Nylig kastreret og udstilling

[quote=Susanne W;519784]Men Teresa - at en kat er voksen er da ingen garanti for at den er up to date med vaccinationer - tværtimod! Jeg forbavses til stadighed over hvor mange voksne katte, der render rundt med gamle vaccinationer, der for længst er udløbet jvf. producentens anvisning…
Og Eva, det er jo rigtigt at der findes en sand vrimmel af forskellige vacciner på markedet - men rigtigt mange dyrlæger (og dermed katteejere) anvender “bare” det de altid har brugt :slight_smile: Der er stadig rigtigt mange Fel-O-Vax PCT i omløb derude, selv om den i årevis ingen effekt har haft mod calici.
VH
Susanne[/quote]

Men Susanne, hvis den voksne kat ikke er up-to-date med vaccinationerne når den bliver “revaccineret” så er den såkaldte “revaccination” jo at betragte som en første vaccine og dermed beskytter den jo ikke katten korrekt. På nøjagtig samme måde som at killinger i en alder af 3 mdr næppe er korrekt beskyttede fordi de enten kun har en vaccine eller fordi den første de har fået var så tidligt, at den har haft begrænset effekt hvis den har haft effekt i det hele taget.

Så - hvis det skulle holde som årsag - så skulle man altså kræve to gange vaccinationer efter kattens’s 12 uge og med max 5-6 uger imellem de første to og så (mindst) hvert andet år siden da.

Og det står der jo intet om.

Og så står vi tilbage med at kravet er at katten ER vaccineret ( i.e. en gang) og at dette skal være sket højst 1 ( eller er det 2 år nu) før udstillingen og mindst 15 dage før. Det betyder altså ikke at katten er DÆKKET af vaccinen - men blot at man altså kan sige, at katten har fået mindst en vaccine. Og ja, hvis den kun har fået en - så er det da rigtigt at den dækker BEDRE efter 15 dage end lige efter :tihi:

Teresa

[quote=Teresa Guldager;519801]Men Susanne, hvis den voksne kat ikke er up-to-date med vaccinationerne når den bliver “revaccineret” så er den såkaldte “revaccination” jo at betragte som en første vaccine og dermed beskytter den jo ikke katten korrekt. På nøjagtig samme måde som at killinger i en alder af 3 mdr næppe er korrekt beskyttede fordi de enten kun har en vaccine eller fordi den første de har fået var så tidligt, at den har haft begrænset effekt hvis den har haft effekt i det hele taget.
[/quote]
Men den del af diskussionen får ingen ende, for du kan jo finde mange, der advokerer for at vaccination blot hvert 3. år rækker. Hvem har ret? Men uanset hvad, så går der en vis tid fra man er vaccineret til antistofferne er oppe i fulde omdrejninger. Hvis du synes, at reglen skal laves om, så må du gøre noget ved det i dit forbund :slight_smile:
VH
Susanne

[quote=Eife;519787]Tak. Ja, for både purewax og fel-o-cell, som er de to jeg har indtryk af bruges mest i DK (sammen med Fel-o-vax) er da levende svækkede :slight_smile:
Men ja, der er nok flere dyrlæger der bare bruger det traditionelle i stedet for at tænke nyt :)[/quote]

Purevax er levende svækket på Herpes og Kattesygen men dræbt på Calici i europa. Meget mystiskt da hele “pakken” er levende svækket i USA.

Korrekt den levende svækkede vaccine kan i sjældne tilfælde give udbrud af det der vaccineres imod.

Udstillingstidspunkt er for mig en kombination af kattens alder, sundhed, evt. indgreb o vaccinering - det er miindst 15 dage …

Jeg tror den vaccine der oftest bruges er Purevax - den er bekvem for dyrlægerne at have hjemme. en del dyrlæger ynder som standard at have en dræbt vaccinne.

Klienterne, ihvertfald de fleste, de tager dyrlægens ord for gode varer og har ikke selv et standpunkt.

At lede efter en manglende sten kan være et stort indgreb - sådan en kat er ikke klar efter 14 dage …

Hvorfor er en voksen kat der ikke er vaccineret årligt - og så bliver det, som at betragte som første vaccination - hvem betragter det sådan? Der kan jo måles antstistoffer i mange år på en fuldt vaccineret kat der har fået: 12, 16 uger og året efter:
http://www.dvmvac.com/FVTypes.shtml
(non adjuvanted er = levende svækket og recommbinant, adjuvanted = dræbt)
Jeg ved godt rigtig mange dyrlæger siger sådan - men jeg er ikke overbevist fordi dyrlæger lukker det ud.

Jeg forstår det ikke - at voksne katte skal vaccineres årligt. Det blive kun dem af mine der udstilles - de vaccineres iht reglerne. Det har aldrig givet mig nogen problemer - heller ikke at få killinger på hunkatte hvis vaccine er mere end 1 år gammel. Normalt planlægger jeg vaccinering før parring - de opvaksinerede har ikke fået sundere killinger end dem der ikke var opvaccineret.

Om det har noget at gøre med den vaccine jeg bruger, mine dyr, mit katteri osv. - det kan jeg ikke udtale mig om

[quote=Lis Dahlstrøm;519809]Hvorfor er en voksen kat der ikke er vaccineret årligt - og så bliver det, som at betragte som første vaccination - hvem betragter det sådan? Der kan jo måles antstistoffer i mange år på en fuldt vaccineret kat der har fået: 12, 16 uger og året efter:
http://www.dvmvac.com/FVTypes.shtml
(non adjuvanted er = levende svækket og recommbinant, adjuvanted = dræbt)
Jeg ved godt rigtig mange dyrlæger siger sådan - men jeg er ikke overbevist fordi dyrlæger lukker det ud.

Jeg forstår det ikke - at voksne katte skal vaccineres årligt. Det blive kun dem af mine der udstilles - de vaccineres iht reglerne. Det har aldrig givet mig nogen problemer - heller ikke at få killinger på hunkatte hvis vaccine er mere end 1 år gammel. Normalt planlægger jeg vaccinering før parring - de opvaksinerede har ikke fået sundere killinger end dem der ikke var opvaccineret.

Om det har noget at gøre med den vaccine jeg bruger, mine dyr, mit katteri osv. - det kan jeg ikke udtale mig om[/quote]

Hej Lis,

Jeg siger ikke og har aldrig sagt at katte skal vaccineres årligt. Blot at hvis katten er korrekt vaccineret så skal den jo ikke starte forfra med at danne antistoffer når den bliver revaccineret. Det er jo ikke sådan at dagen før katten bliver vaccineret er dens antistoffer høje nok til at den kan deltage på en udstilling men dagen efter vaccinationen er de ikke høje nok ?

Mit argument er, at når der skal ventes de 14-15 dage efter en vaccine før en kat må komme på en udstilling så er det pga den stress kroppen skal arbejde sig igennem pga vaccinationen og har intet at gøre med antistofferne. De skulle jo ikke gerne være lavere efter vaccinatione end før den når vi taler om en voksen kat der er KORREKT vaccineret.

For hvis det var tilfældet så skulle vi jo kræve en titer test på katten inden den må deltage på udstillingen :lol:

Teresa

[quote=Susanne W;519805]Men den del af diskussionen får ingen ende, for du kan jo finde mange, der advokerer for at vaccination blot hvert 3. år rækker. Hvem har ret? Men uanset hvad, så går der en vis tid fra man er vaccineret til antistofferne er oppe i fulde omdrejninger. Hvis du synes, at reglen skal laves om, så må du gøre noget ved det i dit forbund :slight_smile:
VH
Susanne[/quote]

Jamen det er jo slet ikke det diskutionen handler om men om hvorvidt det er smart at udstille en kat der er blevet stresset højt op lige inden udstillingen ( i.e. kastreret eller vaccineret).

Jeg synes generelt at 15 dages reglen er fin og er meget glad for at begge mine forbund ikke tillader at killinger under 4 mdr udstilles.

Alt hvad jeg ønsker at formidle er, at det er en rigtig GOD ting hvis folk ikke bare tænker på de 15 dage når det gælder vaccination men omkring stress generelt - også efter udstillingen. Det betyder ikke at vi altid og på enhver måde overholde disse uskrevne regler - men at vi jo så må leve med de problemer der kan opstå når vi stresser kattene over evne. Sygdom eller i værste fald død.

Teresa

Hvis det er det du tror jeg mener, så misforstår du mig. Jeg mener at en kat vaccineret med levende svækket er til smittefare for andre katte. Ikke at de andre katte er til smittefare for katten :slight_smile:

De andre katte er vel i smittefare for en kat hvis den har et mildt udbrud af det den er vaccinenet imod?

Jeg ved ikke hvor stor smittefare en kat vaccineret med levende svækkt vaccine udgør - og især ikke med 15 dages reglen.

Jeg har aldrig oplevet mine nyvaccinerede katte eller killinger smitte de andre (jeg har intet, overhovedet ingen bivirkninger haft eller set) - for er det som du siger - så burde de jo isoleres i selvsamme 15 dage fra de andre katte i deres eget hjem.

Vaccinebivirknger ses primært efter dræbte vacciner - nogen katten reagerer på adjuvansen …

Hvorfor? Herpes smitter kun i udbrud; calici ganske lidt længere - og sygdomsgennembrud på levende vaccine hører stadig absolut til undtagelserne… Jeg har som Lis aldrig - aldrig nogensinde - haft en kat med bivirkninger på Felocell.
VH
Susanne

Jeg har heller aldrig haft en kat med udbrud (jeg gik hurtigt bort fra dræbt, da jeg netop har en der tåler adjuvansen dårligt), og jeg tror heller ikke at det er almindeligt.
Det jeg har lært er bare at det er derfor reglen er der. Men det kan jo sagtens være at nogen har fortalt mig noget forkert. Det gav bare mening for mig :slight_smile:

Sikkert den største synder vedr. sygdom - det er stress.

Det er altid stress at fjerne katten fra vante omgivelser. Stress påvirker immunforsvaret - altså er katten mere sårbar for modtagelighed af alt mellem himmel og jord.

Især killinger med ufærdigt immunforsvar skal man passe på med at stresse for meget.

Jeg giver Teresa helt ret - fire måneder er mere passende alder at udstille killinger.