Ny kat?

Jeg står i den situation at kæresten og jeg overvejer at anskaffe os en lille killing. Jeg er opvokset med kat fra helt lille og har ellers haft alle mulige gnavere samt to hunde - som jeg desværre ikke har mere. Timingen passer ikke rigtig til at få hund - men jeg savner også at have kat. Dette har aldrig rigtig været en mulighed før, da kæresten ikke har været ret meget for katte - men han er tøet op nu… :wehuu:
Nu har jeg så bare lige ét spørgsmål:
Når man får en killing hjem, hvordan er det så med at holde ferie? Sidste gang jeg fik ny hund hjem holdt jeg 3 ugers ferie, for at hunden også kunne lære at være alene. Men det samme gør sig jo ikke helt gældende for katte - selvfølgelig skal de falde til osv., men kender i hvert fald ingen som har brugt tid på at lære deres kat at være alene. Så hvor meget tid er det “nødvendigt” at have herhjemme når man får katten hjem? For det er ikke muligt for mig at holde flere ugers ferie nu her, men både kæresten og jeg får snart læseferie. Dette vil sige at vi har fri flere dage, men der vil stadig være dage der hedder eksamen / arbejde (hvor det så bare ikke er en helt arbejdsdag) og ofte arbejder vi også på skift af hinanden.

Hvordan gjorde i, da i fik en ny lille killing hjem?

:)[COLOR=“Purple”] At have kun een kat alene hjemme, evt. en hel dag er synd for katten, - - - jeg vil til alle tider anbefale, at få 2 killinger evt, kuldsøskende. De fleste opdrættere giver rabat på killing nr 2,- og med 2 katte i huset, vil de ikke kede sig, men knytte sig meget til hinanden. Og det er morsomt med een killing, men utrolig meget morsommere med 2 killinger!
:slight_smile:

Cats og Conni[/COLOR]

[quote=conninissen;373725]:)[COLOR=purple] At have kun een kat alene hjemme, evt. en hel dag er synd for katten, - - - jeg vil til alle tider anbefale, at få 2 killinger evt, kuldsøskende. De fleste opdrættere giver rabat på killing nr 2,- og med 2 katte i huset, vil de ikke kede sig, men knytte sig meget til hinanden. Og det er morsomt med een killing, men utrolig meget morsommere med 2 killinger!
:slight_smile:

Cats og Conni[/COLOR][/quote]
Jeg overvejer også lidt om jeg vil have to killinger fra samme kuld eller have to fra forskellige kuld - men tror det ender med nr. 1 hvis det er. :wink:
Men spørgsmålet gik også mere på hvordan i gjorde når i får en ny kat hjem - holder i ferie, eller er det ikke nødvendigt med katte at holde nogle dages fri sammen med dem?

[quote=Garfield.;373728]Jeg overvejer også lidt om jeg vil have to killinger fra samme kuld eller have to fra forskellige kuld - men tror det ender med nr. 1 hvis det er. :wink:
Men spørgsmålet gik også mere på hvordan i gjorde når i får en ny kat hjem - holder i ferie, eller er det ikke nødvendigt med katte at holde nogle dages fri sammen med dem?[/quote]

Jeg ville anbefalde at I fik den/dem op til weekend. Så havde i lige nogle dage, hvor killingen/killingerne kunne finde sig til rette, og i kunne lære dem at kende. Jeg er enig i at når i gerne vil ha en killing, skal der helst være 2 af dem. Killinger har brug for en sparringspartner og de gir bare hinanden nogle ting, som vi mennesker ikke kan give dem.

Hvis i kun vil ha en kat, vil jeg anbefalde en voksen kat, der ikke bryder sig om andre katte, eller helst vil have sine mennesker for sig selv.

Da jeg fik mine første 2 (de kom samtidig) var jeg så heldig at det var midt i min sommer ferie så jeg godt og vel 9 dage hvor jeg var hjemme hos dem og de faldt meget hurtigt til. Anden gang jeg fik kat var jeg hjemme en uge men det var mest fordi jeg gerne ville følge med i hvordan sammenføringen gik imellem de 2 gamle og den nye. Da der var gået 3 dage var det lutter ren idyl her hjemme. Jeg vil mene en forlænget weekend er det mindste man kan gi sin nye ven/venner.
Jeg vil som de andre opfordre dig/jer til at købe 2 killinger - så de har hinanden når de er alene. Og jeg vil love og påstå at i vil nyde når de 2 leger og nusser med hinanden.

Hvis du får 2 killinger fra samme kuld, behøver du ikke tage ferie. En weekend kan sagtens gøre det :slight_smile:

Lov mig - hvis du har muligheden, så tag 2 killinger - helst fra samme kuld.

Det er virkelig synd for en lille killing at være alene. :slight_smile:
De har så stor glæde af hinanden - og I kan selvfølgelig nusse og kysse og kæle.
Men vi kan ikke på samme måde - som en anden killing - lægge os ned på gulvet og sparke med benene. :yatta: :yatta:

Ja, en weekend burde kunne gøre det :slight_smile: Og enig med de andre ifht. to killinger fra samme kuld, især hvis den/de skal være indekat :slight_smile:

enig med de andre…

jeg har fået mine 6 i par… nr 7 kom dog til alene :slight_smile:

når de kommer i par tager det max en weekend :slight_smile: - men skal det være en lille alenekilling - så kommer det til at kræve ekstremt meget mere af dig fordi du skal bruge meget mere tid på aktiveringstimulering end du ville skulle med 2 :slight_smile:

ankommer den alene vil jeg sige omkring en uge

Tak for alle jeres svar.
Må indrømme at jeg ikke tror jeg orker to killinger/katte - så tankerne er pt. mest på at vente på at den rette kat af genbrugsguld dukker op - en kat som er vant til at være indekat og som helst vil være alene. De katte findes der jo også. :hjerte: Jeg kan godt se én legesyg killing alene, vil måske ikke være særlig sjovt. Dog - som min kæreste også nævner - langt de fleste vi kender med indekatte holder dem alene. Men ja, det er jo nok et holdnings spørgsmål, tror jeg. Kunne dog læse at stort set alle kattesider (adoptiv sider osv.) siger det samme nu. Tiderne udvikler sig jo (og heldigvis for det!)

Så tror jeg vil prøve at smide nogle annoncer i på nettet forskellige steder, og se om nogen har netop dén kat vi leder efter! :thumbup:

Der er mange opdrættere, der sælger avlskatte ud - det er voksne katte, der ofte fåes for 1500-2000 kr.
Flere af dem er udmærkede enekatte - muligheden er også, at få et voksent par, der er vant til at gå sammen.

Så mit bedste råd er, at finde ud af, hvad du går efter - og så søge det.

At annoncere efter det du ønsker, ville jeg ikke gøre. Alt for mange vil gerne “kaste deres katte i nakken” på hvem som helst. Lav selv det opsøgende arbejde, så du får lige det du ønsker :slight_smile:

Der er mange opdrættere, der sælger avlskatte ud - det er voksne katte, der ofte fåes for 1500-2000 kr.
Flere af dem er udmærkede enekatte - muligheden er også, at få et voksent par, der er vant til at gå sammen.

Så mit bedste råd er, at finde ud af, hvad du går efter - og så søge det.

At annoncere efter det du ønsker, ville jeg ikke gøre. Alt for mange vil gerne “kaste deres katte i nakken” på hvem som helst. Lav selv det opsøgende arbejde, så du får lige det du ønsker :slight_smile:

:slight_smile:

hej!

vi fik Tøffe for halvanden måned siden, han er omplaceringskat og 5 år gammel. Jeg ville så gerne have en brite, da jeg har kendt en engang, og så fik vi Tøffe og han er enekat, han faldt faktisk til på 3 dage og det er bare blevet bedre og bedre, men vi er jo også lige gået på pension og er jo bare herhjemme.

Det er så vigtigt at man får den kat der passer til en, man skal være helt sikker på at det er den rigtige race, anvaret og glæden har man i mange år. hvis vi ville have haft killing havde vi købt 2, ellers er det drøjt hvis man skal aktivere hele tiden. Tøffe vil også gerne lege, men ikke som en killing:)

To katte er da helt sikkert det bedste, men vil bare sige, at det også sagtens kan lade sig gøre. Da Merle og min vej krydsede hinanden, stod jeg for at skulle flytte i en lejlighed en måned efter, hvor man kun måtte have én kat. Oven i det var Merle meget ung (kun 8 uger), men der var ikke så meget at gøre, jeg var hans eneste chance for at undgå aflivning :hjerte:

Jeg fik ham hjem en weekend, og fortsatte derefter hverdagen med studie og job. Det krævede meget stimulering når jeg kom hjem, men han var og er en glad og tilfreds kat. Så vil som sagr bare sige, at det altså godt kan lade sig gøre, det kræver bare mere arbejde end at have to, og kan til tider også være noget frustrerende med en lille hyperenergisk killing.

Held og lykke med “familieforøgelsen”

Mvh Maja

[quote=Garfield.;374222]Tak for alle jeres svar.
Må indrømme at jeg ikke tror jeg orker to killinger/katte - så tankerne er pt. mest på at vente på at den rette kat af genbrugsguld dukker op - en kat som er vant til at være indekat og som helst vil være alene. De katte findes der jo også. :hjerte: Jeg kan godt se én legesyg killing alene, vil måske ikke være særlig sjovt. Dog - som min kæreste også nævner - langt de fleste vi kender med indekatte holder dem alene. Men ja, det er jo nok et holdnings spørgsmål, tror jeg. Kunne dog læse at stort set alle kattesider (adoptiv sider osv.) siger det samme nu. Tiderne udvikler sig jo (og heldigvis for det!)

Så tror jeg vil prøve at smide nogle annoncer i på nettet forskellige steder, og se om nogen har netop dén kat vi leder efter! :thumbup:[/quote]

hvad er det da så i leder efter?

jeg har 2 katte der ville have bedst af at komme ud og bare være ene kat, da de simpelthen snakker så ufatteligt dårlig “katsk”, at det ikke er optimalt for dem at bo i min store flok.

Det er huskatte, der er opvokset uden mor fra de var 4 uger, og der var heller ikke andre katte, hvor de voksede op, så de har simpelthen fået prægning på mennesker mere end på katte.

Det er utroligt dejlige katte, som er meget meget kælne, og gerne vil sove i arm, eller lege, med mennesker, men som ikke dur til at lege med andre katte.

Det er huskatte, og den ene er en han, den anden en hun.

De er ca. 3 år (bliver de i år), og de er øretatoverede og neutraliserede.

Du kan eventulet sende mig en besked, hvis du vil høre nærmere om dem.

[quote=alleos7;375513]hvad er det da så i leder efter?

jeg har 2 katte der ville have bedst af at komme ud og bare være ene kat, da de simpelthen snakker så ufatteligt dårlig “katsk”, at det ikke er optimalt for dem at bo i min store flok.

Det er huskatte, der er opvokset uden mor fra de var 4 uger, og der var heller ikke andre katte, hvor de voksede op, så de har simpelthen fået prægning på mennesker mere end på katte.

Det er utroligt dejlige katte, som er meget meget kælne, og gerne vil sove i arm, eller lege, med mennesker, men som ikke dur til at lege med andre katte.

Det er huskatte, og den ene er en han, den anden en hun.

De er ca. 3 år (bliver de i år), og de er øretatoverede og neutraliserede.

Du kan eventulet sende mig en besked, hvis du vil høre nærmere om dem.[/quote]

Tusind tak for dit flotte tilbud! :ok:
Men vi var i går nede og kigge på en 4-årig Burmeser, som har det helt fint med at være enekat (og indekat!) - han virker lige som katten for os, så vi smed despositum på ham og han flytter hjem til os den 4/6 - Charlie hedder han -love

Tillykke med ham :slight_smile:

Tak skal du have :slight_smile: