Nu med øjne

Killingerne er nu 2 uger :smiling_face_with_three_hearts: ligger stadig i kassen, med mor meget af tiden. Men over de sidste 3 dage er der kommet øjne(mangler en).
Den største vejer 280 og den mindste 233.

15 Synes om

Det er en rigtig fin kasse du har lavet. Jeg ville nok dække hullet til, for de begynder snart at ville vandre ud og så længe de fx ikke kan forcere en trappe er det en god ide at holde dem lidt i kort snor :wink:

Men de er så fine, har du fået ondt i nakken af at sidde og glo på dem? :wink::wink:

1 Synes om

Der er lavet ‘dør til’ :smiling_face_with_three_hearts: derfor trappen er lavet til mor mis :two_hearts:

1 Synes om

Husk at bakketræne dem mens de er i denne kasse. Små killinger små blærer så bakker skal være mange og tæt på.

3 Synes om

Fra hvornår skal de bakketrænes :blossom:

Fra nu :slight_smile: (næsten :wink: Men i hvert fald fra de begynder selvstændigt at bevæge sig udenfor kassen) Brug enten ikke klumpede kattegrus eller havregryn, da de formentlig vil smage lidt på det i starten :slight_smile: Du behøver formentlig ikke direkte træning, da selv helt små misser ofte søger et sted at grave :slight_smile: Men, hvis du sidder ved dem efter en tår og der gøres klar til fri leg, kan du prøve at sætte dem op i en bakke og grave lidt med en finger. Det er typisk motivation nok :slight_smile:

6 Synes om

Luise nåede at svare :slight_smile: Jeg er helt enig i alt.

Kan man se om killingerne har tendens til langt hår allerede nu? Eller? Og hvordan. Syntes nogle af dem er meget tykke i pelsen og har lange hår indimellem

Sandsynlighed for langhåret er ikke stor da langhår er recessiv i forhold til kort. Dvs at begge forældre skal have anlæg for langhår for at killingerne bliver det. Ikke umuligt, bare ikke så sandsynligt

Bakketræning 1-2-3 :slight_smile: Når vores er cirka 4 uger får de mad første gang. Det er noget vi sidde på gulvet og hygger os lidt med :slight_smile: Dagen efter får de en bakke ind på deres område. Når de har spist og har haft tid til at sidde og vaske sig, bliver de lige sat ind i bakken første gang. Det giver som regel ingen gevinst, men så har de set den. Hvis der på 3. dagen stadig ikke er den store gevinst i bakken, så kan jeg finde på at lige hjælpe lidt igang ved at “instruere” en killing i at den kan altså grave lidt i gruset med sin forpote. Så plejer lyset at gå op for dem. Mere skal der ikke til for at de er renlige - kattekillinger er umådeligt lette at gøre renlige, kardinalpunktet er at de ikke har for langt til nærmeste bakke. Derfor holder jeg dem på begrænset plads til de er helt stensikre på hvor den er og hvad den bruges til. Jeg har et kuld på 6 lige nu, de er 4½ uge gamle. Spiser selv og har kun lige fået bakken vist én gang - resten har de selv fundet ud af. Ikke ét uheld, men det havde jeg nu heller ikke regnet med :slight_smile: De går på et værelse hvor de store frit kan gå ud og ind. Når de er fyldt 6 uger og vaccineret første gang, bliver det aktuelt at give dem mere plads. Til den tid vil de selv kunne opdage husets andre bakker.
Hvis man vil hjælpe dem lidt så er gode tidspunkter at vise dem bakken på: Når de lige er vågnet og når de lige har spist og er færdige med at vaske sig. Så er en bakke som regel et hit :slight_smile:

Pels: De bliver sandsynligvis korthårede. Korthårskillinger er som regel fint uldne, så de kan holde varmen. Først senere får de voksen pels med underuld og dækhår. Her er lige et snapshot af mine for et par uger siden, da de var 14 dage gamle. De er også lidt uldne at se på, men det er europæisk korthår, og de bliver med sikkerhed korthårede og får fin, tæt “all weather coat” - underuld til at holde varmen med, blanke dækhår til at sky regnvejr med :slight_smile: Dine bliver sandsynligvis ligesådan.
VH
Susanne

6 Synes om

hvad med øjenfarve.? Hvornår kommer den blivende? :heart::cherry_blossom:

5 Synes om

De vil have blå øjne indtil de er 8-9 uger ca. Derefter vil den være lidt grumset brunlig og så begynder de at få deres blivende farve i øjnene. Men øjnfarve kan udvikles over mange mdr. :blush:

1 Synes om