Ny (20.11.19) forskning vedr. HD er offentliggjort

Så er der nyt på Feline HD fronten
https://www.nature.com/articles/s41598-019-53904-w.pdf?fbclid=IwAR2YOn7KVAsFhEnq8wpZR-wNqi1qWY772kTlyp624KwGovEPFKzSev1pjy4

God læsning :slight_smile:

4 Synes om

Datamængden er imponerende! Og det sætter forfatterne i stand til at komme med detaljerede kvantitative udsagn. (Det generer mig dog lidt, at de laver regnestykker på værdierne fra en arbitrær HD-skala fra 0 til 3.)

Hovedkonklusionen er, at HD i nogen grad er arvelig, og at man derfor gennem selektion kan avle mængden af HD ned. Det er ikke just raketvidenskab. Det er jo sådan, opdrætterne hele tiden gør på alle andre fysiske egenskaber fra hager til haler.

En sidekonklusion er, at HD er korreleret til vægt. Det er heller ikke så overraskende. (Mere overraskende er, at vægtene hentes fra HCM-databasen.)

1 Synes om

Ja den faldt jeg også over.

Vægt er jo så meget, er det en sund stor muskuløs kat, siger min bonderøvslogik at den er bedre end en på samme vægt men som har 2 kg fedt for meget med.

Men ja konklusionerne er ikke vildt forbavsende, men dejligt at der kommer forskning ud hvor der er rigtigt mange katte i materialet.

ja men til “deres forsvar” er det den samme mand (såvidt jeg husker) der laver alle vurderingerne. Så alt andet lige er det knap så arbitrært som var de 5 forskellige.

Men jeg så også hellere at det ikke var et skøn, men noget mere “håndfast og målbart”.

Ja det må vel være en både og … :thinking:
Hvis skelettet teoretisk set er ens, så er vægtpåvirkningen af skelettet “ens” om det er 5 kg muskel eller 5 kg fedt - i stillestående. 5 kg er 5 kg - leddet skal bære de 5 kg, uanset hvad de består af.
Der hvor muskelmassen jo så kan spille ind, det er jo hvor stabilt leddet er/holdes ved bevægelser ift. korrekt slidtage på leddet (f.eks. ved slidgigt). Der er det selvfølgelig bedst, at katten er stærk og muskuløs, så leddet holdes på plads og ikke slides skævt eller unødigt meget.

2 Synes om

ja det var den pointe jeg prøvede at skrive :slight_smile: Du fik det formuleret noget mere læseligt :slight_smile:

2 Synes om

Men er det ikke ved hunde generelt de store racer, der er ramt?

En Berner Senne er jo ikke nødvendigvis tyk, bare tung. Ift fx en mops.

Jo - og det er netop fordi at tyngde er tyngde. Der vil altid være en øget påvirkning, ift vægten på hunden, uanset hvor stærk den så er :slight_smile: leddet belastes jo stadig af en større vægt end ved de små hunde.

jo men er det ikke en relativ belastning?
Altså små hunde, små knogler, samme belastning pr cm knogle som store hunde med kraftige knogler?

Ahh well egentlig også lige meget, bare en tanke.

De racer hvor vi pt ser (opdager?) HD mest er jo også de store og tunge? MCO, NFO, BSH osv? Ikke ABY, OSH, CRX etc. :slight_smile:

forkert - CRX har 100% hos pawpeds - altså 6 CRX undersøgt og alle havde dårlige hofter… her taler vi så intet om statistik og antal undersøgte katte… :wink:

1 Synes om

Interessant, det vidste jeg ikke :slight_smile:

Jeg har en slide med det et eller andet sted, når jeg finder den, skal jeg nok lige sætte ind her i tråden.

Ikke umiddelbart :person_shrugging:

Men væksthastighed kan være den store forskel. En nyfødt broholmer vejer cirka 250g, hvilket jo ikke er ekstremt meget større end de små racer.

Det er jo så ikke det samme med katte, der er forskellen mellem racerne ikke ekstrem på samme måde.

Det er bare lommetanker :slight_smile:

1 Synes om