Hejsa
Som sagt er jeg ny her. Har haft katte hele mit liv og familie har altid været katte mennesker. Det sagt så har vi primært haft huskatte dog med nogle race/huskatte blandinger og jeg har haft en Manx kat pensionist (efter endt avl)
Nu har vi haft en lang lang (for lang) pause fra katte og i sidste uge brød jeg sammen og bestemte at nu skulle vi så ha kat igen. Da jeg læser og min søn går i skole samt at det skulle være indekat besluttede jeg at det skulle være et søskende par, som altså endte med at blive trillinger.
2 drenge og deres søster flyttede så ind for en uge siden; Tiger, Marx og Rosa
Nu har jeg ikke prøvet at ha indekatte før ej heller søskendeflok så jeg håber nogle kan besvare spørgsmål som de sikkert dukker op.
De sidste par dage har jeg set drenge slås og igår blev Marx altså rigtig rigtig gal, 3 gange så stor blev han. Ikke at hans søskende lod sig kue af det de var nu mere “Nej hvor ser du sjov ud nu, ka du lige flytte dig for jeg skal ha den der bold der ligger bag dig” Men som sagt så går drenge altså til den med lyde, bid og klør, (søster Rosa kan nu også slå fra sig). Jeg har indtil nu bare ladet dem gå til den og tænker at de skal ha lov til deres søskende sammenstød. Nogle der har erfaringer ?
Vil lige nævne at de sagtens kan sove sammen og vasker hinanden og alm venlig tag-fat og andre lege bliver det også til
ja det var det jeg tænkte men better safe than sorry
Jep de skal “fixes” drengene først dog da jeg har en indgroet ide om at hunner bør få et kuld før de bliver ordnet.
Tak for svaret, jeg lader dem være drenge dog bliver de vappet ud af soveværelset om natten da bryde/slåskampe ovenpå mig når jeg forsøger at sove er knap så morsomt
ja det var det jeg tænkte men better safe than sorry
Jep de skal “fixes” drengene først dog da jeg har en indgroet ide om at hunner bør få et kuld før de bliver ordnet.
Tak for svaret, jeg lader dem være drenge dog bliver de vappet ud af soveværelset om natten da bryde/slåskampe ovenpå mig når jeg forsøger at sove er knap så morsomt ;)[/QUOTE]
Det er helt bestemt noget fis!
Det er selvfølgelig dit valg, men det skal ikke være for kattens skyld at du vælger at lade hende få killinger.
Hormoner der raser og styre alt i kroppen er bestemt ikke sjovt.
Mht. at hunkatten skal have et kuld, så synes jeg, det er en ualmindeligt dårlig idé. Det er skrøner og ammestuesnak, at det er ‘godt for katten’ - tværtimod.
Tænk også på de tusinder og atter tusinder af ‘overskudskatte’ der er i Danmark. Masser af raske katte aflives, fordi de ikke kan få et hjem. Internaterne er OVERfyldte, og må sige nej til masser af dyr hver eneste dag. Der er alt, alt, ALT for mange huskatte og SLET ikke nok hjem til dem.
Jeg håber, du kan se linket fra Kattens Værn her - og please, tænk dig om en ekstra gang, før du lader hende få killinger:
Jeg har lige kopieret en enkelt sigende linie fra teksten: ‘Jo færre der fødes, des flere kan få et godt og blivende hjem - og færre skal aflives, fordi der ikke er plads til dem.’
det er nok også fordi sådan har vi altid gjort i vores familie, ladet hunnen få et kuld før vi får hende ordnet. Det varer nok lidt før det bliver aktuelt da de er meget små, phyha det er lang tid siden jeg har haft killinger, efter jeg flyttede hjemme fra (snart en menneskealder siden) har jeg mest haft voksne katte da jeg klar bedst kan lide at møde katten og se om vi svinger, hvis det giver nogen mening. Katte gal har jeg altid været men i vores hjem og barndoms hjem har det altid foregået på kattens præmisser og det har jeg strengt lært mine børn. Min yngste søn er ligeså kattegal som resten af familien
Samtidig har vores katte altid været fritløbere samt kombineret arbejdere og familie katte (er opvokset på landet) så vi har altid smidt dem ud når vi går i seng og vores katte har altid trivedes med det i stor stil. Men som jeg sagde i opr indlæg så vil de tre her altså være indekatte da vi bor alt for tæt på stærkt trafikeret vej også derfor skulle det være søskende. Jeg vil da heller ikke frasige mig at vi ikke skal ha flere (med tiden)
[QUOTE=LadyS;1185471]det er nok også fordi sådan har vi altid gjort i vores familie, ladet hunnen få et kuld før vi får hende ordnet. Det varer nok lidt før det bliver aktuelt da de er meget små, phyha det er lang tid siden jeg har haft killinger, efter jeg flyttede hjemme fra (snart en menneskealder siden) har jeg mest haft voksne katte da jeg klar bedst kan lide at møde katten og se om vi svinger, hvis det giver nogen mening.
[/QUOTE]
Og mange har det som dig - det er noget ‘nedarvet’ i vores kultur, at mange mener, hunkatten skal have et kuld. Men set i lyset af, at mængden af herreløse katte og killinger er ekstremt voldsom, og mange må lade livet hver eneste dag pga. manglende hjem, så må man altså se i øjnene, at man på ingen måde gavner ved at bidrage yderligere til kattemængden. Det betyder bare, at andre katte må lade livet…der bliver jo ikke flere hjem, bare fordi der bliver flere katte.
Hvis du gerne vil opleve killinger - og lade dine BØRN opleve killinger (hvilket jeg godt kan forstå) - så vil jeg foreslå dig at blive plejefamilie for et kuld. Internaterne søger hvert eneste år plejefamilier, for de har SLET ikke plads til alle kattene på deres internater…så var det ikke en mulighed? Så hjælper du de herreløse katte - i stedet for at bidrage til problemet.
Der er netop oprettet en tråd herinde, hvor en ‘kattegal’ har modtaget 3 små killinger i pleje. Prøv engang at finde den.
Aldersmæssigt kan de sagtens ordnes nu. Så når de er faldet til om et par uger, kan jeg også kun anbefale at få alle 3 fixet samtidig. Du slipper for problemer kattene imellem, og de kommer sig meget hurtigere, når de er unge og uden så meget fedt på kroppen. Samt alle de gode argumenter for ikke at bidrage med flere killinger
Velkommen til! Lyder dejligt, at du gerne vil passe på kattene, så de ikke bliver kørt ned. Kig evt. på http://katteindhegning.dk - det er rart at kunne åbne nogle steder i huset her om sommeren.
Hejsa og velkommen til
Super dejligt at du har fået kat igen og med en flok på 3 er du sikret mod nogle af de problemer der nogengange dukker op med indekattene som keder sig
drengene kan være hårde ved hinanden for de skal lære hvor mange kræfter de egenlig har, og deres søster vil til tider synes de er SÅ åndssvage !
Ifht hvordan og hvorledes med at få dem snippet er der noget vigtigt her i forhold til det at du har en harmonisk flok som kommer til at vokse op sammen - det kan give problemer når hun bliver gammel nok til at blive fertil og de ikke fatter et klap. hun bliver mopset og hormonel og de vil bare lege stadigvæk. så for harmoniens skyld vil jeg nok også anbefale som de andre at få dem ordnet på een gang.
og så er der jo penge sparet når nu du læser jo yngre de er des hurtigere kommer de sig forøvrigt over narkosen .
og skulle du en dag have overskud til det og give din søn en spændende oplevelse kan man blive plejefamilie for en flok små killinger fra internaterne
sætte billeder ind er knappen lige til højre for jordkloden med det røde kryds i mulighederne over tektsten når du svarer på tråde der står insert image når du holder musen henover
Nu er jeg enlig forsørger på SU så det må vente lidt. No biggie da de jo er indekatte, bare jeg får det gjort inden drengene begynder at strinte Det kan godt være pengene er små herhjemme med det vi mangler i pengepungen har vi til gengæld i hjertet
Hejsa
jo det med de store veje er en af grundene til det har taget mig længerer tid at få katte igen, men da det samtidig er et lille stykke tid til jeg har råd til og også finde en egnet bolig til mange katte (sønnen og jeg har aftalt et max på ti :cool2: ) så bestemte jeg at vi kunne begynde med indekatte for det er alt andet lige nemmere at vende dem til udeliv end omvendt. Deværre bor vi i lejlighed med lukket altan så løbegård kan der ikke blive tale om. Jeg flytter hellere tingen tilside så de kan tumle sig bedre. Lidt som at ha børn der lige er begydndt at gå LOL
[QUOTE=pivnu;1185508]Aldersmæssigt kan de sagtens ordnes nu. Så når de er faldet til om et par uger, kan jeg også kun anbefale at få alle 3 fixet samtidig. Du slipper for problemer kattene imellem, og de kommer sig meget hurtigere, når de er unge og uden så meget fedt på kroppen. Samt alle de gode argumenter for ikke at bidrage med flere killinger
Velkommen til! Lyder dejligt, at du gerne vil passe på kattene, så de ikke bliver kørt ned. Kig evt. på http://katteindhegning.dk - det er rart at kunne åbne nogle steder i huset her om sommeren.[/QUOTE]