Nu har jeg set det med

Har også kun set katte der var ulidelige, så dette er helt nyt (såfremt hun er i løb-høhø)

Jah, og jeg skal ikke engang avle eller noget:p

Men hvis man så skal have hende steriliseret, hvordan sikrer jeg mig så, at hun ikke er i løb den dag hun skal ind:?

[QUOTE=~Prinsesse~;127866]Har også kun set katte der var ulidelige, så dette er helt nyt (såfremt hun er i løb-høhø)

Men hvis man så skal have hende steriliseret, hvordan sikrer jeg mig så, at hun ikke er i løb den dag hun skal ind:?[/QUOTE]

Jeg tror altså ikke hun er i løb - tror bare hun underkaster sig. Men anyway kan dyrlægen altså sagtens operere, selvom katten er i løbetid. Der er bare lidt mere blodtilførsel end sædvanligt.

[QUOTE=Miff;127837]Jeg aner det ikke. Jeg har aldrig haft en kat, der har opført sig sådan før. Og det forskrækker mig egentlig, hvis han prøver at parre en killing. Men i betragtning af at begge er neutraliserede, så tror jeg ikke som sådan, at der er andet i det end dominans/sætten på plads.

Men jeg vil da gerne høre, hvad andre mener om det.[/QUOTE]

Måske Helle kommer med et input - hun kan sikkert forklare det godt:)

Selv synes jeg, at min hankat viser dominans / magtdemonstration.

Først ved at prøve at parre begge mine hunner
andet, så lægger han sig tit på dem, og holder dem nede hvorpå han slikker dem - HÅRDT, det er så hans lille hovede helt laver muskelrystelser (ligesom når man virkelig spænder) kattene vil selvfølgelig væk fra ham, men han holder dem nede - og når han endelig slipper dem, får de ofte en dap i hovdet som afsked.
Ihh han er sådan en bølle-høhø

Ordbogen siger: At dominere

Betydning og brug:
bruge sin magt og sin kontrol med noget eller nogen til at styre og regere med

Synonymer:
beherske
bestemme
bestemme over
herse
herse med
herske
herske over
monopolisere
sidde på
spille førsteviolin
styre
sætte sig på
tyrannisere

Igen, jeg synes det er en spændende diskussion:thumbup:

Hehe, jamen jeg finder vel aldrig ud af det.
Men du kan sagtens have ret, for hun er en lille bly viol, og konflikt sky.

Men er der ikke også noget med risikoen for infektion eller lign. er større ved at neu. en kat i løb - eller husker jeg forkert:ups:

[QUOTE=~Prinsesse~;127874]
Men er der ikke også noget med risikoen for infektion eller lign. er større ved at neu. en kat i løb - eller husker jeg forkert:ups:[/QUOTE]

Nej, der er ikke større risiko for infektion, men der er større blodtilførsel til livmoderen og derfor foretrækker de fleste dyrlæger, at hunkatten ikke er i løbetid.
Min dyrlæge er ligeglad med om hunkatten er i løb.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;127920]Nej, der er ikke større risiko for infektion, men der er større blodtilførsel til livmoderen og derfor foretrækker de fleste dyrlæger, at hunkatten ikke er i løbetid.
Min dyrlæge er ligeglad med om hunkatten er i løb.[/QUOTE]

jamen så ryger damen afsted i næste månede-høhø Selvom jeg nu er ked af hendes buskede mave bliver barberet ned:tihi:

Selvom en hankat er kastreret, før han er blevet fertil, kan han godt udvise parringsadfærd. Det gør bl.a. min huskat, kastreret 10 uger gammel. Man kan af gode grunde kun kastrere i den bagerste ende og ikke oppe i hovedet, hvor “tingene” også foregår.

Min MCO-kastrathan, som parrede flere gange før kastration, kan stadig gennemføre en parring fra a-z.

Nogle hankatte prøver - ofte i mangel af bedre - at parre killinger, som har nogenlunde de samme attituder som en hunkat i løb: indsmigrende kropskontakt og løftet, sitrende hale.
Nakkegrebet gør, at den instinktivt forholder sig rolig, og det er det, hannerne også benytter sig af ved normal parring.

Og jo - en hankat kan godt skade en killing på den måde.
Han bider hårdere og hårdere i frustration over ikke at kunne komme til, og jeg har både set og hørt om killinger med grimme, blodige sår i nakken efter sådan en omgang.

[QUOTE=Mega;127995]
Og jo - en hankat kan godt skade en killing på den måde.
Han bider hårdere og hårdere i frustration over ikke at kunne komme til, og jeg har både set og hørt om killinger med grimme, blodige sår i nakken efter sådan en omgang.[/QUOTE]

Jo, det er jeg klar over, men nu skrev Helle om killingedrab - det er jo en noget anden sag, synes jeg.

Det mener jeg også, for jeg har heldigvis til gode at høre om killingedrab, hvor hankatten er en integreret del af bestanden.

Killingedrab finder sted f.eks. på gårdene og blandt vildtlevende katte, hvor det sker, at en fremmed hankat kommer til.

Yngeldrab sker for øvrigt også blandt andre fritlevende dyrearter, hvis en udefrakommende han overtager en flok og jager dens han på porten.