Jeg er nyt medlem og ny katte-ejer! Min killing, som hedder Rugbroed (I know, specielt navn, men jeg bor i udlandet og savner Danmark indimellem ) er ca. 14 uger gammel, jeg fik/fandt ham for ca. to uger siden - det er en laengere historie som i maa faa paa et senere tidspunkt. Jeg har blot et spoergsmaal om hans adfaerd lige nu.
Generelt er han meget kaerlig, tillidsfuld, spinder og opfoerer sig som en velfungerende kat i mine oejne. Han bruger altid kattebakken, spiser og drikker normalt, vasker sig osv. Sover ogsaa meget i loebet af dagen. Men engang imellem, specielt efter han har sovet i laengere tid bliver han pludselig helt vild og farer rundt op og ned ad moebler, styrter rundt i stuen, stopper pludseligt op og rejser haar og laegger oererne tilbage, styrter igen rundt fuldstaendig vildt og hvis man proever at kaele for ham kradser og bider han bare efter ens haender. Efter et stykke tid med denne opfoersel falder han igen til ro og opfoerer sig normalt. Det sker ca 2-3 gange om dagen at han faar disse “flip”. Er det normalt eller er der noget galt med ham? Det skal siges han er fundet paa gaden.
Paa forhaand tak for svar! Jeg har allerede brugt denne side meget til at soege info, men dette er mit foerste indlaeg.
To tre tosseanfald om dagen? Det er helt normalt og sund adfærd. Flere gange om dagen ville også være helt nomalt.Og så er det jo sødt, ikk?
En kat i den alder ville også have rigtig meget glæde af at have en jævnaldrende kat at dele sine tosseanfald med. Det er bedst at undgå at have enekat, hvis katten ellers er velfungerende, og det lyder det til at din er. Det forebygger også evt. problemadfærd som skyldes manglende afløb for al den energi han har.
Så anskaf en killing mere, som passer til ham i personlighed, størrelse osv.
Og anskaf et kradsetræ, som han kan springe rundt i, hvis han er indekat (hvilket jeg i øvrigt også altid vil anbefale, som beskyttelse mod biler, smitsomme sygdomme etc.). For mange mennesker lukker jo bare katten udenfor, så den kan gå og tumle for sig selv, og de mennesker lærer derfor aldrig rigtigt deres kat at kende (- og det vil jeg som sagt absolut ikke anbefale af pga. alle farerne udenfor og godt naboskab osv.)
Tak for svar! Dejligt at hoere han er normal Mht en ekstra killing han kan lege med saa synes jeg ogsaa det lyder som en rigtig god ide paa laengere sigt, men lige nu er han bl.a. ved at komme sig over en braekket hofte plus nogle smaaskavanker, saa vil helst vente til han er helt frisk igen!
Jo vi tager saa meget hensyn til hoften som muligt, men det er lidt svaert at stoppe ham naar han foerst gaar igang med at fraese rundt. Desuden tror jeg hoften er ved at vaere naesten god igen. Da vi foerst fik ham for to uger siden kunne han kun gaa et par skridt, men efter et par dage gik han rundt i hele stuen, saa begyndte han at loebe og nu springer han fra moebel til moebel og halter (stort set) ikke laengere. Tror ikke vi kan stoppe ham i at fraese rundt naar foerst han kommer i det humoer ved ikke hvordan i hvert fald.
Du kan måske prøve at sætte dig og lege med ham når han er i det humør, altså lege med ham på et lille område, så han ikke løber og springer så meget. Evt en lille kort snor?
Og tillykke med ham. Han lyder helt normal i mine ører… Min killing er 5 mdr nu - og er nede på 2 fræse anfald om dagen… og hun har endda en anden kat at lege med. G
Jeg kan godt forstå dine frustrationer; min hankilling på 4 måneder har udviklet samme adfærd. Det går desværre voldsomt ud over alle mine potteplanter, som han springer op i og ødelægger, uanset hvor de står. Han får rigtig meget opmærksomhed og bliver både nusset og leget med, men tidspunktet med at ræse rundt og ødelægge passer sammen med, når vi skal indtage vores måltid og slappe af i sofaen. Han er sammen med ældre kat, som ikke just synes, han er morsom. Han er ude få timer overvåget, men kan et klatretræ / miljø indedøre være en mulighed for adspredelse.
Hilsen sisser
det lyder ganske normalt… Vores katte gør det stadigvæk… De er omkring 8 måneder nu :)… De små killinger vi har gør det også, så det dejligt de kan aktivere hinanden… Lyder dejligt, du har reddet den søde mis… :)