Enig, den danske huskat er korthåret
Enig, den danske huskat er korthåret
De langhårede huskat, som vores egen er for mig en rundkørsel (Ja samme betegnelse som hos hunde) Jeg ser den ikke som en ægte dansk huskat,
I betragtning af hvor mange gange jeg har skrevet i denne tråd at huskatte jf. FIFes standard må have alle farver og hårlængder er det der vist en overflødig rettelse
Og en racekat med stamtavle må IKKE stille op i kl. 14 i FIFe. Det må den i TICA (den skal bare reg. om til HHP). Har da set alt fra en racekat med en hvid medaljon til jeg kan ikke huske om det var amputeret hale eller haleskade i TICAs HHP, så det er stadig to meget forskellige filosofier, der ligger bag hhv. FIFe’s klasse 14 og TICAs HHP klasse
Der er huskatte, blandingskatte og racekatte. Af en eller anden grund ses huskatte som mindre ‘fine’?
Det er forkert og her er en god opgave at kaste sig over
De langhårede huskat, som vores egen er for mig en rundkørsel (Ja samme betegnelse som hos hunde) Jeg ser den ikke som en ægte dansk huskat,
Amen to that…!
Det er næppe nogen hemmelighed, at mit hjerte banker (højt! ) for huskatte, og i min bog er en “rigtig” huskat netop korthåret og gerne en lidt kompakt type.
Så at operere med hhv. huskatte-type og blandingskatte giver for mig fin mening.
I øvrigt, langhårskatte er da smukke, men hvorfor det åbenbart er markant lettere at afsætte dem, end deres tilsvarende korthårede slægtninge, forstår jeg ikke - og slet ikke, når man så efterfølgende ikke gider bruge tid på den pelspleje, mange af dem tydeligvis kræver…
Jeg har nu ændret både i navnet på gruppen og i info om formålet med gruppen
Flere huskatte udstilles
Hej gruppens formål er kort og godt at få flere folk til at udstille alle deres dejlige smukke huskatte i alle farver og faconer - han katte - hun katte - kort eller langhåret store som små - killinger fra 4mdr.
under racekatte klubber - Viking cat Danmark - Jyrak Jysk racekatteklub Darak Dansk racekatteklub eller med Racekatten - derudover findes der et hav af specialklubber for de enkelte racer norske skovkatte - Maine coon - hellig Birma - ragdol Danmark - korat - perserklubben osv osv
Selvom både TICA og FIFE hovedeforbund ønsker at der kommer flere huskatte med på udstillingerne så er 95-98% af de katte der udstilles med stamtavler ….måske ville det tal ændre sig hvis huskattene fik deres egen special klub - opfordring hermed givet hvis nogen derude skulle have modet til at oprette noget i den retning….
Huskat er fælles betegnelsen der dækker over ALLE KATTE DER IKKE HAR STAMTAVLER hvad enten de ligner en racekat - om forældrene har stamtavler eller det er gårdkatten eller det er en internat kat man har ønsket at give et bedre liv - ALLE katte der ingen stamtavler har er kort og godt en dejlig huskat i sin helt egen ret …
Så kender du en smuk huskat eller 10 ? - så vis dens ejer vejen til denne gruppe … og evt opfordre ham eller hende til at prøve kattesporten og mærke stemningen - det sociale fællesskab imellem udstillere -
interessen fra publikum osv osv
Og ikke mindst stoltheden når ens kat laver et godt resultat…og måske stryger helt til tops …
Eneste krav er
1 - killingen / katten skal være mindst 4 mdr gammel = mindst 120 dage
2- katten skal neutraliseres senest fra de er 8 mdr - det er et krav
3- katten skal have sine rettige vacciner mindst hver 12. mdr - skal de udstilles i udlandet kræver det en rabies vaccine samt et kattepas
4- en sød omgængelig kat der ikke er skræmt eller bange for fremmede folk eller høje lyde
De fleste katte ligger bare og flader ud i deres bure og nyder livet…
Alle mine huskatte har startet deres liv på en gård, men er så af den ene eller anden grund havnet hos mig
Min første huskat Rottweiler var fra den gård jeg arbejde… Han var en vild lille idiot, men endte ud med at være den mest tamme og godmodige (og uintelligente) kat jeg nogensinde har haft
Han var en 1er og har aldrig siden mødt en som ham
Simba startede sit liv på en gård, hvor hans tidligere ejer fik ham fra…
Jeg fik ham så, fordi han var mere hjemme hos mig end hos tidligere ejer (pasning/aflastning ) Så jeg lavede en kontrakt hvor hans øremærke stod på og fik hende til at skrive under på han er min…
Simbas gemyt er rigtig godt, og han er en (til tider lidt for) intilligent kat
Aslan kommer direkte fra en gård, de afleverede ham her. Han er købt til Simba og det var kærlighed ved første snif
Mennesker er han rædselslagen for hvis han ikke kender dem, så gemmer han sig og ligger og ryster
Men når han så kender en, så bliver den helt store motor tændt
Simba er en der går direkte hen og sniffer til nye ting, mens Aslan er en der sidder og kigger og tænker meget over hvordan man gør ting, inden han tør forsøge sig selv
Og en racekat med stamtavle må IKKE stille op i kl. 14 i FIFe. Det må den i TICA (den skal bare reg. om til HHP). Har da set alt fra en racekat med en hvid medaljon til jeg kan ikke huske om det var amputeret hale eller haleskade i TICAs HHP, så det er stadig to meget forskellige filosofier, der ligger bag hhv. FIFe’s klasse 14 og TICAs HHP klasse
Som jeg skriver, bliver racekatten med stamtavle reelt frataget sin stamtavle, hvis den stiller op som HHP i TICA. Jeg forstår ikke, at det kan udlægges som forskellige filosofier, men lad os være enige om at være uenige om dette emne.
[quote=“Temple_Bar, post:28, topic:240827, full:true”]
Som jeg skriver, bliver racekatten med stamtavle reelt frataget sin stamtavle, hvis den stiller op som HHP i TICA. [/quote]
Interessant. Jeg har på et tidspunkt solgt en sød og pæn men fejlmarkeret birma til nogen, der gerne ville have den med på en TICA udstilling som HHP, hvis jeg ville tillade det. Det ville jeg vel godt - men det vil jeg så ikke mere Han skal ikke være stamtavleløs bare for at kunne udstille i en klasse, som jeg alligevel ikke forstår pointen med. Han er og bliver en birma, han er bare ikke til udstilling. Og den tanke kommer jeg til at fastholde fremover, for SÅ meget skal de ikke nedgraderes for sine fejl…
VH
Susanne
Takker det gør jeg så har sllerede ændret i beskrivelsen - tsk for konstruktiv kritik og indspark til hvad og hvordsn jeg ksn gøre tingene bedre - mit ærinde er jo ikke at træde på nogen eller støde folk fra mig ’ jeg har jo derimod fra starten af gjort meget ud af at fortælle at jeg er helt ny i det her udstillings sjov og jeg rr kun lige ved at lære hvordan tingene hænger sammen i de 2 forskellige regi’er
Og jeg er kun blevet positivt overrasket og mødt med en imødekommenhed fra alle steder publikum- andre udstillere - klubberne og dommere …
Det har vækket min interesse med storm og jeg syntes simpelthen at det er noget alle der har en sød dejlig kat og som har lysten til at prøve kattesporten men fejl agtigt ligesom jeg selv ikke ved at det er muligt at udstille katte uden stamtavler - burde have muligheden for at melde sig til … derfor prøver jeg at gøre hvad jeg kan for at informere herom …
Hvis man som ejer af en racekat evt en maine coon med fejl som ikke rigtig har haft en chance imod andre i dens klasse og lader den stille op i HHP klassen kan den så samtidigt være tilmeldt sin rigtige klasse eller hvad
Betyder det så at alle i princippet kan tilmelde sin kat som HHP
Nej, man kan ikke både blæse og have mel i munden Se Mettes forklaring om at katten mister sin status som racekat og bliver HHP kun.
Helt enig. Jeg bryder mig heller ikke om TICA s regler lige på det punkt.