den er interessant. vi har lidt for sjovt kigget på ionals stamtavle og undersøgt de linier han kommer fra og det var mere end spændende og da vi så kiggede på den eneste kat der har samme farvekode som ional blev det pludselig meget spændende, for bla er ionals tipolderfar er farfar til gizzermissens junior og en af vores meget gode veninder har haft en kat som har samme far som junior. det syntes vi er vildt morsomt og mere end spændende.
er slet ikke i tvivl om at vi virkelig skal igang med at kigge ionals linier og se hvor mange af dem vi kender som er i “familie” med ional.

Det er rigtig spændende og man bliver hurtigt bidt af det :slight_smile:

jeg grinede altså også da jeg opdagede at 6 af mine 7 faktisk er i familie… omend lidt langt ude… jeg skal ud i 9 led (tror jeg nok jeg talte i alt - eller var det 8) - så er alle mine i familie :slight_smile:

Hehe, jeg kan så fortælle af Ionals oldefar, Løve Hulens Shut Up er far til “min” Jako (som nu er Kirstens, og som forhåbenligt bliver Supreme Premier i morgen :rock:). Samt at Ionals anden oldefar Løven Hulens Son of a Wolf også er Diegos morfar - Så nu er vi lidt i familie :wink:

hold da op det er da helt vildt underligt og meget spændende

og pludselig blev katteverdenen noget mindre end ellers antaget.
det er lige så jeg dirrer af spænding

Hvis man tænker tanken helt ud er hele verden i familie. Sidder og ser på en i fjerneren lige nu som ligner sindssygt meget min bror, f.eks. Hahahah!

Og det bliver endnu sjovere når man finder ud af at ens kats - i dette tilfælde Nokkis - familie består af alle mulige mærkelige racer, f.eks. Bombay. Hvordan den lige er gået til, skal jeg lade være usagt. :wink:

Hahah det var som til WS da det pludselig gik op for mig at Ib og Stevie er i familie. Ibs oldefar er Stevies morfar (eller osse er det omvendt) - det havde jeg bare aldrig lagt mærke til før… men til WS mødte jeg pludselig Bite Of Bounty’s opdrætter… og så sku’ jeg jo se hvor det nu var han var… og hovsa han var jo i begges stamtavler :smiley:

Verden BLI’R meget lille når man begynder at kigge stamtavler. Og det er rigtig sjovt :smiley:

Der er jo den der “6 degrees of Separation” hvor nogen påstår at inden for 6 led kender hele verden hinanden.

Ikke lige med familie men " jeg kender dig, du kender den og den, han kender så den og den og den og den kender Elvis" agtigt. Men indtil nu har jeg faktisk set den holde stik i uhyggelig grad.

Jeg går bare og venter på HVEM jeg kender der kender en der kender Tim Roth så jeg kan få hans autograf :wink:

Jeg købte faktisk Gynt bla pga hans tavle. Stammoderen til racen ligger allerede i 7´ende led på moderen side. Desuden var hans ophav dejligt spredt i hele verden: mor amerikanske showlinier(men med lav indavl procent), farfar tysker, farmor er dansk opdrættet efter engelske linier. Desuden var “Selkirk” procenten i ham ret høj, men alligevel var indavl procent lav :)Var også inde og se billeder af de persere der var til at finde billeder af i tavlerne for at se de ikke var ekstreme.
Har forelsket mig i mange andre katte og når jeg så så tavlen gik den forelskelse ret hurtig i sig selv igen, fordi jeg så noget jeg ikke kunne lide(nogle specifikke katte eller en indavl procent der var for høj til jeg ville eje katten).

Slægtsforskning er sjovt også når det gælder kattene men bestemt også vigtigt når man opdrætter. Det er ikke ligegyldigt hvordan stamtavlen ser ud efter de par stykker som står på det papir som stambogssekretæren laver. En parring der giver 0, … i 10 led er i min verden bedre end en der siger 0, … kun i 4 led.

Pawpeds database The Norwegian Forest Cat Database er en af de få steder hvor man kan lave en testparring. Det kan jeg godt li. En del ejere/opdrættere har send billeder ind af deres katte. Det vil sige at er der et lille h ved navnet kan man der se et billede af den aktuelle kat. Det syntes jeg også er godt.