Ny facebook gruppe

Hej jeg har lige en reklame info omkring den nye FB gruppe jeg har oprettet under min egen Facebook profil Tina Olsen ( der er et sort hvid protræt foto af mig som profilbillede ) …Redirecting...

Den hedder flere katte uden papir skal udstilles …
og har kun eet formål at oplyse ejere af katte uden papir om at det faktisk er helt tilladt at tilmelde dem til udstilling både hos FIFE og TICA , at det faktisk er et stort ønske fra forbundene om at der kommer flere huskatte med til udstillinger i Danmark - i eksempelvis USA og Asien er det helt normalt at udstille huskatte i alle afskygninger - men i Danmark Europa og Norden er det ikke så udbredt ENDNU…

MEN DET SKAL DER GERNE ÆNDRES PÅ HURTIGT

Så det ville være en stor hjælp hvis i alle melder jer ind og gerne opfordre og invitere alle i kender

Jeg er ligenu igang med at udvide min hjemmeside så den også kommer til at omhandle katte og udstilling et lille univers om hvad der har min store interesse lilholt - billedekunst - nibefestivalen og nu katteudstilling - mere info om det når jeg er klar til at gå online med den …

Nu har jeg ved de 3 weekender jeg har udstillet Rex oplevet at 9 ud af 10 gæster ikke ved at man kan udstille sin kat selvom den ingen stamtavle har og de fleste tror ligesom jeg selv at kattesporten kun er forbeholdt opdrættere og folk med monsterdyre racerene katte … og de bliver positivt interesseret når de får afvide at Rex er en huskat …

Måske skal huskattene have deres egen special klub afsnit hos hovedeklubberne hvor nogen virkelig arbejder for at fremme viden om mulighederne for der begynder at komme mange flere med på kattesporten - men indtil det sker må andre jo løfte det de kan for at hjælpe til at viden når ud til ejerne af alle skønne huskatte og forsøge at lokke flere til den vej…

Så kom endelig frisk og på forhånd tak for støtten …

1 Synes om

Jeg vil starte med at sige jg har ikke noget imod huskatte, vi har selv en, dog kommer den ikke med på udstillinger.
At forvente katteklubberne begynder at promovere huskattene noget mere, tror jeg ikke kommer til at ske. Kattesporten vi dyrker er trods alt racekatte med stamtavler.

Jeg syntes det er helt fint at udstille huskattene og ved de er mere end velkommen.

1 Synes om

Ja og nej. Jeg synes ikke der skal laves flere “racekatte uden stamtavle” så den del vil jeg ikke være med til at promovere som budskab. Hver gang man laver og/eller køber en “racekat uden stamtavle” er man med til at ødelægge det for den race. Både fordi der kun er så og så mange hjem/købere, og fordi en kat uden stamtavle aldrig kommer til at bidrage med sit genetiske genmateriale til racen, hvilket ikke er godt for racen.
Så skal budskabet laves om til “Alle huskatte er velkomne - huskatte må have alle pelslængder og farver”

4 Synes om

Jeg giver dig fuldstændig ret og det er bestemt ikke min plan at fremme opdræt af racekatte uden papir

  • det har slet ikke været i mine tanker men at få info ud om at netop den huskat hvor man kun kender moren eller katte uden stamtavler også kan udstilles og at de er mere en velkomne
    Og kunne man nu lokke flere med på vognen ville det jo betyde at flere huskatte blev neutet og derfor ikke bidrager til antallet af overskudskillinger …

Der vil altid findes et stort antal katte uden stamtavler - det er trods alt dem der er flest af ude i alverdens hjem som huset kæledyr…

I mange 100 år var den norske skovkat jo at betegne som en huskat og var racerene selvom der ikke nødvendigvis fandtes papir på dem men med tiden var indparingen med importeret korthåret katte racer ved at få racen til at helt at uddø og kun via intenst avls arbejde overlevede racen heldigvis

Så nej der skal passe på de rene racer ellers risikere de helt at forsvinde…

Der var på et tidspunkt en opdrætter der udelukkende opdrættede huskatte, men hun er vidst stoppet med det…

Jeg mener hun lavede hendes egne stamtavler.

Det er nettop diisse sætninger, der får tråden til at knække hos mig, for de henvender sig lige nettop til alle BYB opdrætter, der så hårdnakket påstår at deres katte er lige så ægte som vores med stamtavler.
Det eneste man kan sige om dem er ja, de er ægte katte, der er ikke spor af hund i dem, men de er og bliiver altid en huskat og skal benævnes som dette.

Ja det er stadig huskatten der er den mest almindelige, men gør dig selv den tjeneste at pointere at en kat uden stmtavle er en huskat uanset hårlængde, hvilken race den kunne ligne og om forældrene eller bedsteforældre har stamtavle.

Vi har dette huskræ og da vi tog den til os, havde mange også travlt med at den lignede en Maine Coon, men nej, den er en huskat (Dem der siger den ligner en Maine Coon, trænger til at besøge en udstilliing, så kan de se, der er absolut ingen sammenligning med racen)

7 Synes om

Det er der desværre en del Byber der gør, og har hørt, der vist er nogen der bruger oplysninger fra FDkat til formålet. Men uanset, så er og bliver en huskat “kun” en huskat (Jeg ved du er enig)

Den opdrætter der tænkes på var ikke bybber.
Hun lavede ikke huskatte som lignede racekatte.
Det var alm. korthårs huskatte, hvor hun vist selekterede på flotte tabbymønstre.
Hendes tanke gætter jeg på var at man kunne få en huskate som var opdrætter som en racekat, hvor man kendte både mor og far og hvor der var styr på sygdomme, vacciner mm. Alle hendes katte blev vist også neutraliseret inden flytning.

Jeg har det også lidt svært med at se huskatte som ligner racekatte. I min optik er en huskat altid korthåret. Der skal ikke være rum for gætterier om hvad den mon indeholder af racer.
På at eller andet tidspunkt skal jeg igen have en lille huskat. Den skal være korthåret, sort med hvide poter og en hvid tegning over snuden - ligesom min gamle Palle som jeg havde for 25 år siden :heart:

7 Synes om

Nikie Parry lavede nogle meget smukke huskatte. Hun havde Diva med på show her sidste år i en alder af 13 år tror jeg det var. I hvert fald den af hendes der blev World Winner. Det var mega hyggeligt at møde hende igen.

Tina - Vil du have nogen støtte fra den del af den etablerede katteverden der registrerer katte i FIFe regi, så skal du IMO droppe at fokusere på stamtavle i din “salgstale” og i stedet fokusere på at jf. FIFe standard for huskatte må de have alle farver og hårlængder. Så slå pp at folk endelig skal komme med deres huskat uanset hvad der måske kunne lægge bag den.
Huskatte klassen i FIFe adskiller sig betydeligt fra TICAs House Hold Pet klasse, hvor det ikke er ualmindeligt at se racekatte med fx en farvefejl eller dårlig type eller andet stille op. Det er to meget forskellige filosofier, der ligger bag.

7 Synes om

Hende hus kræet her i har @Jeanette hun er sådan en flot og dejlig huskat, hun har godt nok fået halen snoet om mig :star_struck:

Med venlig hilsen

2 Synes om

Jeg er med på vognen, om ordlyden får mig til at låse.
Jeg “tilhører” FIFe-land og derfor er der ikke noget der hedder katte uden stamtavle eller papirer. Det er huskatte.
Min wannabe siameser Sugieh, har masser af papirer (fra dyrlægen), men stamtavle har hun ikke, og det gør hende automatisk til huskat.
Jeg er også af den overbevisning at der i din overskrift implicit kan læses, at BYB- katte er helt på linje med stamtavlekatte, og det er de ikke i racekatteøjemed. Hovedklubberne under FIFe er stiftet bla. for at udbrede viden om racekatte. Der bliver lagt mange kræfter i at bekæmpe bybberne, og derfor er det forbistret vigtigt, at et fremstød som du ønsker at gøre, ikke bliver misforstået eller tolket forkert.
Så… jeg ville i dit sted, se meget på ordvalg og ordlyd. Jeg mener nemlig heller ikke der er nogen der “skal” noget som helst. Jeg ville gribe det an som en oplysning om, at huskatte uanset herkomst sagtens kan udstilles.
Men det er bare min holdning og den er absolut ikke nødvendigvis den rigtige.
Når det så er sagt, så synes jeg det er fint, du vil promovere at huskatte også kan udstilles. Det skal bare gøres med omhu og omtanke. :wink:

4 Synes om

Tusind tak, ja hun er en fin pige og med et dejligt temprement :heart:

1 Synes om

Okay så kom med nogle ind spark til hvad jeg så skal kalde den får ikke at støde nogen hvilket ikke er min hensigt … katte uden papir er vel = huskatte og det med at nævne uden papir er jo for at sige at alle katte kan udstilles også dem uden stamtavler …

Jeg er ikke ude i et ærinde om at få flere til at avle killinger - min gud nej der er nok overskudskillinger og katte nok derude … og ved at få flere huskatte med i kattesporten jo flere bliver jo så også neutet og dermed ikke længere kan bidrage til reproduktion hvilket jo er godt …

1 Synes om

Hvorfor ikke kalde dem huskatte med lang og kort pels som er kastreret eller steralliseret… er mere end velkomne på udstillinger mm.

Måske også skrive at huskatte er en fantastisk race i sig selv og derfor ikke behøver ligne andre racer, da de er fantastiske i sig selv.

I en huskat kan man få en del af den danske historie til at gå rundt i sin stue, da vores huskatte ikke lignede en maine coon eller siameser, men havde deres egne fantastiske udseende som ikke kan sammenlignes med andre racer (hvilket de jo faktisk godt kan, da man jo elsker den europæiske huskat så meget at man har lave en kat med stamtavle mm for at at vores originale huskat ikke skal forsvinde)

3 Synes om

For mig er det ikke en huskat hvis det er en blanding…

Jeg ser huskatte som korthårede og oftes fra en gård :see_no_evil:

Men det er (helsigvis) ikke mig der laver reglerne :smiley:

2 Synes om

Er det Europé du mener?

Ja

1 Synes om

Ja og nej :wink: Rent faktisk står der intet i FIFe’s regler om, at en kat udstillet i huskatteklassen ikke må ligne en racekat - det er en fortolkning, der foretages af udstillere og i nogen grad dommerne.

TICA’s HHP klasse omfatter både katte uden stamtavle og katte, der er “født” med stamtavle, men har én eller flere fejl, som gør dem uegnede til at blive udstillet som den race. De skal dog alle opfylde visse helbredsmæssige krav til at blive udstillet (de må bl.a. ikke være fladbrystede) og de katte, der er født med stamtavle, skal omregistreres og deres navn må ikke indeholde referencer til et TICA katteri.

GCCF, der primært har base i England, men også har “underafdelinger” i mange andre lande, som kører efter samme regler, har en klasse, de kalder “Pedigree Pet”. De katte skal - som navnet antyder - være stamtavlekatte, men får stadig frataget deres stamtavlenavn i forbindelse med udstillinger. En af mine killinger fra det sidste kuld har været nødt til at blive udstillet som pedigree pet, fordi GCCFI ikke anerkender hans stamtavle :frowning:

1 Synes om

Ja, slå et slag for de fantastiske danske huskatte - giv dem et værdi boost. De er OG katten :sunglasses:

Der er huskatte, blandingskatte og racekatte. Af en eller anden grund ses huskatte som mindre ‘fine’?
Det er forkert og her er en god opgave at kaste sig over :heart:

og med danske huskatte mener jeg som dem her:

kik mere her:
https://arkiv.dk/soeg?searchstring=kat&page=2&til=1930&billeder=true

4 Synes om

Dansk huskat 1890

og charmebøf her fra 1910 -1920’erne

Ingeborg var vist glad for sin kat - 1901

5 Synes om