Ny VC TICA show

Så er det ved at være sidste frist for tilmelding til Vikings Cats påske show over hele tre dage.

Facebook

Der er nu løfte om påske æggejagt om søndagen, og kender jeg klubben ret bliver der masser af sjov og hygge hele weekenden igennem.

Hvis man ikke har prøvet det før er der masser af hjælp at hente, og det er en god mulighed for at prøve udstillingskonceptet med ringe og finaler.

2 Synes om

For at forsøge at nå 100 tilmeldte katte er fristen forlænget til 2.april og der gives sær tilbud kontakt Malene og viking cats direkte og få et tilbud i måske ikke ikke afslå …

Kom frisk … det bliver så hyggeligt

1 Synes om

Så er påskens show over og Rex var desværre igen eneste huskat - men han blev jo så kåret som best of the best nr 1 og fik nok point til at opnå i hvert fald mindst grand master men det ved jeg når resultatet kommer online
Som altid var det en glæde at være sammen med ligesindede

4 Synes om

Betyder det at hvis man udstiller en race der ikke udstilles mange af, så kommer man nemmere op i toppen i forhold til dem med flere katte?

I princippet ja hvis du ser de timeldte katte denne gang så var der flg katagorier tilmeldt
Killinger - 3 LH og 12 SH
Voksne katte - 12 LH og 34 SH
Katte 6+ - 13 LH og14 SH
HHP - 1LH

Men i hver katagorier kan der jo være mange forskellige racer der kæmper imod hinanden

  • så den eneste race der reelt kæmper helt i egen række er jo huskattene …

Eksempel tag killinger de 3 LH : 2 stk ragdoll samt 1 british longhair
De 12 SH var abyssinian- bengaler- burmese - korater - oriental shorthair - savannah og sphynx

Hos TICA er det efter sigende sværre at opnå titler end det er i FIFE fordi du hos TICA bliver bedømt af 5-9 dommere pr dag og når alle dommere har bedømt alle katte så udvælger hver enkelt dommer de optil 10 bedste katte i hver katagori og ranglister dem som de syntes de skal have point til
Efter endt bedømmelse efter begge dage tælles pointene fra dommerne sammen og de katte der har fået flest point bliver kåret som best of the best
Nr 1. -3. Får præmie
Samtidigt går pointene ind i det store regnskab om kåring som enten regional winner RW - international winner IW eller world winner WR

Både racekattene og huskattene opnår point efter samme scala og system men hvor racekattene får titler af champions- grand champions- double champions- triple champions osv osv
Så får huskattene deres egen ligeværdige titler af master - grand master - double grand master - triple grand master - quads grand master osv

Der er en masse jeg end ikke helt er sat ind i endnu

  • så laver jeg faktuelle fejl må i gerne rette mig ,
1 Synes om

Sværere og sværere. Systemerne er så forskellige at de næsten ikke er til at sammenligne på den måde.
På første TICA idstilling i DK havde jeg min MCO hankastrat med. Han fik på én dag nok point til en Double Grand Champion Alter. Det er pedanten til en International Champion i FIFe.
I FIFe får du kun en IC ved at have været på udstilling og være blevet nr. 1 i din klasse (inden for race, farve, køn, og alder/tidligere opnåede titler) et minimum af 6 forskellige dage (hvis man vinder alle 6 gange), og det skal være fra 2 forskellige lande. For nogle racer er der næsten aldrig konkurrence om certifikat for andre er der mange. For at opnå certifikat i de to laveste klasser skal katten kunne opnå hhv. 93 og 95 point ud af 100. Det kan de fleste katte.
Dvs. at en rigtig god racekat i TICA hurtigt stryger opad i titlerne, mens en dårlig aldrig rigtig kommer nogen vegne. I FIFe går det langsommere for alle kattene, men selv knap så gode katte kan med tiden opnå disse titler.

Derudover har vi titler som Junior Winner (5 Best In Shows på 1/2 år), DVM (10 Best in variant på en periode på mere end 2 år) og DSM (10 Best in Show på en periode på mere end 2 år) som de færreste katte kan opnå. Dertil kommer Topkattene og National Winner som er det man kan forsøge at sammenligne med Regional Winner.
Jeg har fx haft 2-3 RW i TICA fordi jeg har slæbt min europé killing med i HHP kategorien en enkelt gang, så for HHP kitten er en RW ikke særligt prestigefyldt ift fx i Alters eller sådan noget :smil:
Tilsvarende kræver en JYRAK topkat killing/ungdyr minimum 4 forskellig udstillingsdage (vi havde så flere). For at blive JYRAK Topkat sidste krævede det for min dreng hhv. BOB4 og BOB3 (best of best) og så vist 2 NOM som dommerens bedste killing :smil:

1 Synes om

Stort tillykke :flag: til Rex og dig med titlerne :flag:

Med venlig hilsen

I Juelsminde fik Rex grundbedømmelse som nr 1 huskat og fik en nom og kom på podiet i en bis tror jeg det var i hvert fald Susanne wernerth eller hvad hun hedder forkvinden i jyrak til hendes kort håret huskat hun marie som blev nr 1 og Rex nr 2 og søndag fik han ingen bedømmelser fordi vi kom forsent - jeg aner ikke hvad det tæller
Men jeg prøver igen til juni i Hjørring ogdå må vi se hvordan vi klare os der …
Men om han nogensinde kommer til tops i FIFE sker næppe fordi jeg tror ikke at jeg nogensinde kommer til at udstille ham i udlandet
Og det gør ikke noget det er oplevelserne ved at være med der tæller ligeså meget - alt det nye vi lære - alle de fantastiske mennesker man lære at kende - fællesskabet om kærligheden til kattene

1 Synes om

Hos huskattene skal der i FD regi være min. 3 af hvert køn for BIS/BOX (Best in Show og Best Opposite Sex), ellers er der kun 1 BIS. Jeg ved der var 3 hunner lørdag (Signe, Kalinka og Marie), men ikke hvor mange hanner?

Ja, det ved jeg. Jeg var oppe i sekretariatet og spørge efter jer, og fik at vide at aftalen var at I ville komme kl. 12, så jeg stod bagefter nede ved buret og ventede til 12.10 for at ville forklare jer at dommeren godt ville give jer bedømmelsen, men at Karlsson var blevet nr. 1. og skulle på scenen af de to fordi I ikke var der.
Da I stadig ikke var kommet der gik jeg ud på p-pladsen og kiggede efter jer, og da der ikke var nogen tegn på at I var på vej gik jeg altså til frokost. :smil:

Hvad har udlandet at gøre med om han kommer til tops? Der er jo ingen krav om udland for huskattene?

1 Synes om

Ja vi kom små 7 min forsent den bil jeg havde lejet blev afleveret forsent så jeg kom afsted senere end jeg havde forventet - men pyt en erfaring rigere

Det med udlandet har jeg bare tænkt at det gør Maibritt Nielsen og Karlsson så det troede jeg man skulle derfor

Nårh, nej. Det er bare for lystens skyld at de tager afsted

Tjekkede resultatlisten.

Der manglede desværre en hankat lørdag, så Rex fik en NOM. Det tæller 100 point til en topkat hos JYRAK. En BOX er 101 og BIS 102. Man skal have min. 5 resultater at sende ind.
Regler for JYRAK topkatte

Jeg har været inde og tjekke den men forstod ikke så meget… jeg har hvis meget at lære … skal jeg selv sørge for at holde styr på hvad bedømmelser han for og antal og antal point de giver ? Kan man se dommer resultatet nogle steder ? Ved Tica skal jeg så vidt jeg ved bare vente på at der kommer brev fra dem også gå ind og betale for at få titlerne registreret - det er godt nok i mit hovedet lidt forvirrende at jeg har kastet mig ud at udstille både i Tica og Fife regi og være totalt ny i faget uden at vide hvad og hvordan det forgår - men øvelse gør med tiden mester og jeg befinder mig godt blandt jer andre kattegale folk - hvor jeg kan suge ny lærdom til mig og ikke mindst se en masse smukke katte …

Du skulle gerne have hentet hans skriftlige bedømmelse? Der står resultatet på. Sådan kan man holde styr på det.
Jeg forstår ikke hvad du mener med at se på dommerens resultat? Det kan du på den side hvorfra jeg viser billedet af resultaterne?

I Tica kan man jo logge ind på tica members org og se de samlede resultater et par dage efter at showet er afsluttet og de lister dommerne har udfyldt efter hver bedømmelse er lagt ind - msn kan den officielle stilling osv har FIFE noget lignende

Ja jeg hentede hans diplom men da jeg skulle have det stemplet spurgte de mig om hvad stempel han skulle have og det vidste jeg jo intet om så jeg sagde bare at det enedte jeg vidste var at han var blevet kåret som nr 1 huskat og at han havde fået et kort hvor ser stod nr 1 og nom på samt underskrift fra dommeren
Så det blev stemplet med normineret og det er vel rigtig nok

Her skal du bare gå ind på klubbens side og se. FIFe bruger ikke et samlet system som TICA gør. De tre danske FD klubber bruger dog alle samme system nu om dage, men det ligger adskilt online.
Og korrekt at hans højeste resultat den dag er NOM. Han blev dog ikke nr. 1 huskat, men nr. 1 HANkat, og skulle derfor op på scenen mod nr. 1 hunkat.

Vi var afsted alle tre dage og Rami gjorde det godt i kastratklassen (ALTER) som ikke kun er for 6+ men for alle kastrater.
Han fik 8 ud af 14 mulige finaler i et stærkt felt med omkring 30 kastrater både langhår og korthår.

Det er rigtigt at det kan virke “let” at få en titel med en god kat, men ingen kat kan blive Supreme i TICA uden at have været bedste kat i en ring.
I FIFE kan du bare du udstiller nok, og har en kat som opfylder standarden godt blive supreme uden nogensinde at have været så meget som nomineret til Best in Show.
Der er katte i TICA som virkelig venter længe på den eftertragtede første plads og nogen får den aldrig.

Så vidt jeg har forstået så har Viking Cats valgt fra næste år at træde ud af ordningen for nye/små lande og herefter skal der dobbelt så mange points til for at optjene titler.

5 Synes om

Ja, konkurrencen blandt kastraterne sidste weekend var hård, for det var virkelig Toppen af Poppen fra hele Europa, der var kommet til Danmark, så Ramis resultat er virkelig flot :smiley:

Og du har forstået rigtigt - fra og med udstillingssæsonen 2024/25 er Danmark ikke Isolated Area mere. Det betyder noget i forhold til antal point og fra og med Grand Champion også noget for antal finals, der kræves for at opnå titel.

Når man sammenligner TICA og FIFe for at vurdere, hvor det er nemmest at få titler, skal man huske på, at hver ring på en TICA udstilling udgør en udstilling i sig selv. Sidste weekend gav mulighed for 14 bedømmelser og dermed 14 finaler (alternativt mulighed for nominering).

Til gengæld får du ingen titel, medmindre du har opnået en final og uanset hvor god din kat er, kan dette være meget svært i de store racer eller hvis man f.eks. har en hunkat, der konsekvent konkurrerer mod hankatte i racen. Selvom TICA ikke har specifikke pointkrav for tildeling af final, er konkurrencen ofte så hård (fordi det er alle mod alle og hunkatte mod hankatte, uanset alder og forudgående titel), at katten skal være tæt på perfekt i dommerens øjne for at få én.

3 Synes om

Min hunkilling, Candy, var på sin sidste killingeudstilling i Store Merløse og kæmpede mod en brun burmeserkilling fra England. Heldigvis for mig blev Candy bedste burmeserkilling i næsten alle ringe og rendte med 10 ud af 14 finaler :smiley: De to killinger kæmper nemlig i det store regnskab om titlen som Breed Winner, hvilket vil sige bedste burmeserkilling i TICA på verdensplan. Killingen fra England er yngre end Candy, så hun har lidt flere chancer for point, men jeg krydser fingre for, at det går alligevel :kryds: :kryds:

4 Synes om

I så fald må VC jo så også afholde mere end bare 1 eller 2 show pr sæson ellers vil ingen nordiske katte kunne opnå noget som uden at ejerne er tvunget til at tage til flere udstillinger i udlandet hvert eneste år for at kunne være i nærheden af at få point nok

Der er jo TICA udstillinger stort ser hver eneste dag året rundt et eller andet sted i USA - så amerikanske katte ejere har jo langt flere muligheder for at komme til mange shows i løbet af sæsonen indenfor den stat de bor i eller nabo staterne

Danske katte 1- 2 muligheder i DK pr sæson …

Så det syntes jeg da er en lidt trist nyhed…

Tillykke med Ramis resultater- det er jo netop det jeg mener Rami vinder over flere konkurrenter og gør jeg virkelig fortjent til sine resultater- Rex derimod ved jeg ikke hvordan vil klare den om han stadigvæk vil stryge til tops hvis han fik modstand …

Jeg syntes det er en god ting at man i TICA lader huskatte kører efter samme scala og har deres egne titler og optjener point på lige fod med racekattene

Og i FIFE syntes jeg virkelig det er brug bart at man får en udførlig rapport fra dommerne med bedømmelser af kattene samt diplom og pokal eller kontanter hvis man kommer på podiet

Der er virkelig flere gode ting ved begge former men jeg savner modstand

Man kan jo se at mange danske huskatte gør det godt på shows med FIFE i udlandet DSM Karlsson- Madicken og hvad de nu hedder alle sammen - til det netop afholdte show i Hala Sportowa Szczerin Sowin’skiego var der af 160 katte og af dem var mindst 16 danske katte nomineret…

Jeg fik det måske ikke tydeliggjort nok, men det var netop det jeg forsøgte at forklare, da jeg skrev det med at i FIFe gik det langsommere, men at selv mindre gode katte kan blive Supreme der :smil: