Ny kat måske gravid - hvad gør man?

Hej kattegale, jeg har for 2½ uge siden overtaget to dejlige hunkatte. De er søstre, og er nu 6-7 måneder gamle. De er ikke steriliseret, men tidligere ejer (opdrætter) var startet dem på p-piller, som de fortsat får som planlagt. De har begge fået p-piller i 5 uger nu.

Den ene af kattene synes jeg dog er blevet noget rund om maven, klart rundere end sin søster, som ellers er den største af de to. Jeg synes måske også, hendes brystvorter er blevet lidt større og mere tydelige. Hun er ekstremt kælen og kontaktsøgende, men da jeg jo kun har haft kattene i 2½ uge, er det jo svært at sige, om det bare er hendes personlighed.

Opdrætter ejer deres far, og de har også haft mulighed for at gå ude - selvom de, i følge opdrætter, stort set altid har valgt at være inde. Men jeg frygter, at hun alligevel er blevet gravid inden jeg har overtaget dem. Hos mig har de kun været inde.

Men killinger passer godt nok MEGET dårligt ind lige pt., planen var, at hvis de fungerer på p-piller, så skulle de bare fortsætte med det, men ellers må de steriliseres. Hun er jo selv kun en stor killing, så er også bekymret for, hvordan hun ville klare jobbet med at føde og passe killingerne.

Jeg har hørt, at dyrlægen kan sterilisere og fjerne killingerne ret langt frem i drægtigheden, passer det? Eller hvad gør man, hvis man pludselig ufrivilligt står med en gravid kat?

Først og fremmest ville jeg tage dem begge til dyrlægen for et sundhedstjek - i den forbindelse bør dyrlægen kunne afgøre, om katten er drægtig eller “bare” reagerer atypisk på p-piller. Hvis du ikke har planer om at få killinger på kattene, vil jeg anbefale at få dem steriliseret hurtigst muligt - også selvom den ene skulle være drægtig. P-piller er noget, fanden har skabt.

Den del af det ville jeg være mindre bekymret for - de klarer det som oftest til UG, hvis man bare lader dem få lov.

Jeg har hørt, at dyrlægen kan sterilisere og fjerne killingerne ret langt frem i drægtigheden, passer det? Eller hvad gør man, hvis man pludselig ufrivilligt står med en gravid kat?

Dyrlægen kan sagtens sterilisere hende selv om hun er drægtig - eller han kan give hende en abortprovokerende sprøjte, men så står du jo med “svineriet” selv, når hun føder de døde killinger. Hvis ikke hun skal bruges til avl alligevel, så får dyrlægen til at neutralisere hende hurtigst muligt.
VH
Susanne

Tak for svar!

Jeg havde godt nok tænkt, at det kunne være sjovt at få killinger engang i fremtiden, så derfor ville det være praktisk at beholde dem på p-piller. De fungerer også begge fint, men vil da lige undersøge nærmere omkring bivirkningerne. Det er længe siden, jeg sidst har haft kat!

Jeg tager dem begge til dyrlægen til sundhedstjek, og hvis hun er gravid, bliver hun neutraliseret. Den anden får indtil videre lov at fortsætte på p-pillerne, til jeg er sikker på, hvad der er den bedste løsning.

I øvrigt, nu har hun jo fået p-piller de sidste 5 uger, er det ikke også noget med, at p-pillerne kan skade de ufødte killinger?

Nej - det er faktisk en skrøne. Men det giver stærkt forøget risiko for ovariecyster og brystcancer hos hunkatten… Camilla har fuldstændigt ret i a p-piller har fanden skabt - de skal ikke betragtes som en løsning på noget som helst, men derimod som en nødløsning i enkelte tilfælde.
VH
Susanne

Først: Tillykke med dine nye katte :slight_smile:

Killinger er kære - men der er allerede alt for mange uønskede katte. Og tænk på at du måske står med 8 killinger du skal ha’ nye hjem til hvis du engang i fremtiden bestemmer dig til at få killinger på en eller begge katte (så kan du gange antallet med 2)

Vel får de færreste katte så mange killinger men det er på den anden side ikke ukendt, nu ved jeg ikke hvilken race de er (du taler om “opdrætter” så jeg konkluderer at det er racekatte?)

Så for kattenes, og din egen skyld, ville jeg lade dem sterilisere, inden du pludselig har killinger op til skorstenen :wink:

Ja I har nok ret, det er nok et lidt rosenrødt billede af de kære små killinger, jeg har i hovedet! :wink: Kattene er et ups’er-kuld ud af en hellig birma (mor) og en alm. huskat (far), så opdrætter er måske så meget sagt… Og når jeg nu tænker over det, kommer det jo næsten ikke bag på mig, at de måske ikke har haft helt styr på det dér med avl!

Tanken om killinger kom egentlig mest af, at det kunne være sjovt at se, hvor meget birmaen ville slå igennem hvis de blev parret med en raceren birma. Men nej, SÅ vigtigt er det jo heller ikke, naturligvis kommer kattenes ve og vel i første række. Jeg havde egentlig bare den opfattelse, at de sagtens kunne trives med p-piller. Mine katte skal bare være kæle-katte, de er jo også blandinger.

Jeg vil kraftigt overveje at få begge katte steriliseret! Er i hvert fald glad for at høre, at dyrlægen godt kan sterilisere og fjerne eventuelle killinger.

Det behøver du såmænd ikke eksperimentere med killinger for at få et svar på, for det ved vi allerede: I gennemsnit vil du få 50% huskatte og 50% masket afkom med blå øjne og evt. hvidt på poterne. Det svære i den del af øvelsen vil i virkeligheden være at finde en raceren birmahan, der af sin ejer får lov til at være med til den slags halløj…
VH
Susanne

Hejsa, Asta Ina - velkommen til Kattegale og tillykke med dine to nye katte :slight_smile:

Jeg har ikke så meget at tilføje til det, der allerede er sagt om p-piller kontra sterilisation. Men i denne udmærkede artikel er samlet de ting, man lige skal overveje, inden man beslutter sig for at “få et enkelt kuld”. Det er altså ikke bare sådan lige…

Siden din hunkat der måske er drægtig selv endnu kun er en killing så synes jeg det ville være synd for hende at ¨få et kuld killinger. Hun skal have lov til at være killing. Du kan også sagtens risikere at hun ikke vil passe killingerne når hun selv er så ung. Og så kan det stoppe hendes udvikling at skulle amme sådan et kuld.

Som andre har nævnt - det bedste du kan gøre for dine to katte OG for digselv - er at få dem steriliseret med det samme. Det kan sagtens gøres selv om en af dem evt. skulle være drægtig.

Og så er det jo så dejligt nemt og ukompliceret at nyde dine dejlige to katte bagefter. Uden problemer og uden at skulle bekymre dig.

HVIS det havde været mine katte, og jeg ikke havde anskaffet mig dem til opdræt…
Så havde jeg fået snittet dem aldeles omgående.
Der er ALT for mange hovsa kuld og “det kunne være hyggeligt” kuld.
Det letteste i hele verden er at få et kuld killinger… Men det er ikke let at:
Komme af med dem
opfostre dem, hvis moderen ikke kan klare dem
betale dyrlægen for kejsersnit, vaccination x 2, neutralisering (for ikke at bidrage til yderligere hovsakuld.)
beholde et kuld på i “værste fald” 8 killinger, fordi der ingen aftagere er til dem.
Killinger er noget af det skønneste, men man skal også være realist og i dit tilfælde vil jeg mene det vil være absolut det bedste at snitte begge to :slight_smile:

Der er for mig intet belæg for, at vente med en neutralisering til katten har haft sin første løbetid. Killinger her fra mit opdræt bliver derfor også neutraliseret inden de forlader mit hjem, hvis de skal være kælekatte.

Jeg synes personligt, at det vil være synd for din unge hunkat, at lade hende få et evt. kuld. Jeg er ikke i tvivl om at hun nok skal kunne klare det, men jeg tænker, at hun vil have det bedre, at være foruden et kuld.

Valget, omkring hvordan forløbet af en evt. graviditet hos din kat skal ende ud med, er dit.Uanset hvilket valg du træffer, da synes jeg det er dejligt, at du har gjort dig dine overvejelser og tanker her omkring :slight_smile:

Knus Gitte

Det lyder ikke som det bedste sted du har købt de katte.
Jo før du får neutraliseret hende, des bedre.

Få kun killingerne, hvis du virkelig har et seriøst ønske om at opdrætte. Det er dyrt og du skal være indstillet på fx et kejsersnit en lørdag aften, der koster i nærheden af de 10K (ja, det gør det i Kbh).

Killinger er søde, men de skal også have nye hjem - og før det skal de have mad, grus, vaccinationer osv osv.

Du kan læse om p-piller vs sterilisation i denne folder