Nullers tandfjernelse... Tørfoder?

Hej alle
Nuller fik i onsdags fjernet sin ene hjørnetand i overmunden, da den havde fået en skade. Det viste sig desværre a der var dannet en byld under den :S så det blev en temmelig kompliceret tandoperation…
Dyrlægen sagde derefter at hun skulle ha vådfoder i 7 dage og ingen tørfoder…

Problemer er at Nuller taber sig… :frowning: Hun elsker sin tørfoder og har normal adgang 24/7 til den, samt vådfoder 2 gange dagligt… Nu får hun vådfoder 4 gange dagligt, men som hun plejer, spiser hun det aldrig helt op… Hun er meget sløv… dels pga medicin (antibiotika samt smertestillende) men også fordi hun jo ikke spiser lige så meget som hun plejer…

Her for 10 min gav jeg hende så lidt tør foder, og hun støvsuges skålen fuldstændig… Men nu kom jeg i tvivl om det var det rigtige a gøre?
Når hun ikk sover er hun glad, spindende… Hun leger, vil gerne kæle og kommer fint på bakken (dog med lidt splat mave pga medicinen)

Hun virker ikke til a have ondt, og jeg må gerne kigge hende i munden…

Så hva siger i? Ska hun ha lov til a spise tørfoder??? Hva har i andre med tand missere gjort???

Min Merlin fik fjernet alle sine tænder, på nær hjørnetænder og de bittesmå fortænder, for et par år siden.
Han spiste tørfoder efter en dags tid eller to …uden problemer :slight_smile:

[QUOTE=Coon Danica;1169130]Min Merlin fik fjernet alle sine tænder, på nær hjørnetænder og de bittesmå fortænder, for et par år siden.
Han spiste tørfoder efter en dags tid eller to …uden problemer :)[/QUOTE]

Tusinde tak for hurtigt svar Lisbeth :slight_smile: Jeg har jo bare fulgt Dyrlæges råd, men det går altså ikke a min Nuller taber sig… Det er 5 dage siden, og spiste som sagt hele skålen i et hug (altså tørfoderet :tihi:)

Jeg ville nu passe på, især hvis hun er blevet syet i munden så kan man risikere at stingene går op.

Hun er blevet syet i munden, men det er som sagt 5 dage siden… Jeg holder godt øje med det… Jeg vil bare ikk ha at hun taber sig… Hun er opvokset kun på tørfoder hvor jeg fik hende fra, så det kun at give vådfoder er vanskeligt med hende… :S
Du skal i hvertfald ha mange tak for a gøre mig opmærksom på det :slight_smile:

Har du prøvet at lægge tørfoder i blød ?
Det er ikke sikkert hun vil spise det, men det kunne du prøve :slight_smile:

Jeg har kun gode erfaringer med at lade dem spise tørkost når de selv vil have det. De er jo ikke dumme - hvis det gør ondt tygger man ikke helt så hårdt, så lader man sit favoritfoder glide lidt hurtigere ned.
VH
Susanne

[QUOTE=Skattekat;1169142]Har du prøvet at lægge tørfoder i blød ?
Det er ikke sikkert hun vil spise det, men det kunne du prøve :)[/QUOTE]

Jeg tvivler på at hun overhoved vil røre det… :tihi: Hvis der er noget mad hun ikke vil spise, gir hun mig Blikket… og går fornærmet sin vej… :høhø:
Det virker ikke som om hun har ondt… og hun spiste med stor velbehag en del tørfoder… Der lå 5 kiks tilbage da hun var færdig…

[QUOTE=Susanne W;1169144]Jeg har kun gode erfaringer med at lade dem spise tørkost når de selv vil have det. De er jo ikke dumme - hvis det gør ondt tygger man ikke helt så hårdt, så lader man sit favoritfoder glide lidt hurtigere ned.
VH
Susanne[/QUOTE]

Tjekkedes hendes mund bagefter, og det så ud som hun havde tygget med den side hvor det er syet… Der sad ihvertfald en lille krumme tørkiks… Men ellers så er jeg sikker på hun ville bruge den anden side…

For nogle år siden fik min hunkat fjernet alle tænder, undtagen de 4 hjørnetænder.
Hun var vant til - og elskede sin tørkost. Vådfoder ville hun helst ikke røre, så få dage efter tilbød jeg hende tørkost.
Jeg kan hilse dig og sige, at hun blev GLAD, og hun knaste foderet på livet løs.
Ved tjek hos dyrlægen ugen efter, var alt fint.
Katte er forunderlige :smiley:

[QUOTE=DK Lindvig;1169216]For nogle år siden fik min hunkat fjernet alle tænder, undtagen de 4 hjørnetænder.
Hun var vant til - og elskede sin tørkost. Vådfoder ville hun helst ikke røre, så få dage efter tilbød jeg hende tørkost.
Jeg kan hilse dig og sige, at hun blev GLAD, og hun knaste foderet på livet løs.
Ved tjek hos dyrlægen ugen efter, var alt fint.
Katte er forunderlige :D[/QUOTE]

Nuller var os meget lykkelig da jeg stillede tørkiksne frem… Så lykkelig a hun har spist sig mæt i den, for hun gad da ikk ha vådfoder her til aften… :tihi:
Hun skal til sår tjek d. 14, så der er lidt tid endnu… Men ja hun knaser løs, og er nu gået i skabet for a få en lille skraber oven på al den mad… :høhø:

5 dage efter fjernelse af en hjørnetand… så ville jeg ikke være så bekymret! Katten tygger jo ikke tørfoderet med hjørnetænderne.
Du kan vel evt. lige groft-hakke tørkiksene - eller købe en lille bitte smule killingefoder. Så der tygges endnu mindre.
Jeg ville klart lytte efter din fornemmelse af, at katten er fortsat sløj, fordi den ikke spiser ordenligt.
Da min kat fik fjernet alle tænderne, og var på både antibiotika + smertestillende + morfinlignende, der var hun sulten som en løve! Og det er din jo tydeligvis også, når det er den rigtige mad.

Update :

Nuller knaser løs i tørkiksne, og er generelt mere frisk :slight_smile: Og her tidligt i morgs vækkede hun mig meget højlydt… Hun blev ved a gå ned til bakken, så som den nysgerrige person jeg er, stod jeg op og fulgte med… Nuller havde lagt en meeeeeeget fin bæ i bakken :tihi: som hun ikke engang havde dækket til, fordi jeg åbenbart skulle se den… :ups::høhø:

Så ingen splat mave og der kommer en normal mængde bæ ud af hende- Før kom der nærmest ingenting og det var kun splat… (ja hvis jeg ikk kan dele det her, hvor så??? :p) og det er under 1 døgn siden hun satte tænderne i tørkiksne…

:yatta::yatta::yatta::yatta:

Dejligt at det går så godt med hende :thumbup:

Det er utroligt, så meget begejstring en bæ kan give. :tihi:

Hjørnetænderne er til jagt. Katten tygger ikke med dem. Så jeg ville også lade hende få kiks.

vh

Andreas