Ny paa siden, fundet killing paa gaden - i Kina!

Hej til alle jer her paa kattegale.dk
Jeg undskylder paa forhaand en meget lang traad, men jeg har brug for raad og derfor synes jeg i skal have hele historien fra starten…
Jeg har naesten lige tilmeldt mig, men har i et par uger gjort god brug af raadene paa denne hjemmeside, da jeg er ny katteejer. Jeg skal maaske lige starte med at fortaelle at jeg bor i Kina, flyttede hertil i juni i aar.
For ca. to uger siden fandt en bekendt kinesisk kvinde en lille killing paa gaden ud for hendes arbejde. Killingen var alene og ret tynd og beskidt - det er slet ikke et sjaeldent syn her i Kina, dyrevelfaerd er lavt prioriteret og for mange et fuldstaendig ukendt begreb. Vores bekendte tog killingen med op paa hendes arbejde hvor de gav den mad og vand. Hun spurgte saa om vi havde mulighed for at tage den, og det kunne vi naesten ikke sige nej til. Vi tog den til dyrlaege samme aften hvor den blev roengtenfotograferet - det viste sig at den venstre hofte var braekket. Dyrlaegen sagde at katten, bl.a pga dens unge alder nok skulle komme sig - hvis den altsaa kunne gaa “paa toilettet” indenfor det naeste doegn. Hvis ikke maatte den aflives. Vi ventede og haabede i spaending, og dagen efter lykkedes det :thumbup:
Vi fik dagen efter tre slags piller hos dyrlaegen som vi skulle give ham i en uge - pga. kommunikationsproblemer fandt vi dog aldrig rigtig ud af hvad det var for nogle piller. :øhmm:
Han kunne i starten naesten ikke gaa, men begyndte efter et par dage at vandre rundt og undersoege stuen. Et par dage senere kunne han loebe rundt, og nu to uger efter loeber og springer han og halter ikke laengere :slight_smile: vi er dog stadig forsigtige med ham, men det er ret svaert at forhindre ham i at fraese rundt da han er meget livlig og nysgerrig!!
Vi var tilbage hos dyrlaegen med ham en uge efter vi fik ham og han kunne klart se forbedringerne og hvor meget han allerede var vokset. Vi fik forsigtigt renset hans oerer og pels ved samme lejlighed og han faar noget middel mod oeremider nu.
Rugbroed var i starten lidt bange, men vaennede sig hurtigt til os og vores hjem og han er nu baade super kaerlig og nysgerrig, i mine oejne meget velfungerende, har brugt kattebakken fra starten, spiser og drikker og vasker sig, leger og gaar paa opdagelse osv. Jeg gaar ud fra at dette altsammen er tegn paa at han har boet hos mennesker foer og ikke er vokset op paa gaden?
Vi er allerede blevet ret knyttede til ham og han til os og vi har selvfoelgelig gjort alt dette her i den bedste mening… mit spoergsmaal er bare om vi mon har gjort det rigtige? I gaar kom han til at bide mig i armen ved et uheld da han legede med sin hale, og selvom det var et meget lille bid gik der altsaa hul. Foerst da kom jeg i tanke om hele rabies-spoergsmaalet. Rabies er altsaa ret udbredt i Kina og efter at have laest om det paa nettet skyndte jeg mig at tage paa skadestuen for at blive vaccineret og faa nogle immuglobinsproejter, da rabies er farligt og altid doedeligt. Jeg er nu igang med et vaccinationsprogram (til mig selv) der skal forhindre en evt spredning af virus. Dette betyder at jeg er udenfor fare, men er det forsvarligt at beholde ham naar han i teorien kunne baere paa virusset? Han har ikke vist tegn paa sygdommen, men er det risikoen vaerd? Jeg tog ham saa til dyrlaegen i dag for at hoere om det er muligt at teste dyr for rabies og de lavede en test hvor de stak nogle vatpinde op bagi paa ham og derefter kom dem i noget vaeske og fortalte mig at resultatet viste a han var rask. Jeg undrer mig bare over denne maade at teste paa, for har hoert at man kun kan teste for rabies ved at aflive dyret og tage en vaevsproeve fra hjernen?? Har de mon misforstaaet mig og testet ham for noget helt andet? eller kan man virkelig teste for rabies paa denne maade? De ville ikke give ham en vaccine foer om ca to uger, da han stadig er ved at komme sig over den braekkede hofte.
Naa, men jeg har ham nu med hjemme igen og han sover soedt her ved siden af mig paa sofaen :wehuu: Jeg er bare saa meget i vildrede lige nu over hvad vi burde goere… var det dumt af os helt fra starten at tage ham ind? Har i nogle gode raad til hvad vi kan goere eller tanker om sagen? er jo kommet til at holde helt af den lille kat… Igen undskyld for den laaaaange historie!

:hjerte: Hvor fantastisk I tog ham ind… Jeg ville have gjort det også! Men jeg kender ikke noget til risikoen osv. men håber da nogle andre kender til det…

Men jeg synes du har gjort det rigtige.

:velkommen: Og velkommen til!

Uha jeg tør ikke udtale mig om kinesiske forhold… Jeg kender slet intet til deres typer af rabies eller behandlinger…

Men jeg synes det er sjovt at sidde her i DK og læse om en kinesisk killing, der er blevet reddet:-) Det er flot, og jeg håber både du og killing er sund og rask og får en masse gode år sammen

KH

Super dejlig historie :thumbup: og godt I tager Jer af den lille killing.
Jeg ved ikke meget om Rabies, men mener dog det er en temmelig agressiv virus især hos så lille et dyr, og hvis I nu har haft killingen i 2 uger uden da har nogen symptomer, så synes jeg I skal være optimistiske, og fortsat give den chancen.
Udover agressivitet og skyhed er symptomerne savlen, lammelser og synkebesvær.
Viste killingen tegn på bidsår da I fandt den ?
Jeg ved at man kan måle antistoffer i blodet efter en vaccination imod rabies, og jeg vil mene at hvis man finder antistofferne hos et dyr, der ikke er vaccineret må der være en risiko for at det har været i kontakt med virus. Det tager dog noget tid før antistofferne kan findes i blodet, så hvordan din dyrlæge har kunne test ved jeg ikke.
Der er dog tonsvis af information på nettet om rabies.

:velkommen:

Der findes altså også kattetosser i Kina…:wehu:…der kan man bare se:yatta:

Et billede eller to af den kinesiske misling vil gøre det hele noget nemmere:rock:…eller sagt på en anden måde…vi ÆÆÆÆlsker billeder:yah:

Dejligt du tager dig af ham :thumbup:

Der findes altså også kattetosser i Kina…:wehu:…der kan man bare se:yatta:

Et billede eller to af den kinesiske misling vil gøre det hele noget nemmere:rock:…eller sagt på en anden måde…vi ÆÆÆÆlsker billeder:yah:[/quote]

De er faktisk så meget kattetosser at de spiser hunde… Hø hø hø hø :yah: :fløjte:

Hvor er det dejligt at læse sådan en historie, og så helt fra Kina.

Jeg er helt enig, du gjorde det rigtige i at tage killingen til dig.

Jeg ville umiddelbart ikke tro, at man kan teste for rabies på den måde…
Den kinesiske bekendt, der fandt killingen, kan hun ikke tage med til dyrlægen og hjælpe med oversættelse?

Mange tak for din historie og rigtig :hjerte:'ligt :velkommen:

:slight_smile:

Er jeg den eneste der synes at du har fundet det mest geniale navn til den lille pelsbold? :wehuu::ok:

Smukt at du tog ham ind. Du har min dybeste respekt :bebe::inlove:

På spørgsmålet om rabies må jeg også melde pas - håber andre med større viden omkring sygdommen kommer på banen! :slight_smile:

Men jeg vil bare sige velkommen til Kattegale, håber du får lige så meget glæde af det herinde som jeg har fået - det er et super fantastisk forum! :thumbup:
Og sikke en dejlig historie at læse - flot af jer at tage den lille killing ind :hjerte: Håber ikke han har rabies, så i i stedet for han få lov til at beholde ham og have en masse fantastiske år sammen! :inlove:

Kanon historie! Dejligt at høre den slags historier fra andre danskere på den anden side af kloden :smiley:

Så godt gået dér, klap dig selv på skulderen :thumbup:

Nåårh :hjerte:

Held og lykke med ham.

Stort tillykke med din nye baby:) Ved ikke noget om pågældende test.

Min veninde har faktisk købt sine to piger i Kina, Hun fik dem fra en organitation i Shanghai, hvor de holdte møder med jævne mellemrum. Og hvor man kunne støtte dyrevelfærd ved at købe lodder til lotteri eller noget i den stil. De to smukke piger, Snowi og Ninja bor nu i sverige og nyder deres otium som ude katte.

Det er skønt med sådanne solstråle historier:)

Held og lykke med Rugbrød!

Dejligt at han Har fundet sig et smørhul :slight_smile:
Han har helt sikkert ikke rabies! Hvis han som så lille killing smittes og du nu har haft ham i nogle uger og han bare bliver bedre og bedre, så har han helt sikkert ikke rabies. Inkubationstiden er hos kat 2-6 uger, og de begynder at vise underlig adfærd allerede inden det bryder ud. Hvis ikke allerede du har fået det gjort, så få ham rabiesvaccineret sammen med almindelig vaccination. Det er en meget fredelig og meget effektiv vaccine.
VH
Susanne