Ny perserslave

Hej alle kattegale

Jeg mistede min lille dreng tidligere på måneden. :vræle::vræle: Og livet uden kat er bare KEDELIGT og slet ikke rigtigt. Så jeg har fundet en fin lille prinsesse, som nu skal reagere på slottet :hjerte:

Hun er en blå silver shaded perser og jeg må hente hende om en uges tid :love2: Jeg har ikke haft perser før, men er faldet fuldstændig for racen og skal nu igang med at finde ud af hvordan sådan en størrelse fungerer. Opdrætter har fortalt (meget grundigt) hvordan hun passer deres pels, så jeg har en ret god ide om hvordan jeg skal gribe det an.

Men jeg vil gerne vide hvordan I/du passer din persers pels? Jeg er jo spritny i perserveredene, så hvis der er nogen der ligger inde med nogle geniale tips og tricks omkring pelspleje, må I meget gerne dele dem:bebe:

Mvh. DonLouis :slight_smile:

Halløj :smiley:

Jeg har godt nok EXO’er så perserens pels kan jeg ikke hjælpe dig med…

Men jeg vil bare lige ønske dig tillykke med din kommende persermis!

Kh Vivi

[QUOTE=DonLouis;802300]Hej alle kattegale

Jeg mistede min lille dreng tidligere på måneden. :vræle::vræle: Og livet uden kat er bare KEDELIGT og slet ikke rigtigt. Så jeg har fundet en fin lille prinsesse, som nu skal reagere på slottet :hjerte:

Hun er en blå silver shaded perser og jeg må hente hende om en uges tid :love2: Jeg har ikke haft perser før, men er faldet fuldstændig for racen og skal nu igang med at finde ud af hvordan sådan en størrelse fungerer. Opdrætter har fortalt (meget grundigt) hvordan hun passer deres pels, så jeg har en ret god ide om hvordan jeg skal gribe det an.

Men jeg vil gerne vide hvordan I/du passer din persers pels? Jeg er jo spritny i perserveredene, så hvis der er nogen der ligger inde med nogle geniale tips og tricks omkring pelspleje, må I meget gerne dele dem:bebe:

Mvh. DonLouis :)[/QUOTE]

tillykke med din lille kommende skønhed :slight_smile:

jeg har godt nok ikke perser, men hører til i semi langhårs kategorien der ikke adskiller sig så forfærdeligt meget…

første råd: INGEN børster med mindre du skal på show eller skal hygge dig med at fjerne underuld - det er ineffektivt som regulær grooming og børster gør hårene fluffy/elektriske og egner sig primært til overfladebehandling og til show… de kommer ikke i dybden

en dobbelttandet kam som kan komme i dybden og få underuld væk - en billig rødskaftet fra maxizoo er fint - men dobbelttandet med spidse tænder er et must… den fortæller dig om hver lille duller så den er super

klosaks… til at klippe kattens kløer INDEN… godt for både dig og dine møbler

en sy-opsprætter… dullere kan klippes af og det kan ses… eller du kan opsprætte dem af - det er MEGET lettere, du klipper ikke ved et uheld i katten og du kan komme HELT ind til huden…

vask katten med hjælp fra en af perserfolkene herinde eller din opdærtter - en ren pels er MEGET lettere at holde end en fedtet…

Selv foretrækker jeg en stor, bredtandet kam (såmænd fra Bonnie/Poppi) - sådan en, som man forestiller sig passende til en retriever-pels :wink:
Frisér katten igennem fra hoved til hale, gerne dagligt - når pelsen bliver holdt redt, så er det meget rarere for katten, end f eks hver 3. dag, hvor pelsen er mere filtret (let).

Det er godt at være forberedt:
Tjek de lokale hunde- og katte-saloner, hvad de koster for evt klip - nogle af dem har virkelig taw’et på katte, så man ikke behøver at gå til dyrlæge og få katten i narkose og alt det.

Må man spørge: Hvad hedder misbamsen, og hvad hedder opdrættet?

Håber, at vi må se rigtig mange fotos af den lille skønhed.

Vi har også en PER/EXO-gruppe herinde :slight_smile:

Først og fremmest så velkommen herinde. Og tillykke med den nye Prinsesse, som du snart får! :slight_smile: (Det gør mig ondt at du mistede din gamle kat dog)

Jeg har heller ikke perser, men har maine coon, og jeg har en med rigtig, rigtig meget underuld (mere end normalt for racen, mere ala netop en perser) og en meget lang pels også

[QUOTE=Battlestar;802304]tillykke med din lille kommende skønhed :slight_smile:

jeg har godt nok ikke perser, men hører til i semi langhårs kategorien der ikke adskiller sig så forfærdeligt meget…

første råd: INGEN børster med mindre du skal på show eller skal hygge dig med at fjerne underuld - det er ineffektivt som regulær grooming og børster gør hårene fluffy/elektriske og egner sig primært til overfladebehandling og til show… de kommer ikke i dybden[/QUOTE]

Det Gitze fortæller her, gælder ikke for min maine coon. Hun har helt ret i at de ikke kommer i dybden, og at hårene bliver mere elektriske. Dog er en børste (jeg bruger en mason pearson børste, der er virkelig god) rigtig, rigtig god til at løse op for den type knuder min maine coon får. Det er typisk underulden der laver en knude, der ikke er tæt nede ved huden, men længere ude i hårene. Bruger jeg en kam eller fingrene der, så gør jeg enten knuden værre eller får ikke løst op for den på en optimal måde. En børste derimod får løsnet op for den og fjernet de løse hår uden at det er til gene for katten :slight_smile: Den type knuder kommer oftest i kraven, på kroppen og evt. i bukserne.
De knuder, der kommer på maven/i “armhulerne” og lignende steder er bedst med en kam, fingrene eller en opsprætter, da det er en anden type :slight_smile:

Som kam har jeg en bredtandet metalkam af god kvalitet (de mere billige bliver nemt ru i overfladen, og slider hårene på en træls måde).
Yderligt er en schæferstrigle rigtig, rigtig god til at fjerne underuld :slight_smile:

Først og fremmest så velkommen herinde. Og tillykke med den nye Prinsesse, som du snart får! :slight_smile: (Det gør mig ondt at du mistede din gamle kat dog)

Jeg har heller ikke perser, men har maine coon, og jeg har en med rigtig, rigtig meget underuld (mere end normalt for racen, mere ala netop en perser) og en meget lang pels også

[QUOTE=Battlestar;802304]tillykke med din lille kommende skønhed :slight_smile:

jeg har godt nok ikke perser, men hører til i semi langhårs kategorien der ikke adskiller sig så forfærdeligt meget…

første råd: INGEN børster med mindre du skal på show eller skal hygge dig med at fjerne underuld - det er ineffektivt som regulær grooming og børster gør hårene fluffy/elektriske og egner sig primært til overfladebehandling og til show… de kommer ikke i dybden[/QUOTE]

Det Gitze fortæller her, gælder ikke for min maine coon. Hun har helt ret i at de ikke kommer i dybden, og at hårene bliver mere elektriske. Dog er en børste (jeg bruger en mason pearson børste, der er virkelig god) rigtig, rigtig god til at løse op for den type knuder min maine coon får. Det er typisk underulden der laver en knude, der ikke er tæt nede ved huden, men længere ude i hårene. Bruger jeg en kam eller fingrene der, så gør jeg enten knuden værre eller får ikke løst op for den på en optimal måde. En børste derimod får løsnet op for den og fjernet de løse hår uden at det er til gene for katten :slight_smile: Den type knuder kommer oftest i kraven, på kroppen og evt. i bukserne.
De knuder, der kommer på maven/i “armhulerne” og lignende steder er bedst med en kam, fingrene eller en opsprætter, da det er en anden type :slight_smile:

Som kam har jeg en bredtandet metalkam af god kvalitet (de mere billige bliver nemt ru i overfladen, og slider hårene på en træls måde).

[QUOTE=Margrethe;802302]Halløj :smiley:

Jeg har godt nok EXO’er så perserens pels kan jeg ikke hjælpe dig med…

Men jeg vil bare lige ønske dig tillykke med din kommende persermis!

Kh Vivi[/QUOTE]

Hej Vivi
Mange tak. Jeg kan næsten ikke vente til jeg får hende hjem.

Mvh DonLouis

Til lykke med pelsklumpen :slight_smile:

Mit allerbedste råd, er at du lige giver ehnde et par uger til at vænne sig til dig og sit nye hjem… og så putter hende i bad - ikke noget vildt og voldsomt, bare lidt god minkolieshampoo og skyl. Badene fortsæter du med ca en gang om måneden hele det første års tid - og derefter kan du ggå over til hver tredje/sjette måned…
Det første års badehyppighed skyldes udelukkende, at hun skal vænne sig til at blive badet og at det ikke er slemt - og det opnår man bedst ved at bade med korte mellemrum… Husk at rose en masse og at optræde fast og bestemt - så føler mis sig mest tryg :slight_smile:
En sølvkat kan have en ret så fluffy pels, så det er vigtigt at hun kan vaskes, da dette er med ti at holde pelsen filterfri…

Kamme… jeg bruger en god stålkam fra Spratt… den har to forskellige bredder mellem tænderne… jeg har også en lille stålkam til hoved, ben og poter… Min mason peary børste (med udelukkende vildsvinehår) bruger jeg primært på show, men den er suveræn at bruge til at skille og rede pelsen når man føner den efter vask…
Jeg forhandler nu også føntørrere bla den nedenfor viste og på min hjemmeside har jeg et virkeli godt tilbd på et lille trimmebord :wink:
Shampoo og kamme vil jeg henvise dig til at købe hos www.mysterycoons.dk… men jeg vil alerede nu anbefale dig at købe to produkter, som er nærmest uundværlige her om vinteren… BiPhase, som modvirker statisk elektricitet og Absolú, der er eminent til at løse grimme filteknuder, så de kan fjernes uden at det gør ondt… Det er dyre produkter, men de er drøje i brug og i forhold til, hvor meget bøvl, man elers kan få med en filtret og elektrisk pels, så er pengene givet rigtig godt ud :slight_smile:

Få killingens opdrætter til at vise dig, hvordan du skal passe pelsen… der er så mange fif, som man bedst forstår, når man får den vist :slight_smile:

Foder… tja… min redneck får det samme som resten af Banden - ingen særlige hensyn der… Men jeg har dog to specielle skåle til ham, fordi han har en vane med at stå og skubbe foderet rundt, så mindst halvdelen ligger udenfor skålen (og han kan da selvfølglig ikke drømme om at spise mad der “har været på gulvet”!!! :wink: )
Vand får han fra vandfontænen som de andre…

Får du en kat med tendens til øjenflåd, så er “blafre-gel” fra apoteket noget af det bedste til at fjerne indtørret snask - fås på apoteket…

En perser vil ligesom alle andre katte gerne i højden - den vil bare ikke have alt for meget besvær med at nå derop… find klatremiljøer, hvor der ikke er for langt mellem afsatserne… jeg har et par stykker som er egnede :wink:

Og så vil jeg da lige slå et slag for at du skaffer hende en veninde… de fleste katte trives bedst med en artsfælle til selskab. Det behøver ikke at være en killing - en ung voksen omplaceringskat kan sagtens være et godt valg :slight_smile:

Hej Alle

Tak for rådene.:juhu: Det ser ud til at jeg skal ud og have fat i en del ting :slight_smile: Dejligt at høre hvordan I klarer pelsplejen af de pelsede::høhø:

Vivi: Mange tak. Jeg glæder mig så meget til hun kommer hjem. Dine exo’er er simpelthen så fine :inlove:

Battlestar: God ide med opsprætteren. Det havde jeg slet ikke tænkt på.

MiSi: Opdrætter har vist mig hvordan hun børster og den lille, så jeg føler jeg er ret godt forberedt. Den lille missepige hedder Venus Von Gørtz og er fra Von Gøtz. Hvad jeg kan forstå har hun vidst holdt pause med sit opdræt, men er så startet op igen. Hun har hvert fald fået en ny avlshan hjem i september. Jeg har kun billederne fra opdrætter, men tager skal nok vise hende frem herinde :slight_smile:

Eife: Tak for velkomsten og for dine råd. Det ser der er lidt forskellige holdninger til børster, hvilket er fint, så lærer jeg bare det mere :slight_smile: Jeg må vente og se hvilken type knuden hun får også tage den derfra.

Ann K: Lillen kommer i bad hos opdrætter også regnede jeg med at jeg først ville begynde at bade en måneds tid efter hun var kommet til mig, for at være sikker på at hun var tryg. Trimmerbord er ikke en mulighed, da jeg bor i en lille lejlighed, men det ville helt sikkert være det mest optimale.
Ang. foder så fodrede jeg med bozita vådkost og porta 21 gain free og det sagde opdrætter jeg bare kunne fortsætte med, da hun mente det var godt nok også en til killing. Vil du mene det er fint nok til en killing? Min tidligere kat var også ret flad i hovedet og han spiste på en flad tallerken for at undgå han løftede maden ud af skålen med poten. :dokdok:
Klatretræ har jeg fra min tidligere kat. Han var lidt gumpetung, så det skulle Lillen nok også kunne bruge.
Hun er købt med henblik på at hun kan være alenekat, hvilket opdrætter også mener hun kan, da hun er meget selvstændig. Hvis det bliver et problem at hun savne andre katte kan jeg nok klare at skulle have en kat mere :tihi:

Velkommen til dig og smuksakken :slight_smile:

Mange tak :slight_smile:

Hej igen. Først tillykke med den den kommende kat - det bliver spændende. :slight_smile:

Og så gør det mig meget ondt at høre, at din Louis ikke er mere.
Han var en flot og speciel kat på det billede, du i sin tid viste af ham i en anden tråd. :rip:

Så længe vi husker dem, er de stadig med os. :trøste:

Hej Finn
Ja, det er simpelthen så forfærdelig, at han ikke er her mere. Han forsvandt fra den ene time til den anden og det er forfærdeligt ikke at vide hvad der er sket med ham. Jeg tænker hele tiden på ham og håber han en dag kommer tilbage til mig. Jeg havde ham hjemme ved mine forældre, hvor han var ude på sin sædvanlige eftermiddagspatrulje rundt om huset og kom så aldrig ind igen. Allerede samme dag tjekkede vi hele haven, vejene omkring huset og snakkede med naboerne, men uden held. Jeg har ledt og ledt efter ham, efterlyst ham hos naboerne, ved katteregisteret og hos de lokale købmænd. Han er ikke fundet død nogen steder og der er heller ingen der har henvendt sig. Det er et mysterium hvor han er forsvundet hen. Jeg håber bare at, han har det godt - ligemeget hvor han er.:ked::ked:

[QUOTE=DonLouis;802488]Hej Alle

Tak for rådene.:juhu: Det ser ud til at jeg skal ud og have fat i en del ting :slight_smile: Dejligt at høre hvordan I klarer pelsplejen af de pelsede::høhø:

Vivi: Mange tak. Jeg glæder mig så meget til hun kommer hjem. Dine exo’er er simpelthen så fine :inlove:

Battlestar: God ide med opsprætteren. Det havde jeg slet ikke tænkt på.

MiSi: Opdrætter har vist mig hvordan hun børster og den lille, så jeg føler jeg er ret godt forberedt. Den lille missepige hedder Venus Von Gørtz og er fra Von Gøtz. Hvad jeg kan forstå har hun vidst holdt pause med sit opdræt, men er så startet op igen. Hun har hvert fald fået en ny avlshan hjem i september. Jeg har kun billederne fra opdrætter, men tager skal nok vise hende frem herinde :slight_smile:

Eife: Tak for velkomsten og for dine råd. Det ser der er lidt forskellige holdninger til børster, hvilket er fint, så lærer jeg bare det mere :slight_smile: Jeg må vente og se hvilken type knuden hun får også tage den derfra.

Ann K: Lillen kommer i bad hos opdrætter også regnede jeg med at jeg først ville begynde at bade en måneds tid efter hun var kommet til mig, for at være sikker på at hun var tryg. Trimmerbord er ikke en mulighed, da jeg bor i en lille lejlighed, men det ville helt sikkert være det mest optimale.
Ang. foder så fodrede jeg med bozita vådkost og porta 21 gain free og det sagde opdrætter jeg bare kunne fortsætte med, da hun mente det var godt nok også en til killing. Vil du mene det er fint nok til en killing? Min tidligere kat var også ret flad i hovedet og han spiste på en flad tallerken for at undgå han løftede maden ud af skålen med poten. :dokdok:
Klatretræ har jeg fra min tidligere kat. Han var lidt gumpetung, så det skulle Lillen nok også kunne bruge.
Hun er købt med henblik på at hun kan være alenekat, hvilket opdrætter også mener hun kan, da hun er meget selvstændig. Hvis det bliver et problem at hun savne andre katte kan jeg nok klare at skulle have en kat mere :tihi:[/QUOTE]

velkommen til.

og stort tillykke med dit valg af kat (og opdrætter). hun er en fantastisk lille trold - katten altså :høhø:
nu behøver jeg heller ikke sidde og føle mig fristet mere - jeg har faktisk selv haft kig på hende :smiley: da emilie laver nogle helt fantastiske katte.

Åh nej - et er næsten endnu værre ikke at vide, hvad der er sket… Det gør mig meget ondt for dig. :trøste:

Og hvis ikke du allerede har været der, så er der også mange efterlysninger og fremlysninge på Kattens Værn og Dyrenes Beskyttelse.

Velkommen til :slight_smile: Det er nu en lækker bette fladsnude :slight_smile: også selvom jeg er til dem både med kort hår, spids snude og flapører :wink:

[QUOTE=Bodil;802550]velkommen til.

og stort tillykke med dit valg af kat (og opdrætter). hun er en fantastisk lille trold - katten altså :høhø:
nu behøver jeg heller ikke sidde og føle mig fristet mere - jeg har faktisk selv haft kig på hende :smiley: da emilie laver nogle helt fantastiske katte.[/QUOTE]

Hej Bodil

Mange tak. Da jeg så hende i levende live, vidste jeg bare hun skulle være min. Hun er simpelthen så fin, lille og smuk. Da jeg skulle hjem lå hun med hele hovedet og begge poter nede i min sko:hjerte:

Dejligt at du kender Emilies katte og anbefaler dem :slight_smile: Emilie er simpelthen så rar:)

Ja, og noget af det afhænger også af at vores katte er forskellige i pelsen :slight_smile: Jeg har haft en anden maine coon tidligere, han skulle behandles meget som Battlestar beskriver, men ham jeg så snakkede om med den meget lange pels og megen underpels, får så en anden slags knuder :slight_smile:

Finn : Tak, skal du have. Jeg håber stadig, at han en dag kommer tilbage. :ked::brist:

DK Sugieh : Tak :slight_smile: Dine katte ser også rigtige dejlige ud, selv om jeg er mere til fladesnuder, fluffy pels og runde øre:)

Eife: Det er sjovt, der er så stor forskel i pels indenfor den samme race:)

Finn, tak for linket.
Håber på det bedste for den forsvundne mis.

Og Don, tak for foto og info, hun er da yndig! Og du er godt klædt på mht pelspleje, kan jeg høre.
Jeg har engang mødt en hankat fra samme opdræt, og han var så selskabelig: Det var nærmest allerede på dørtrinet, at han smed sig ned og ville nusses på maven love